Lopen we langzaam het moeras in of blijft het bij natte zolen?

Aanbevolen berichten

Gisteren stond ik met een standje op een jubileumdag van een caravanclub. Terwijl mijn vrouw deelnam aan de openhuizendag.

 

Ik doe dit soort netwerkbijeenkomsten al jaren maar dit was anders. Nagenoeg geen belangstelling voor de standhouders. Terwijl er toch heel leuke dingen te zien waren en het ook nog eens gratis toegankelijk was. Iedereen is naar het water denk je dan. Veel te mooi weer. Tot je het terrein oploopt en je de mensen voor de caravan ziet zitten met een glaasje en een boek...

 

Dan ga je eens een praatje maken met de buurman. Een heel grote jongen in onze branche is failliet, de andere grotere hebben het moeilijk. Contracten worden niet verlengd. Slechte zomer? Of is er meer aan de hand? Stemming is verre van positief.

 

Echtgenote heeft van 11.00 tot 15.00 in het appartement gezeten. Eén bezoekster. Een vriendin die even koffie kwam drinken. Later lees je dat in 1/3 van de panden de verkoper helemaal niemand heeft gezien.

 

Nu ben ik een optimist van huis uit maar gisteren had ik echt het gevoel wat ik herkende van een zonsverduistering. Een onbestemd, toch wat onprettig gevoel.

 

Wat denken jullie. Lopen we langzaam het moeras in of blijft het bij natte zolen?

 

 

Link naar reactie

Ik snap niet helemaal wat je ebdoeld met je vraagstelling?

 

Bedoel je met natte zolen, dat iedereen zich druk maakt over de crisis wat de media graag erger maakt en wat later mee blijkt te vallen en met langzaam het moeras in gaan dat niemand door heeft dat het veel erger is dan wat er gezegd?

 

Of bedoel je iets heel anders?

Link naar reactie

Je hebt hem door. 8) Tot voor kort dacht ik dat het allemaal wel mee ging vallen maar ik krijg steeds meer het gevoel dat we langzaam een recessie in gaan. Dit terwijl er nog niet veel aan de hand lijkt te zijn. Mijn verstand zegt dus wat anders dan mijn gevoel.

 

Je ziet dat de beurzen een voorschot nemen op krimp. Of is het alleen onzekerheid? De bedrijfsresulaten zijn namelijk helemaal niet verkeerd. Volgens mij gaat ook het consumentenvertrouwen naar beneden. Ook zijn er in mijn omgeving de eerste tekenen dat de werkeloosheid gaat oplopen.

 

Na de bankencrisis heeft de regering de economie gestimuleerd met het idee dat het na 3 jaar wel weer goed zou komen en we de oplopende schuld door bezuinigingen weer beheersbaar zouden maken. De bezuinigingen gaan nu samen met de schuldencrisis en vooral het gebrek aan politieke daadkracht in Europa.

Link naar reactie

Hoi Hans,

 

Goed dat je dit eens op de kaart zet op HL en ik ben benieuwd naar de reacties van anderen.

 

Dat de huizenmarkt in het slob zit, is geen verrassing. Mijn huis staat al 2,5 jaar te koop. 6 Bezichtigingen gehad, geen bod. Het huis staat in een nieuwbouwwijk in Elst Gld. Alles is hier gericht op kids en het huis leent zich daar perfect voor met 4 slaapkamers en mogelijkheid tot 6. Echter, niemand is geïnteresseerd in recente bouw in Elst. Concurrerend pand staat vlakbij te koop, begon op 600K en is al gezakt naar 430K (!!). Geen enkele kijker ook daar.

 

Wat wel gebeurt: nieuwe vrijstaande huizen worden gebouwd. En dan ga je denken.

 

Grondprijzen zijn gelijk aan die van 2008, aannemers en architecten zijn niet goedkoper geworden. Dus wat levert een nieuwbouwhuis op als het klaar is? De kersverse bewoners zijn meteen 50 tot 80 duizend euro kwijt in waarde op het moment dat ze de sleutel aanvaarden! Een verlies dat de verkopers van bestaande bouw al op de koop toegenomen hebben.

 

Dus wat is het dan? Worden kopers slecht geïnformeerd? Waarom kopen ze wel nieuwbouw en niet bestaande bouw? Aan de ODB van 2% kan het niet meer liggen. Zijn de verkopers van nieuwbouw dan zo gehaaid dat niemand die dat koopt erachter komt dat ze nu in 2011 nog steeds kopen tegen de piekprijzen van 2008??? Of is het mensen echt 80K waard om zelf te kunnen kiezen wat ze kopen?

 

Ik heb de open huizen dag maar gelaten voor wat het was. Weer 230 euro om thuis te zitten wachten op niemand. Twee keer eerder meegedaan en ook toen helemaal niets.

 

Voorspellingen in de USA geven aan dat de huizenprijzen tot 2020 niet zullen stijgen. Ik denk dat dat voor NL ook wel geldt. Zou mij niets verbazen als ik in 2020 nog steeds in Elst woon.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Moeilijk te zeggen, ik merk in mijn branche dat er allemaal al weer meer mag, budgetten gaan heel voorzichtig weer een beetje omhoog, hoewel de cultuur markt helemaal wegvalt, deze komt ook verlopig niet meer terug.

 

Maar het zou er ook mee te maken kunnen hebben dat ondernemers het zat zijn en graag aan de buitenwerled willen laten zien dat ze er nog steeds zijn en goede zaken (willen) doen.

 

Dit laatste is heel goed want dan gaat de economie vanzelf weer in een stroom versnelling. En dat zonder dat de banken er inspraak over kunnen hebben.

 

Ik denk dat het daar ook mis is gegaan, lenen was te makkelijk, waardoor de banken uiteindelijk de dienst uit zijn gaan maken in de markt. Ik zeg niet dat elke bedrijf met een lening een slecht bedrijf is of het helemaal nooit gaat maken. Maar de bedrijven die financiele zaken goed op orde hebben en goed hebben nagedacht over terugbetalen, zijn wel de bedrijven die het meeste kans op slagen hebben.

 

Dus eigenlijk niet lenen wat je kan lenen, maar lenen wat je binnen een vooraf bedachte tijd kan terugbetalen, ongeacht wat de bank zegt..

 

Link naar reactie

De huizenmarkt lijkt inderdaad muurvast te zitten. Natuurlijk was het tot enkele jaren geleden wel te goed mogelijk om enorme hypotheken te verkrijgen. Ik kan me herinneren dat, toen ik midden jaren negentig van plan was een huis te kopen, ik eens informeerde naar wat ik maximaal zou kunnen lenen.... er werd me een torenhoog bedrag genoemd waarvan ik meteen al het gevoel had: niet doen.

Het lenen was gemakkelijk, we kregen ieder jaar meer te besteden en de bomen groeiden tot in de hemel. Tot de klap valt... zijn we echt verbaasd dat dit gebeurt?

 

In 2001 was ik op zoek naar een huis in Antwerpen. Ik keek mijn ogen uit naar de manier waarop Belgische (rijtjes) woningen waren gebouwd. Vaak van oorsprong een piepklein (pijpenla) huisje met een lange tuin erachter. Bij veel huizen was te zien dat er in de loop van de tijd meerdere keren een stuk (paar meter) was aangebouwd. Sommige huizen hadden wel drie van die stukken aan het oorspronkelijke huis zitten. Mijn Belgische partner vond dit heel normaal: In België sluit je geen hypotheek af om je woning te vergroten of verfraaien, je spaart ervoor. En iedere zoveel jaar heb je dan weer budget om een paar meter bij te bouwen.

Uit cosmetisch oogpunt misschien minder fraai maar deze mensen kunnen met recht op hun huis zetten "Jouw huis is misschien groter en mooier maar het mijne is betaald".

 

Kortom: we zitten naar mijn mening in een omslag in het denken over geld, bezit en lenen, al dan niet noodgedwongen maar eerlijk gezegd verbaast deze ontwikkeling me niet. Ik denk dat we met zijn allen eerst nog een stuk het moeras ingaan maar ik ben ervan overtuigd dat we uiteindelijk de overkant wel weer halen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Ohja, mijn partner heeft net haar appartement in Rotterdam verkocht. 100K gevraagd, 96 gekregen. In 2008 gekocht voor 111K. Met k.k. 123 hypotheek. Dank u wel hypotheeknemer voor de wijze waarop zij mocht kopen van u (6x inkomen, rente 6 jaar vast en bijbaantje volledig meetellen, voor de insiders) >;(

Gelukkig kunnen we het tekort in 4 jaar rentevrij aflossen :) Dat is wel chique van ze.

 

Dus ja, soms is verlies nemen pijnlijk, maar wel de realiteit. We zitten echt in een dubble dip. Iemand die nog durft te beweren dat dit 1 recessie is, volgt de zaken niet goed. Ik volg ook jouw gevoel Hans en ik zet me schrap voor de nabije toekomst, maar ik lees het niet zwarter dan het is!!

 

We zijn er nog lang niet. Als je ziet dat zelfs Italië in de shit raakt met hoge rentes (ok, hoge schuld t.o.v. bbp, maar wel 80% eigen woning bezit en niemand die meer dan 100% van de woningwaarde gefinancierd heeft), dan is het afwachten wat komen gaat. Ik maak me vooral druk om het gebrek aan daadkracht (en kennis???) binnen de EU. Het lijkt wel alsof iedereen alleen kan denken aan het eigen belang en totaal blind is voor de gevolgen als iedereen maar blijft denken aan het eigen belang!

 

Ik ben bijv. over de Grieken heel resoluut: uit de EU en failliet. De schade die ontstaat is dan ineens helder en dan kan daar naar gehandeld worden. Elke dag dat de Grieken protesteren, kost ons geld. Nota bene hun grootste markt (toerisme) flikkert in elkaar; reizen onder kostprijs, hotels voor een kwartje???. En zolang er geen harde acties komen, ettert dit gewoon door met als eindresultaat waarschijnlijk een veel grotere schuld dan nu het geval is.

 

Of daadkracht en kennis dit kunnen oplossen? Ik hoop het maar ik weet het niet. Net zo min als iedereen. Dit is op deze schaal nog nooit voorgekomen. Het enige wat we kunnen doen is de stavaza opmaken. Wat bezit iedereen en wat zijn ze schuldig. Laten we daar eens mee beginnen. Een Greece Owes Me loket. Als de zaken daar echt zo slecht zijn geadministreerd, dan wordt het een taak voor een curator om dat eens allemaal te verzamelen, met bewijs uiteraard.

 

Daarna? De Grieken leren dat op je reet zitten of protesteren geen zak helpt als je land failliet dreigt te gaan. Overeind gehouden met de centen van de EU betekent ook dat er zeven(tig) zure jaren komen als het fout gaat. Live with it!

 

Tot slot: iedereen die maar roept dat de wereld failliet gaat, huizen waardeloos zijn en alles zwarter afschildert dan het is, de mond snoeren. Muilkorf erop en opbergen. Dan had Italië nog ademruimte gehad, zouden banken wat beter kunnen omgaan met geldverstrekking en zou er hopelijk een hoop angst uit de markt gehaald worden.

 

Iemand Basel III al gelezen? EU richtlijn die banken verplicht zich financieel te versterken. Leuk, rentes gaan omhoog omdat banken extra geld in kas moeten hebben (joepie, 8 euro extra rente per jaar voor mij) en toch rennen we er allemaal achteraan. Hebben we dan niets geleerd van Icesave en DSB (over failliet gaan omdat iemand maar hard genoeg schreeuwt gesproken)???

 

Maar wat als je zakelijk geld over hebt? Helpt Basel III je dan? Nee, want banken beschouwen je zakelijk spaargeld als vluchtig en daar zitten ze niet op te wachten. Drie miljoen op de 4% rekening die er (naar de inschatting van de bank) maar kort zal staan, is lastig. Kost administratie en handelingen en dus geld. Ergo: geen goede rentes voor zakelijk vermogen. Tenzij het je pensioen BV of Stamrecht BV is. Dan weer wel.

 

Volgt u mij nog?

 

Bedtijd, voordat dit epistel 99 kantjes bereikt ;D

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Er zijn in mijn ogen meerdere dingen tegelijk aan de hand.

 

Om te beginnen speelt er een recessie vergelijkbaar zoals in de jaren 80 van de vorige eeuw, dat betekent praktisch dat mensen proberen te sparen en alleen geld uitgeven aan het hoognodige omdat het niet zeker is hoelang ze hun werk nog houden.

 

De woningmarkt is helemaal van de leg door verschillende oorzaken.

De huizenprijzen stijgen al decennia lang en sneller dan de salarissen van menig werknemer.

Daardoor is er aan de onderkant van de markt een vacuum ontstaan doord het ontbreken van instap mogelijkheden voor starters. Zelfs de klushuisjes zijn te duur voor starters. Daardoor is de doorstroming vrijwel geheel stil komen te liggen en dat werkt nu door in de hogere prijsklassen. Naast het gemis aan betaalbare instapwoningen komt er nu bij dat een van de katalysatoren van de dure huizen, de redelijk makkelijk verkrijgbare overwaarde hypotheken en de mythe dat de huizenprijzen altijd stijgen ontkracht is.

De huizenmarkt krijgt nu de rekening voor de inhalige projectontwikkelaars en het gemeentebeleid dat de hoge grondprijzen heeft gebruikt om gaten in de begroting te dichten ontstaan door megalomane projecten.

 

De enige oplossing voor de huizenmarkt is flink afschrijven (minimaal 50%) en dat is een nieuwe crisis omdat iedereen die nu nog zwaar in de schulden zit straks meer schulden heeft dan zijn huis waard is.

 

Voor jongeren betekent het de huidige situatie dat ze het samenwonen en de kinderwens voorlopig voor zich uit moeten schuiven. Over een paar jaar zal dat merkbaar worden in de instroom van de peuterspeelzalen, het lager onderwijs enz enz. Steeds kleiner wordende klassen waardoor veel instellingen onder hun bestaansminimum komen.

 

Ander lastig puntje is dat wij net Griekenland zijn als het gaat om stijgende kosten van ons sociale stelsel.

Van de week toevallig net even opgezocht, we hebben 900.000 arbeidsongeschikten, 300.000 bijstandstrekkers, 400.000 werklozen en 1.000.000 ZZP'ers waarvan een groot deel niet boven bijstandsniveau uitkomt.

Recent was Verhage nog trots op al die nieuwe ondernemers en ons lage aantal werklozen, wie oplet weet dat er veel verkapte werkloosheid zit onder ZZP'ers.

1,6 miljoen uitkeringsgerechtigden en 1 miljoen adviseurs die over een paar jaar overbodig zijn.

 

Dat met een groeiende groep AOW'ers maakt dat de kosten op een steeds kleinere groep werkenden terecht komen.

Er komt een moment waarop dat niet meer houdbaar is!

 

Ander foutje, er is veel handwerk de grens overgegaan en de kenniseconomie is een luchtkasteel.

Om te beginnen kun je niet iedereen inzetten als kenniswerker. HBO en hoger is maximaal 25% van de beroepsbevolking. Dan hou je 75% van de arbeidskrachten over die iets moeten produceren, alleen is er doordat het handwerk hier zo duur is veel naar het buitenland verplaatst. En wat er dan nog aan handwerk over is wordt door goedkopere Oost Europeanen uitgevoerd.

Effect daarvan is dat de arbeidsmarkt hier nog meer uit balans raakt en landen als Roemenie zitten met regio's waar alle jonge gezinnen wegtrekken.

 

Het klinkt wat pessimistisch maar in de geschiedenis werden deze problemen meestal 'opgelost' met een oorlog.

Link naar reactie

...we hebben 900.000 arbeidsongeschikten...

Sorry, korte correctie. We hebben waarschijnlijk rond de 200K arbeidsongeschikten, en 900K mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering - da's niet helemaal hetzelfde. Ik heb genoeg mensen gekend die 'professioneel arbeidsongeschikt' waren, en zich helemaal dood lachten.

 

Grrr, daar ken ik er helaas ook een aantal van... >;(

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

ik heb een klant wiens huis al 5 jaar te koop staat, leuke stadswoning voor een redelijke prijs..

 

huizenmarkt zit op slot en dat zie je ook bij de luxegoederen, mede door de economische onzekerheid is de gemiddelde nederlander nog erg voorzichtig met grote uitgaven.

 

'double dip' durf ik geen uitspraken over te doen, maar als alle hotemetoten in de media blijven roepen dat ie eraan komt, dan komt ie ook... :P

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Ik zag ook een bericht dat de Efteling weer een topjaar heeft gedraaid. En ik zie mensen ook ijs kopen. Ik denk dus dat de mensen hun geld wel blijven uitgeven aan dingen waar ze op korte termijn van genieten. Ik zag vorige week ook een discussie over de huizenmarkt bij Pauw en Witteman. De banken houden zich nu zodanig scherpen aan de regels dat echt alleen nog van één inkomen wordt uitgegaan voor de bepaling van een hypotheek. Dat sluit dus de markt voor de starters.

Link naar reactie

Ik weiger te geloven in de rampspoed van een recessie. Een recessie is altijd een correctie op misstanden en dat is maar goed ook. Een recessie opent ogen. Helaas zijn daar altijd individuen de klos van, maar wel een gegeven.

 

Volgens mij is de overhead die drukt op een product veel te groot op dit moment. Veel controleurs, adviseurs, winstmakers, grote geldjongens, en meer van dat spul. Voordat een product in Nederland de fabriek verlaat is er al meer dan de helft verdwenen aan allerlei verplichte afdrachten. Deze afdrachten verdwijnen allemaal naar "belangrijke" organisaties die goed werk met dat geld doen. Het maakt echter wel de concurrentiepositie erg lastig.

In Nederland producerende bedrijven hebben echter wel een sterke marktpositie, waardoor het legertje overheaders

zich heeft verzekerd van een inkomen, maar de recessie is hieraan aan het knagen. Het zal zeker gecorrigeerd worden.

Dit biedt nieuwe kansen. Al die overheaders kunnen bijvoorbeeld met hun know how nieuwe producten ontwikkelen waar de maatschappij behoefte aan heeft en hier zelfstandig een positie op de markt mee gaan verwerven. Een positie die niet meer is gebaseerd op overhead, maar op zelfstandig iets maken. De kennis die we in Nederland hebben is geschikt om grote dingen tot stand te brengen, als we gedwongen door de recessie deze kans maar gaan pakken.

 

Praktisch voorbeeld: Mijn dochter kwam in 2008 van de IPO opleiding en kon door de recessie geen werk vinden. Ik heb toen samen met haar ons product ontwikkeld en nu beginnen we er de vruchten van te plukken. Tegendraads investeren in ontwikkeling ondanks de conjunctuur.

Mijn advies: Gebruik de recessie dus als een kans.

Link naar reactie

Als we langzaam maar zeker afglijden en daar ziet het ook deze morgen weer naar uit als ik de berichten zie is het natuurlijk zaak je bedrijf stormvast te maken en er liefst ook van te profiteren. Veel bedrijven hebben dat al gedaan na de crisis van 2008. Daarom denk ik niet dat we een diepe crisis in gaan.

 

Joost had het over de huizenprijzen die langdurig pas op de plaats zullen maken. Wellicht gaat het ook zo met de economie. Een lange periode van kwakkelen zeg maar. Dat geeft de politiek de mogelijkheid om de samenleving klaar te maken voor andere tijden zonder meteen afgerekend te worden bij de volgende verkiezingen. Want, inderdaad, steeds minder mensen moeten het voor steeds meer mensen verdienen. Er zijn zeker grenzen aan solidariteit.

 

Als bedrijf moet je in deze tijden risico's spreiden, op de kosten blijven letten en vooral slimmer en beter zijn dan de concurrent.

 

 

Link naar reactie

Maar ook dat heeft zijn grenzen...... Ik ben indirect ook afhankelijk van de huizenmarkt. Als er veel gehuisd en verhuisd wordt, worden er vanzelf meer decoraties in huis opgehangen. Nu is dat een stuk minder. Ook in mijn markt gaan bedrijfjes omvallen.....

Link naar reactie

Ander lastig puntje is dat wij net Griekenland zijn als het gaat om stijgende kosten van ons sociale stelsel.

Van de week toevallig net even opgezocht, we hebben 900.000 arbeidsongeschikten, 300.000 bijstandstrekkers, 400.000 werklozen en 1.000.000 ZZP'ers waarvan een groot deel niet boven bijstandsniveau uitkomt.

Recent was Verhage nog trots op al die nieuwe ondernemers en ons lage aantal werklozen, wie oplet weet dat er veel verkapte werkloosheid zit onder ZZP'ers.

1,6 miljoen uitkeringsgerechtigden en 1 miljoen adviseurs die over een paar jaar overbodig zijn.

 

 

En er zijn ook nog eens 1,3 miljoen NUGGERs ( niet-uitkeringsgerechtigden) Die mensen tellen ook niet mee in de werkloosheidsstatistieken van de regering. Met dit boekhoudkundig gegoochel maakt onze overheid sier in het buitenland en lopen wij tegelijk veel Europese werkgelegenheidssubsidies mis. Ik ken zat mensen, die dolgraag aan de slag willen, maar die honderden keren zijn afgewezen bij sollicitaties. Het woord omscholing lijkt niet te bestaan bij de uitkeringsinstanties. Er verdwijnt niet alleen laaggeschoold werk uit ons land maar ook hooggeschoold werk. Zie de massaontsalgen bij Getronics en Organon. Deze ICTers en farmaceuten moeten snel nieuw werk vinden want als ze

langer dan een half jaar werkloos zijn verouderd hun kennis al.

Link naar reactie

Sorry, korte correctie. We hebben waarschijnlijk rond de 200K arbeidsongeschikten, en 900K mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering - da's niet helemaal hetzelfde. Ik heb genoeg mensen gekend die 'professioneel arbeidsongeschikt' waren, en zich helemaal dood lachten.

Deze groep profiteurs moet veel harder worden aangepakt maar

er zijn nog veel meer arbeidsongeschikten, die nog graag aan de slag willen, maar worden afgewezen wegens hun handicap.

 

Daarom zou het een goed idee zijn om alle uitkeringsgerechtigden een soort corvee/vrijwiligerswerk te laten doen. De goedwillenden zouden maar wat blij zijn hiermee en de kwaadwillende beroepswerklozen zouden meteen hun uitkering inleveren als ze zo'n corvee zouden moeten doen.

 

Paul

Link naar reactie

Ze kennen het wel, maar wordt steevast gevolgd door de opmerking: "maar dat moet u zelf betalen".

 

Met een bijstandsuitkering mag dat zelfs niet, zonder dat je daar eerst toestemming voor hebt gekregen van de sociale dienst. "Je moet namelijk beschikbaar zijn voor de markt" Ik ken een werkloze vrouw, die een belangrijke bijscholingscursus wilde volgen gedurende drie maanden. Dat mocht niet van de sociale dienst. Ze heeft toen haar uitkering laten stopzetten en drie maanden zonder enige inkomsten haar bijscholing gevolgd. De bijscholing heeft ze tot de laatste cent zelf betaald en binnen twee maanden had zij een nieuwe baan daardoor.

Link naar reactie

en dan denken ze bij de overheid nog steeds na over de vraag: "hoe krijgen we mensen uit de WW/WiA/bijstand?" ppffffff

 

Er wordt niet gekeken naar arbeidsparticipatie. Werknemer 2 jaar ziek? WiA aanvragen, afgewezen omdat vrijwel iedereen verdienen kan (doosjes vullen ad 1600 netto per maand (volgens UWV)) binnen 35% onder het laatste loon. Dat je daar nauwelijks de kinderopvang kunt betalen, is irrelevant.

 

Dan recht op WW ogv arbeidsverleden, daarna de bijstand in.

 

Zo'n keten beslaat soms jaaaaren. Overheid denkt, okay, dan gaan we stompzinnige regels invoeren in de WW.

6 maanden op niveau solliciteren, daarna ook onder je niveau. Reistijd max. een uur, na zes maanden ook meer dan een uur. Na een jaar moet je alles aannemen wat op je bord geflikkerd wordt door het UWV.

 

Maar niemand die denkt, laten we mensen eens helpen die iets anders willen. IRO trajecten zijn vorig jaar gestopt, hoewel erg succesvol. Kostte te veel. Maar zou berekend zijn wat een nieuwe werknemer met een leuke baan oplevert? Ik denk het niet.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Of er onder de arbeidsongeschikten vele zitten die wel kunnen werken vind ik nu even niet zo interessant.

Als zou je ze morgen allemaal goedkeuren, welke betaalde werkzaamheden kunnen zijn morgen mee aan de slag?

 

Corvee is een leuk idee maar dat heeft alleen zin als het bijdraagt aan het BNP, anders is het water naar de zee.

Overigens denk ik dat er onder de vele werklozen en arbeidsongeschikten enz ook veel mensen zitten die nu onbetaald vrijwilligerswerk doen en mantelzorg gewoon om bezig te zijn en toch nog ergens aan bij te dragen..

 

Het probleem blijft dat ik niet zie hoe er op korte termijn een paar miljoen arbeidsplaatsen bijkomen, arbeidsplaatsen die nodig zijn om de cashflow in onze economie op peil te houden zodat de overheid aan zijn verplichtingen kan voldoen..

 

Als we als samenleving op deze voet doorgaan dan zijn wij echt het nieuwe Griekenland. Net als Griekenland hebben wij dan ook teveel mensen die allemaal uit een ruif eten die door een steeds kleiner wordende groep werkers wordt gevuld.

Op een zeker moment is dat niet meer houdbaar en dondert de economie als een kaartenhuis in elkaar.

Dat heeft niets met gebrek aan loyaliteit te maken maar alles met economische wetmatigheden die niet meer realistisch zijn.

 

Dat er ondernemerskansen liggen moge duidelijk zijn alleen zijn ook die beperkt op het moment dat mensen na het betalen van de kosten van hun primaire levensbehoeften bijna niks meer over hebben.

Dan krijg je inderdaad dat mensen gaan voor kleine overzichtelijke uitgaven zoals een ijsje of een terrasje.

Link naar reactie

We zijn gelukkig wel van de socialisten af die op alle fronten hebben geschipperd en gepamperd. Er zijn nog een paar hoogleraren met de kennisoverdracht bezig, maar daar zal ook een eind aan moeten komen. We zullen snel de aandacht voor 100% op onze eigen situatie moeten richten, om het tij te keren en erger te voorkomen. Griekenland gaat falliet, dat wordt nu wel steeds duidelijker. De Euro kan best weer op een 1 : 1 situatie met de Dollar koemen, of erger. De gewone werker/ondernemer zal het allemaal moeten slikken en de mouwen op moeten stropen. Bijkomend effect is dat China daardoor ook duurder wordt en dat nieuwe werken/innovaties minder snel die richting op worden gedragen.

Link naar reactie

Nou Peter, ik ben niet zo blij hoor met deze uiterst conservatieve - doe zelf es FFF normaal - regering. Het is hoog tijd dat we de zaken aan gaan passen aan de nieuwe realiteit. De arbeidsmarkt en de woningmarkt (daar is ook nog een relatie) moeten nodig op de schop en er moet worden geïnvesteerd in (juist) onderwijs. Ja, en ook in omscholing en bijscholing.

 

Er komen meer dan genoeg arbeidsplaatsen. Kijk alleen al naar de zorg. Ook de bouw zal uiteindelijk weer opbloeien want er is een toenemende behoefte aan woonruimte. Mijn kinderen willen ook een keer een huis. En de handel en doorvoer zal zeker weer aantrekken. Vergeet niet dat amper 3 jaar geleden ondernemers niet konden groeien omdat ze geen personeel konden krijgen. Dat is ook de reden dat die niet verder is opgelopen in de afgelopen jaren.

 

In 2015 is er een flink tekort op de arbeidsmarkt. En niet alleen door de vergrijzing. Aangewakkerd door slechte afstemming opleiding tegen behoefte, beperkte instroom buitenlanders door xenofobie (PVV) en een heel slechte arbeidsmobiliteit omdat mensen niet willen of eigenlijk kunnen verhuizen omdat de woningmarkt op slot gehouden wordt door deze ultra conservatieve regering.

 

 

Link naar reactie

De beste weg zal wel ergens in het midden liggen. Ik heel sociaal, maar geen socialist. Het gaat helemaal verkeerd als je mensen in keurslijven en systemen gaat dwingen. Ze worden daar n.l. afhankelijk van en daar moeten we nu vanaf. De cijfers en woorden van voorgaande posten leveren het bewijs.

 

Jaren geleden begon de politiek zich ineens met de kinderopvang te bemoeien. Voorschriften en regeltjes. Mogelijkheden tot misbruik. En nu zijn we teruf bij af en staan de regels een doorstart in de weg.

 

Het moet weer uit zijn met de idioterie em het berijden van stokpaardjes. Gewoon op basis van no-nonsens aan de slag en productiviteit maken waar het zinnig is en kan. Geen melkertbanen of parkwachtens e.d. De parkeerindustrie kan ook opgeheven worden. Al dat soort zaken kost meer dan dat het oplevert en dat nog bezijden de ergernissen.

 

Ik kreeg hier weer een flyer in de bus van Enexis, dat de meterstanden opgenomen moeten worden. In de maand oktober komen ze langs, ergens tussen 8 uur s'ochtends en 20 uur s'avonds. Zou het niet handiger zijn om meteen een afspraak te maken? Kostenfokkerij op z'n best noem ik dat!!

Link naar reactie

Ze kennen het wel, maar wordt steevast gevolgd door de opmerking: "maar dat moet u zelf betalen".

 

Met een bijstandsuitkering mag dat zelfs niet, zonder dat je daar eerst toestemming voor hebt gekregen van de sociale dienst. "Je moet namelijk beschikbaar zijn voor de markt" Ik ken een werkloze vrouw, die een belangrijke bijscholingscursus wilde volgen gedurende drie maanden. Dat mocht niet van de sociale dienst. Ze heeft toen haar uitkering laten stopzetten en drie maanden zonder enige inkomsten haar bijscholing gevolgd. De bijscholing heeft ze tot de laatste cent zelf betaald en binnen twee maanden had zij een nieuwe baan daardoor.

Tsss voor dit soort mensen is een bijstands uitkering niet. Als je 3 maanden geen inkomen nodig hebt heb je helemaal geen recht op zo'n ding
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.