Lopen we langzaam het moeras in of blijft het bij natte zolen?

Aanbevolen berichten

Persoonlijk en bedrijfsmatig (nog) weinig kreuk. Heb dan ook geen lease-auto, rook niet, drink met mate(n) en heb geen Xbox, play-station, Wii of weet ik hoe die zooi heet.

 

Ik denk dat heel veel mensen moeite hebben met visie van anderen. In een Opel kom je prima op de plek en een huisdier is geen noodzaak.

 

Zolang er nog dikke rijen staan bij de vuilstort, is men nog royaal aan het weggooien.

 

Veel mensen laten zich leiden door anderen en willen alleen maar meer. Je kan het beste op de uitgaven letten.

 

Vaak zijn mensen met lage inkomens druk met de hond uitlaten, roken en naar de braderie sjokken. Daar brandt het geld in de broekzak.

 

Uiteraard is het niet zo zwart wit als ik hierboven stel, maar de tekst 'eerst eieren leggen en dan kwaken' kennen velen niet.

 

Zo ken ik er nog wel een paar.

 

Zolang men zich hier in Holland nog druk maakt om de panelen op de Gouden Koets, zal er van regeren weinig terecht komen.

 

We kunnen overal managers voor aanstellen, maar uiteindelijk zal er gewoon gewerkt moeten worden.

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie

Ze kennen het wel, maar wordt steevast gevolgd door de opmerking: "maar dat moet u zelf betalen".

 

Met een bijstandsuitkering mag dat zelfs niet, zonder dat je daar eerst toestemming voor hebt gekregen van de sociale dienst. "Je moet namelijk beschikbaar zijn voor de markt" Ik ken een werkloze vrouw, die een belangrijke bijscholingscursus wilde volgen gedurende drie maanden. Dat mocht niet van de sociale dienst. Ze heeft toen haar uitkering laten stopzetten en drie maanden zonder enige inkomsten haar bijscholing gevolgd. De bijscholing heeft ze tot de laatste cent zelf betaald en binnen twee maanden had zij een nieuwe baan daardoor.

Tsss voor dit soort mensen is een bijstands uitkering niet. Als je 3 maanden geen inkomen nodig hebt heb je helemaal geen recht op zo'n ding

 

Zij heeft wat geld geleend van familie en vrienden. Dat kan dus ook.

 

Paul

Link naar reactie

In 2015 is er een flink tekort op de arbeidsmarkt. En niet alleen door de vergrijzing. Aangewakkerd door slechte afstemming opleiding tegen behoefte, beperkte instroom buitenlanders door xenofobie (PVV) en een heel slechte arbeidsmobiliteit omdat mensen niet willen of eigenlijk kunnen verhuizen omdat de woningmarkt op slot gehouden wordt door deze ultra conservatieve regering.

 

 

 

Juist in de randstad zijn betyaalbare woningen schaars. Dus kan personeel op de werkvloer en zeker starters op de arbeidsmarkt geregeld geen woning huren laat staan kopen.

 

Buitenlandse arbeidskrachten kunnen nog steeds naar ons land toe komen. Zij worden hiernaar toe gelokt door de hoge lonen. Eenmaal hier aan het werk worden ze vaak uitgebuit en met hun hoge "salaris" kunnen ze meestal alleen maar een goedkope uitgeleefde flat in een slechte wijk betalen. Ze zien dat hun loon niks voorstelt , dat er misbruik van hun wordt gemaakt en dat erop hun wordt neergekeken Na verloop van tijd geven ze haast allemaal er de brui aan. Ze vertrekken weer naar hun moederland ( hoog opgeleiden Turken vaak omdat er op hun wordt neergekeken door de slechte beeldvorming hier t.g.v. wangedrag van criminele allochtonen) Dat was enige tijd geleden nog in het nieuws. Die xenofobie was er al lang voordat iemand ooit van Wilders had gehoord. Veel Oosteuropeanen raken volledig aan lager wal o.a. door drankgebruik t.g.v. alle teleurstelling.

De immigratie van arbeidskrachten is voor alle partijen helaas vaak een desillusie en leidt tot erge sociale problemen als het niet goed wordt begeleid. Zeker als oudere Nederlandse werknemers bij solliciaties letterlijk te horen krijgen: "Je bent te oud, voor jou halen wij 1000 man uit het buitenland." Geen wonder dat die dan boos worden en op de PVV gaan stemmen

Link naar reactie

In de VS ligt nu een wetsvoorstel om importheffingen op spul te zetten dat komt uit landen die kunstmatig hun muntkoers drukken. China heeft woedend gereageerd.

 

Aangezien Amerika aan de lopende band de dollarmarkt verruimt en zo de dollar ook kunstmatig laag houdt is het een gevalletje pot verwijt de ketel in mijn ogen.

De VS zeggen alleen dat ze 'nooit' bewust een zwakkere munt zullen creëeren en dat is dan natuurlijk waar ::)

Link naar reactie

Om weer even terug te gaan naar de originele stelling:

 

Natte zolen of Moeras is natuurlijk afhankelijk van de context. Natuurlijk is er sprake v bepaalde maatschappelijke veranderingen die sommige mensen een 'crisis' noemen, maar die ik liever 'Hervormingen' noem. Dit omdat dit minder negatief klinkt.

 

Wat ik eigenlijk zie gebeuren is een verandering van de manier van zakendoen en veranderingen op politiek niveau. Bepaalde 'traditionele' markten krimpen, anderen maken momenteel een ongekende groei door...

 

Bijvoorbeeld;

-Het aantal online verkopen is afgelopen jaar met 9% gegroeid.

 

Hoe kan je hier spreken v e 'crisis'? In mijn ogen betekend dit dat de markt waar vraag & aanbod plaatsvind, verschuift. Dit bied ongekende mogelijkheden.

 

 

Ander voorbeeld;

Griekenland is (bijna) failliet... Okay... Dit betekend dat Griekenland geld te kort heeft, maar er zijn ook landen die geld te veel hebben en die wanhopig op zoek zijn naar investeringsmogelijkheden.. (China) Ik zie hier weer ongekende mogelijkheden (voor alle partijen).

 

De beurzen beleven moeilijke tijden en staat over het algemeen in de min... Prima, er zijn ook fondsen (goud/zilver) die floreren onder deze omstandigheden. Nog meer ongekende mogelijkheden.

 

Olieprijzen staan onder druk vanwege de onrust in de Arabische regio 's... Vervelend, en nadelig voor de economie... Maar wat denk je wat voor mogelijkheden er komen voor (westerse) bedrijven wanneer de Arabische markten voor hen toegankelijk worden omdat het democratiseringsproces daar op gang komt...

 

 

Ik twijfel er niet aan dat de allergrootste 'hervormingen' nog moeten plaatsvinden, maar het is slechts zaak om de nieuwe kansen te herkennen en deze te benutten... Wanneer je hier goed in bent, dan verwacht ik niet dat je veel van de 'crisis' zult merken.

 

 

Link naar reactie

Als je voor de sloot staat en hardop zegt dat je er niet over kunt springen, krijg je geheid natte voeten.

 

Ik wil niet zeggen dat Emile Ratelband gelijk heeft, maar ik geloof wel (een beetje) in het Tjakkaa gevoel.

 

Als kleine kinderen zijn gevallen, vraag je toch ook niet naar de zere knie? Nee, hupsakee in de benen en kom maar gauw.

 

Klagen heeft geen enkele zin, dan moet je een ander trucje verzinnen.

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie

Ik heb een beetje het idee dat ondernemend nederland de schouders er wel lekker onder zet. Grootste problematiek ligt op politiek niveau en op het feit dat we onze pensioenen en dergelijke opbouwen op drijfzand. Ik heb nog een klein pensioenbedrag ergens, maar dat is in 6 jaar eigenlijk niet gegroeid....ergens is het systeem niet kloppend.

En inderdaad, de terrassen zaten vol, het is nog steeds druk op de weg, dus autorijden is kennelijk ook nog goed betaalbaar, er gaan nog steeds 20 miljoen reisjes geboekt worden elk jaar, en ga zo maar door.

Wil niet zeggen dat sommige markten het moeilijk hebben en er nog wel wat gedoe gaat ontstaan, maar als we de basis snappen van niet meer uitgeven dan dat er binnenkomt, en het liefst nog wat sparen, komt het ergens wel weer goed. Tjakka ;-0

Link naar reactie

Heb zelf sterk het gevoel dat de mensen bang gemaakt worden door al het negatieve nieuws wat er de laatste weken/maanden verspreid wordt. Het is vooral de onzekerheid die voor angst zorgt en we moeten uitkijken dat dit negatieve sentiment niet overslaat op ons uitgavepatroon.

 

Was zelf op een beurs in gesprek met collega ondernemers uit het vak (meubelbranche) en ondanks dat we allemaal met argus ogen naar de huizenmarkt kijken en we uiteraard hopen op een goede oplossing voor Griekenland mochten we niet klagen over onze eigen handel.

 

Wel ben ik van mening dat politiek Europa nu snel met een oplossing moet komen voor Griekenland en deze oplossing dan ook duidelijk moet uitleggen aan het 'gewone' volk zodat een ieder weet waar we aan toe zijn en we er met zijn allen weer wat van kunnen maken.

Meubilex Meubelen

 

Mooie hoekbanken, bankstellen, fauteuils en andere meubelen in leer en stof en altijd laag geprijsd

 

www.meubilex.nl

Link naar reactie

Dat de terrassen vol zitten vind ik niet zo gek - zoveel mooi weer hebben we niet gehad en op individueel niveau merkt slechts een beperkt deel van de mensen iets van de crisis. De overheid probeert de zolen droog te houden. Als dat lukt, lopen we langs de rand van het moeras. Lukt dat niet, dan storten we uiteindelijk ineens vol in het water. Veel kosten worden immers vooruit geschoven en komen op een gegeven moment toch tot uitdrukking. Dan moet daar inmiddels wel de ruimte voor zijn. Wel lijkt het me een goed idee om niet als laatste kopje onder te gaan - dan is er niemand meer om ons te redden!

 

Overigens, zolang men in Griekenland nog altijd protesteert tegen verhoging van de pensioenleeftijd, zal het daar op individueel niveau voor veel mensen ook nog wel meevallen. Als je probeert op dit moment te overleven, heb je geen tijd of behoefte om te denken aan hoe het later moet. Wel interessant overigens, dat men in Griekenland verwacht dat er genoeg geld is om pensioenen uit te kunnen keren en men hier kennelijk gelaten accepteert dat de pensioenleeftijd wordt verhoogd tot 66 - 67 - 68 en als we heel oud worden nog verder. Of heeft in Nederland iedereen genoeg capaciteit om naast de pensioenpremies ook zelf nog voorzieningen te treffen, zodat we ons niets aan hoeven te trekken van de pensioenleeftijd?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

Als je kijkt naar wat de schuld van Griekenland nu eigenlijk helemaal voorstelt. Het is enkele procenten van wat er in Europa aan geld rondgaat. Dit moeten we toch gewoon kunnen hebben ook al krijgen we het geld nooit meer terug.

Het is net als bijvoorbeeld in de tuinbouw: Als er één procent tomaten teveel wordt aangeboden dondert de prijs voor alle anderen in elkaar. Als er één procent tekort wordt aangeboden vliegen de prijzen enorm omhoog.

In het verkeer hetzelfde: Een weg heeft een capaciteit van enkele duizenden auto's per uur. Komt er op een bepaald moment een paar procent auto's bij, loopt de zaak muurvast. Het gevolg is dat de capaciteit van de weg in één keer halveert. Na een halfuurtje wachten en rust op de plaats neemt de capaciteit vanzelf weer toe. De extra reistijd krijgen we ook nooit meer terug. Maar is dit allemaal zo erg?

Link naar reactie

Waarschijnlijk kan de politiek een land niet zo gemakkelijk afschrijven als een bedrijf dat met b.v. een mislukt project doet. Straks zegt iedereen dat een besluit tot faillissement en uittreding uit de euro, al meteen had moeten worden genomen. Maar ik denk dat de materie heel complex is en dat je als IC, eerst moet kijken of je het zaakje niet kunt redden. Met natuurlijk het risico dat de kosten alleen maar oplopen als die redding niet mogelijk blijkt.

Link naar reactie

De grootte van de schuld is welliswaar beperkt tov het totale BNP van Europa maar nog steeds gigantisch. Daarbij komt dat de Grieken tot 2009 de kluit hebben belazerd. De belastingbetalers (kiezers!) uit andere landen willen natuurlijk niet (graag) opdraaien voor een schuld die is ontstaan door fraude en corruptie. Als een land het moeilijk heeft, neem Spanje, ondanks een redelijk solide beleid dan is hulp politiek veel beter te verdedigen. Wellicht moet Spanje ons in de toekomst helpen.

 

Het natte zolen scenario, waarbij we een flinke tijd op de nul lijn of vlak daarboven of onder blijven, lijkt me verstandelijk nog steeds het meest waarschijnlijk. Door de crisis worden grondstoffen weer betaalbaar, daalt de waarde van de Euro wat goed is voor de exportpositie en blijven de loonkosten binnen de perken ondanks een oplopende inflatie.

De meeste bedrijven zijn al crisisvast en hebben een deel van de arbeidsplaatsen flexibel zodat ze snel kunnen schakelen bij (tijdelijke) vraaguitval. Ook kan men door met reorganiseren waar dat nodig is zonder meteen met stakingen te worden opgescheept.

 

En dan is er nog een discrepantie in het consumentenvertrouwen tegen het consumentengedrag. Niet alleen de terrassen zitten vol maar ook de autoverkopen gaan prima. Vooral de Eco modellen. De winst van Ahold viel wat tegen, niet door de omzet maar door gestegen grondstofprijzen. Ook in de restaurants gaat het prima. Zat vorige week donderdag(!) in een afgeladen restaurant.

 

In het tweede kwartaal van 2011 heeft de horeca 6,6 procent meer omzet behaald dan een jaar eerder. Dit is het tweede kwartaal op rij dat de omzet meer dan 6 procent steeg.

 

De consument koopt dus, vooralsnog, gewoon door. We gaan het moeras in als daar een grote verandering komt.

Link naar reactie

Als je de Griekse economie en de Nederlandse economie vergelijkt dan zijn er toch veel overeenkomsten.

Griekenland geeft teveel uit vooral door het teveel aan ambtenaren en het vroegpensioen.

Bij ons komt die klap wat later omdat de AOW hier pas op latere leeftijd in gaat. Maar uiteindelijk hebben we hier straks ook een enorme grote groep mensen die met pensioen zijn en een relatief kleine groep die dat op moet hoesten.

 

Griekenland geeft meer geld uit dan er binnenkomt, als het een bedrijf zou zijn moet je snel in de kosten snijden om niet kopje onder te gaan. Griekenland gaat uiteindelijk ook kopje onder als het niet blijvend steun krijgt.

Nederland is net als veel westerse landen niet anders, ook deze regering geeft net als voorgaande rechtse regeringen meer geld uit dan er binnenkomt. De belastingbetaler krijgt daar elk jaar weer minder voor terug.

Niet alleen zie je dat terug in verhoogde eigen bijdrages, ook het dienstenaanbod wordt steeds schraler.

In veel dorpen en steden verdwijnen allerlei diensten zoals scholen, wijkcentra, bibliotheken, zwembaden, sportaccomodaties enz enz.

Den Haag bedenkt steeds nieuwe redenen om meer belastinggeld binnen te harken en wij als inwoners zien er steeds minder voor terug. In principe kun je die lijn doortrekken tot het moment waarop je alleen belasting betaald waar je niets voor terugziet, zover zal het niet komen want de bom barst al voor dat dat punt bereikt word.

 

Dit krijg je alleen gefixed door nu doelen in de toekomst te stellen en dat vraagt om visie en daadkracht, iets waar ik Den Haag met al zijn beleidsmakers niet toe in staat acht.

Link naar reactie
Niet alleen zie je dat terug in verhoogde eigen bijdrages, ook het dienstenaanbod wordt steeds schraler.

In veel dorpen en steden verdwijnen allerlei diensten zoals scholen, wijkcentra, bibliotheken, zwembaden, sportaccomodaties enz enz.

Hmm...hier is het net andersom - mede door de bouw van een nieuw zwembad (vrij zwemmen op zondag van 11 tot 12:30!) gaat volgend jaar de OZB belasting met 50% omhoog... :(

Link naar reactie

De consument koopt nog wel, maar veel bewuster dan voor de crisis. Een prima ontwikkeling wat mij betreft. Want door de crisis wordt menigeen zich ervan bewust dat diens consumptie soms extreme vormen had aangenomen. Consumeren uit verveling of omdat men even niets leukers kon verzinnen. Wat kleine uitgaven betreft gaat de consument dus back to normal.

 

Ook maakt de crisis heel duidelijk dat de marktwerking inzake bepaalde grote uitgaven nog steeds ongezond is. Meest treffende voorbeeld hiervan is natuurlijk de huizenmarkt. Werkend NL is jarenlang zodanig geconditioneerd, dat het bezit van een volledig gefinancierde eigen koopwoning bepaalde of je erbij hoorde of niet. Nu lijkt het weinig meer te zijn geweest dan een piramidespel waar alleen de eerste instappers, banken en gemeenten beter van zijn geworden. Maar wie weet verandert er hierdoor nu eens echt wat aanhet bestaande systeem.

 

Verder legt de crisis het destructieve egoisme van bepaalde groepen in onze samenleving bloot: VVD, PVV en CDA willen nog steeds niets doen aan beperking van de hypotheekrenteaftrek en grijze beslissers (zogenaamde vertegenwoordigers van het volk) schuiven de rekening van stijgende zorg- en pensioenlasten het liefst zo ver mogelijk door naar jonge generaties.

 

Wat dat betreft mogen we blij zijn met die Griekse toestanden. Want die tonen ons waar populistische politiek en het kortzichtig najagen van enkel de belangen van je eigen achterban toe leidt: een grote rokende puinhoop met alleen nog maar ontevreden mensen waar de rest van de wereld liever niets meer mee te maken heeft.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie

Interessante discussie.

 

Crisis vind ik persoonlijk een te groot woord, want op zich qua besteding kunnen wij Nederlanders nog genoeg doen. Velen zijn voorzichtig geworden door alles wat er in de media terecht komt. Begrijpelijk, maar kijk eens in je eigen huis. Heb je kinderen? Hoeveel computerspellen, computers, mobiele telefoons etc hebben jullie en de kinderen?

 

Alleen grote dingen worden niet meer aangeschaft. Geld blijft op de bank (bij de mensen die het hebben).

Nico heeft naar mijn mening de juiste dingen gezegd.

 

Waarom is er een crisis? Misschien wel omdat er door bedrijven bonusregelingen worden verstrekt.

Denk maar eens na.

 

Woningmarkt

Toen ik in 2001 mijn eerste flat kocht, was deze flat in 5 jaren volledig in prijs verdubbeld. Waarom? Was de woning meer waard door investeringen. Neen. De verkoper ging naar een nieuwbouwwijk. Aangezien banken grote financier was in deze nieuwbouwprojecten, hadden zij alle belang bij dat deze woningen verkocht worden. Driedubbel winst. Waardoor de medewerkers weer uiteindelijk leuke bonussen kregen. Om dit geheel rond te krijgen moest wel de financieringsmogelijkheden uitgebreid worden. Dus je kreeg eerder een financiering en met name ook meer.

Maar vaak moest er een overbrugging plaats vinden. Dan was er een taxatie nodig van de te verkopen woning. Om een financieringsverschil af te dekken moest de taxatie een bepaalde waarde hebben. In veel gevallen lukte dat. Taxateurs kregen namelijk ook betaald naar rato van de waarde van de woning.

 

Maar was er wel zoveel nieuwbouw nodig? Qua inwonersaantal in Nederland zijn er niet zoveel schokkende veranderingen in de laatste decennia. Ja, het groeit, maar niet zo heel hard. Wat wel een van belang zijnde factor is, dat er meer huishoudings zijn in vergelijking met vroeger. Dus was er wel meer woningen nodig, maar zoveel? Ik vermoed van niet, maar als niemand dat in de gaten houd! Gemeenten waren inderdaad ook wel blij met verkoop van grond.

 

Qua industriegebieden is het helemaal te gek en uit de pas gelopen. En het gekke is, het gaat nog steeds door. Nog steeds worden nieuwe industriegebieden ontwikkelt.

