• 0

hoe kom ik aan een verzekering voor huurauto's

beste

Ik ben voornemens een verhuurbedrijfje te starten voor het huren van auto's

Waar ik nu tegen aanloop is dat er bijna niemand dit wil verzekeren.

En als ik dan iemand heb die het wil verzekeren zijn de premie's zo hoog dat het onbetaalbaar is.

Of ik zou al lid van de bovag moeten worden dan zou er een aanverwante verzekerings maatschap de auto's tegen een redelijk goede prijs willen verzekeren.

Maar van die koppelverkoop word je ook niet vrolijk, zo ben je dus geen vrij ondernemer lijkt mij.

Ik ben eens benieuwd of hier iemand een oplossing voor weet, anders ben ik nu al genoodzaak te stoppen met het plan van ondernemen.

met vriendelijke groet Hezé

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat die premies hoog zijn, is toch logisch? De verzekeraar heeft geen enkele mogelijkheid de bestuurders te beoordelen, daarnaast is het volgens mij een feit van algemene bekendheid dat huurders niet voorzichtig zijn.

Overigens is het in verhuur- en leaseland niet ongebruikelijk alleen het WAM risico te verzekeren en de eigen schade zelf te dragen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
Overigens is het in verhuur- en leaseland niet ongebruikelijk alleen het WAM risico te verzekeren en de eigen schade zelf te dragen.

Bij voldoende weerstandsvermogen ja. Voor startende bedrijven is het vaak noodzaak terwijl er niet voldoende weerstandsvermogen is: 1 diefstal of totall loss kan dan de continuïteit in gevaar brengen. Voor starters (in verhuur shortlease, lease of rijscholenmarkt) zoek ik meestal naar een nog net acceptabele tussenvorm: bijvoorbeeld hoog casco eigen risico, soms wel van € 5.000,-, of een stop loss constructie waarbij de totale cascolast voor eigen rekening wordt begrensd tot een x bedrag

daarnaast is het volgens mij een feit van algemene bekendheid dat huurders niet voorzichtig zijn.

Niet regelmatige bestuurders, onbekende auto: de cijfers spreken voor zich: schadefrequentie ligt tot 4 x hoger dan het gemiddelde. En het is ook duidelijk dat de schadefrequentie en gemiddelde schade-omvang hoger ligt bij startende verhuurbedrijven: meestal is dit het gevolg van de voertuigkeuze en de kwaliteit van ROB. Maar ook de "kwaliteit" van het publiek dat afkomt op o.a. prijsvechters speelt een zeer voorname rol.

Qua diefstalrisico wil het bij starters nog wel eens voorkomen dat geen goede (dubbele) controle van identiteit plaatsvindt (of kan vinden, bijvoorbeeld omdat huurder geen creditcard heeft, of verhuurder geen stoplijstabonnement of controle paspoort/rijbewijs) . Dan is de diefstal (verduistering) meestal ook niet verzekerd/verzekerbaar.

Ik ben eens benieuwd of hier iemand een oplossing voor weet, anders ben ik nu al genoodzaak te stoppen met het plan van ondernemen.

Oplossingen genoeg, maar ik begin er niet meer aan voor starters in de verhuursector. Afgelopen jaar bezig geweest met 4 starters in de verhuurbranche, 3 via HL. Slechte ervaringen mee: startende ondernemers snappen niet dat 4 x hogere schadefrequentie echt betekent dat de kostprijs ook 4 x zo hoog moet liggen dan bij een particulier. Zolang je nog geen eigen schadehistorie hebt (z.g.n. experience-rating) wordt je ingeschaald op het gemiddelde + een stevige risicoopslag. Eigen schadecijfers en dito premies moet je "verdienen".

Een gemiddelde WA dekking kost dan geen € 250,- maar € 1.000,- bruto. En wagenparkkorting moet verdiend worden: in het eerste jaar is het nagenoeg niets (voor de vorm soms 25% instapkorting), pas als het schaderestultaat meevalt - en er door toename van het volume van het wagenpark ook wat meer eigen opvang (en weerstandsvermogen) is, kunnen premies zakken. Door die pijn/hobbel moet ieder bedrijf heen sinds autoverzekeraars structureel verlies lijden en dus niet allerlei nieuwe initiatieven kunnen blijven sponsoren.

Ook is bij een beetje verhuur of leasebedrijf schade een cashcow (tegenwoordig bij sommige partijen zelfs de belangrijkste winstmaker) in plaats van een verliespost. Dat heeft alles te maken met inkoop (schadesturing, eigen netto schadekosten) en risicomanagement: vooral slim zijn over de manier waarop je de last verdeelt met of overdraagt aan de huurder. Bij starters is daar geen ruimte voor, of ze hebben geen geld voor het advies en bovendien hebben de meeste starters er totaal geen enkele ervaring mee of kennis van.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar