• 0

Boekhoudkundige verwerking derdengelden

Ik werk als incassobemiddelaar voor diverse opdrachtgevers in de regio Groningen en kom iedere keer onderstaand probleem weer tegen waar ik tot op heden nog geen afdoende oplossing voor heb kunnen bedenken. Wellicht dat iemand een oplossing voor mij heeft.

 

O.v.v. opdrachtgever A heb ik Debiteur X aangeschreven tot betaling van een 'overdue' verkoopfactuur over te gaan. Naast het openstaande factuurbedrag heb ik €7,50 aan kosten in rekening gebracht (OB mag ik niet in rekening brengen aangezien mijn opdrachtgever BTW-plichtig is). Debiteur X maakt het openstaande factuurbedrag incl. kosten over op mijn zakelijke rekening. Het oorspronkelijke factuurbedrag maak ik over naar mijn opdrachtgever en de door mij in rekening gebracht kosten behoud ik als vergoeding voor geleverde diensten. Debiteur X ontvangt van mij een interne factuur aangaande de in rekening gebrachte kosten en opdrachtgever A ontvangt een afrekening als bevestiging dat gelden zijn overgemaakt. De BTW-verrekening vindt plaats middels een verzamelfactuur welke ik verzend aan het eind van iedere maand.

 

Bovenstaande is voor mijn opdrachtgever administratief moelijk te verwerken. Heeft iemand een idee hoe ik dit wat efficienter kan aanpakken, uit het oogpunt van mijn opdrachtgever gezien dan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus:

Jouw opdrachtgever heeft een openstaande factuur aan een klant (die niet betaalt!), laten we zeggen voor 119,- euro (incl. BTW).

Je maakt (na incasso van 126,50) geld over aan jouw opdrachtgever: 119,- euro.

Later (eens in de maand) stuur je een (verzamel)factuur naar je opdrachtgever (incl. BTW).

 

Waarom vindt hij dat moeilijk te verwerken?

Je betaling aan hem (119,-) is toch gewoon een betaling van zijn factuur (aan zijn klant) en jouw factuur is toch gewoon een kostenpost.

Of mis ik iets…

 

Link naar reactie
  • 0

Jouw werkwijze is niet geheel gebruikelijk.

Je schrijft de debiteur van je opdrachtgever een brief, echter dat is geen factuur.

 

Als diegene betaalt, verwerk je dat op een rek. derdengelden.

Vervolgens stuur je een factuur aan je opdrachtgever, met je tarief (en BTW!!!!) en de voor je opdrachtgever ontvangen bedragen.

In jouw boekhouding komt dus feitelijk een creditfactuur.

 

Je opdrachtgever ontvangt dus een factuur met kosten, maar tevens een betaling van zijn debiteur. Dit kan hij prima in zijn boekhouding verwerken.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Even recap!.

 

1.Bij betaling draag ik volledig overgemaakte bedrag over aan mijn opdrachtgever (inclusief door mij in rekening gebrachte kosten ex. BTW). Wellicht t.b.v. de transparantie gevolgd door een afrekeningetje (geen factuur derhalve)

2.Dit laat ik volgen door een factuurtje inclusief BTW over de door mij in rekening gebrachte kosten.

Correct?.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Feitelijk stuur je jouw cliënt op 1 papier een factuur en een betaalspecificatie:

Factuur voor dienstverlening: bedrag incl BTW

Ontvangen bedragen op derdengelden

Saldo (de betaalspecificatie)

 

Je cliënt boekt alleen de factuur voor dienstverlening in.

Het bedrag inzake ontvangen bedragen op derdengelden dient hij namelijk via zijn bankrekening af te boeken op zijn debiteur.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Capiche, ergens zat er een gebrekje in mijn redenering. Ik ga maar fictief voor een derdenrekening constructie en houdt dit ook administratief maar aan. Wellicht dat ik mijn oude verstofde stichting derdengelden LUCIAN maar weer eens uit de kast moet halen?, haha. In ieder geval bedankt voor jullie reacties en wellicht tot een volgende vraag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.