 

Verder denk ik dat de crisis ook veroorzaakt wordt door veranderde regelgeving. Met name ook op jaarrekeningen. IFRS, direct afschaffen. Door bepaalde waarderingsnormen moeten vele activa thans lager gewaardeerd worden. Hierdoor komt het eigen vermogen onder een gewenst (of onder een norm) en is er een kapitaalsinjectie nodig. Maar ja, in de huidige markt waarin er zo weinig vertrouwen meer is is dat onmogelijk.

 

Wellicht is het (wederom) een verhaal die niet geheel goed gestructureerd is, maar ik hoop dat jullie begrijpen welke kant het opgaat. Er zijn nog genoeg punten die ik kan verzinnen, maar ja dan wordt het helemaal niet te volgen ::)

 

Wat zijn mijn wensen zodat het weer de goede kant op gaat:

- afschaffen bonusregelingen bij personeel. Dus 100% belasten. Geef ze gewoon een goede salaris zonder bonus. Gevolg zal zijn dat er minder risico's gelopen worden om maar een bonus te kunnen ontvangen.

- media moet minder negatief zijn. maar ook mensen die wat te zeggen hebben moeten voorzichtiger zijn. 2 maanden geleden of zo vertelt de Rabobank nog dat de huizenprijzen zullen gaan dalen. Sukkels. Ja, wie gaat er dan nu nog kopen?

- mensen met een 2 huizen moeten van de bank onmiddellijk vrijstelling krijgen om huizen te verhuren. Banken hebben daar ook een belang bij.

- huurdersbescherming moet gewijzigd worden. Huurdersbescherming prima, maar niet als ze van een niet professionele huiseigenaar het pand huren.

- banken, doe jullie werk weer en verstrek leningen. Onbegrijpelijk dat als je eerste 5 tot 6 keer de jaarsalaris kan lenen, je nu maar 4 keer kan lenen. Jullie hebben de situatie mede veroorzaakt, dan moet je het ook oplossen en niet gaan verschuilen achter de "crisis".

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie

Interessante stelling (ik ben overigens tegen deze stelling, maar zie het maar eens te ontkrachten):

 

Het kapitalisme is (verworden tot) een ordinair piramidespel:

 

- Als je er op tijd bij bent, verdien je kapitalen

- Stap je te laat in, dan zul je nooit een kans krijgen om wat te verdienen

- Het is allemaal gebaseerd op luchtbellen en goedgelovigheid

- Als je goed kijkt, zie je dat de problemen in open zicht zijn verstopt

- Als het uit komt, wordt er massaal jacht gemaakt op de top

- De echte top ontloopt de dans, de laag eronder raakt alles kwijt, de onderste laag was alles al kwijt en voor iedereen daartussen loopt het met een sisser af.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

De huidige woninprijzen zijn niet het resultaat van een piramidespel aangewakkerd door de banken. Dat is m.i. veel te kort door de bocht en ook ver van de realiteit.

 

Volgens het CBP zijn de prijzen het resultaat van het reëel beschikbaar looninkomen, de reële rente, het reëel overig financieel gezinsvermogen en de woningvoorraad. In gewone mensen taal. Hoe is de markt en wat kan ik betalen?

 

Een heel belangrijke factor wil ik er aan toevoegen en dat is het vooruitzicht. Als je denkt dat de huizenprijzen dalen ga je wachten met kopen. Maar daar zit een grens aan. Ook bij de autoverkopen zag je dat na een periode van vraaguitval de vraag versneld op gang kwam, gestimuleerd door de belastingmaatregelen op zuinige auto's.

 

De prijzen gaan dus niet dalen met 50% maar met een paar procent en wellicht even wat meer tot er weer beweging in de markt komt. Tenzij we het moeras in gaan en we een echte recessie krijgen. Dan wordt alles anders.

Ook nieuwbouw zal door een groter aanbod net wat goedkoper worden. Maar wie weet hoe de marges in de bouw zijn (heel laag) zal bekennen dat de ruimte ook daar heel beperkt is. Volgens Joost zijn voorbeeld in het begin van dit topic zijn mensen beter af met bestaand dan met nieuwbouw.

Link naar reactie

Als je de Griekse economie en de Nederlandse economie vergelijkt dan zijn er toch veel overeenkomsten.

 

Nederland is net als veel westerse landen niet anders, ook deze regering geeft net als voorgaande rechtse regeringen meer geld uit dan er binnenkomt. De belastingbetaler krijgt daar elk jaar weer minder voor terug.

Niet alleen zie je dat terug in verhoogde eigen bijdrages, ook het dienstenaanbod wordt steeds schraler.

In veel dorpen en steden verdwijnen allerlei diensten zoals scholen, wijkcentra, bibliotheken, zwembaden, sportaccomodaties enz enz.

 

Ben ik helemaal mee eens. De bureaucratie wordt te weinig aangepakt en alleen de gewone burger lijkt te worden gepest met de bezuinigingen. Het PGB wordt gewoon geschrapt terwijl dat voor veel ernstig gehandicapten de enige manier is om buiten een instelling te kunnen blijven wonen. Waarom worden de provincies niet opgeheven? Dat kan volgens veel deskundigen zonder dat de burger er iets van merkt. ( dit stond een tijdje geleden in de krant) Ook de riante wachtgeldregeling zou moeten opgaan in één WW regeling voor alle werknemers.

Bankmedewerkers verdienen 30 % meer dan medewerkers in precies dezelfde functie bij andere bedrijven. Dat zou ook hard moeten worden aangepakt, gezien het feit dat wij wel ons belastingsgeld kwijt zijn aan het redden van diezelfde banken. Raar dat gewone bedrijven niet worden geholpen als ze dreigen failliet te gaan maar banken wel. Als deze hulp beperkt wordt tot de "geldopslag" van banken en niet tot de commerciele tak zou dat veel geld schelen. In ieder geval zouden bonussen zonder ook een boete bij wanbeleid (=negatieve bonus) niet moeten kunnen.

Link naar reactie

kennis van me is notaris en die is allerminst optimistisch, zijn schatting over 10 á 15 jaar dat hij het druk krijgt met de erfenissen van mensen die blijven zitten met een restschuld die niet meer zullen worden geaccepteerd door de kinderen die die erfenis zullen erven.

 

vond het wel een logisch verhaal we zijn er nog niet al hoop ik van harte wat anders :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Link naar reactie

Ik weiger te geloven in de rampspoed van een recessie. Een recessie is altijd een correctie op misstanden en dat is maar goed ook. Een recessie opent ogen. Helaas zijn daar altijd individuen de klos van, maar wel een gegeven.

 

Volgens mij is de overhead die drukt op een product veel te groot op dit moment. Veel controleurs, adviseurs, winstmakers, grote geldjongens, en meer van dat spul. Voordat een product in Nederland de fabriek verlaat is er al meer dan de helft verdwenen aan allerlei verplichte afdrachten. Deze afdrachten verdwijnen allemaal naar "belangrijke" organisaties die goed werk met dat geld doen. Het maakt echter wel de concurrentiepositie erg lastig.

In Nederland producerende bedrijven hebben echter wel een sterke marktpositie, waardoor het legertje overheaders

zich heeft verzekerd van een inkomen, maar de recessie is hieraan aan het knagen. Het zal zeker gecorrigeerd worden.

Dit biedt nieuwe kansen. Al die overheaders kunnen bijvoorbeeld met hun know how nieuwe producten ontwikkelen waar de maatschappij behoefte aan heeft en hier zelfstandig een positie op de markt mee gaan verwerven. Een positie die niet meer is gebaseerd op overhead, maar op zelfstandig iets maken. De kennis die we in Nederland hebben is geschikt om grote dingen tot stand te brengen, als we gedwongen door de recessie deze kans maar gaan pakken.

 

Praktisch voorbeeld: Mijn dochter kwam in 2008 van de IPO opleiding en kon door de recessie geen werk vinden. Ik heb toen samen met haar ons product ontwikkeld en nu beginnen we er de vruchten van te plukken. Tegendraads investeren in ontwikkeling ondanks de conjunctuur.

Mijn advies: Gebruik de recessie dus als een kans.

 

Als aanvulling wil ik jullie deze niet onthouden:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2726/Binnenland/video/detail/2965482/Dominee-Gremdaat-een-meevaller-dankzij-de-crisis.dhtml

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.