• 0

Spenderingspatroon in mode

Hallo!

 

Zou iemand me kunnen adviseren over welke periodes van het jaar de meeste mensen vrouwenkleding kopen in winkels?

 

Ik ben een starter in de mode, heb sinds een half jaar een webshop en wil af en toe voor een dag of 2 een pandje huren in een drukke winkelstraat in een grote stad zodat mensen kennis kunnen maken met mijn kleding. De huurprijs is behoorlijk hoog, ik probeer dan ook een verstandige keuze te maken over de dagen dat ik het wil huren (ik moet ver van te voren de planning doorgeven vandaar dat ik naar het hele jaar kijk).

 

Ik vermoed dat november en december het erg goed doen. Januari is een dip (iedereen heeft haar geld al uitgegeven voor de feestdagen), maar hoe zit het met februari en maart en de rest van het jaar?

 

En welke dagen van de week zijn goed voor verkopen (naast vrijdag en zaterdag)? Zijn er nog andere factoren die van invloed zijn op de aanloop (weet dat op woensdag en zaterdag een markt in de buurt is)?

 

Ik heb kennis van de mode-industrie, maar helaas geen ervaring met het runnen van een fysieke winkel. Alle reacties worden ontzettend gewaardeerd! Alvast bedankt!

 

P.S.Mijn doelgroep: vrouwen tussen 25-45, hoger opgeleid, boven modaal inkomen, prijsklasse van mijn kleding is tussen 30 en 200 euro, met zwaartepunt rond 70-80 euro.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De ervaring die ik je nu ga geven, heeft betrekking op luxe merkkleding voor heren en dames.

 

Hierbij moet je denken aan merken als Tommy Hilfiger, Diesel etc. In het winkelcentrum van een grote stad.

 

Laten we beginnen met waar we nu zijn: Oktober. Dat is een maand, waarin de mensen die de nieuwe collectie aan willen schaffen. Redenen om te kopen:

 

Alle maten nog beschikbaar

Nieuwe collectie (nieuwschierig!)

Winterjassen nog beschikbaar

Aanpassen aan het koudere weer

Mensen die in de stad zijn, zijn om te kopen. Geen prijskopers.

 

Verkoop komt explosief tot gang wanneer het koudere weer zich in zet (afgelopen dinsdag bijvoorbeeld!)

 

November is een tussenmaand, verkoopt veel minder.

 

December is een hele belangrijke maand (natuurlijk). Op kleding-gebied is kerst een enorme impuls.

 

Januari, februari, heel rustig.. Sale-maanden.

 

Maart is heel afhankelijk van je publiek, en het weer. Of het seizoen weer vroeg op gang komt of niet.

 

April en Mei is natuurlijk weer voor de mensen die zomerjasjes, en hun nieuwe zomerkleding willen aanschaffen. Geldt hetzelfde voor als voor Oktober.

 

Juni, Juli en Augustus kun je T-shirts, korte broeken etc. nog steeds goed verkopen. Hoe verder je in de maanden vooruit gaat, hoe meer mensen op prijs willen kopen. Publiek is wisselvallig, met heel goed weer is er niemand, met heel slecht weer ook niet. Matig weer is optimaal, doordeweeks is het ook druk in de vakanties!

 

September, is vergelijkbaar met Maart.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kunt! Ik vind het idee van de online-shop af en toe offline halen heel interessant, als je het goed uitwerkt. Bedenk wel dat je meer wilt opvallen dan een normale winkel, op die dagen dat je open bent.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Zoep,

 

Als ik je concept goed begrijp ben je enkele dagen per week 'open' en is het dus vooral interessant om te weten welke dagen van de week of welke dagen in de maand (ontvangst salaris) interessant zijn.

 

Ik ben diverse bronnen voor je nagegaan en vond wel veel interessante informatie maar niet op het niveau van de verkopen per dag. Ik wil je in ieder geval het onderstaande rapport niet onthouden al vind je daarin ook niet de detailinformatie die je zoekt: http://www.hbd.nl/pages/3241/Branches/Modezaken/Kengetallenonderzoek-mode-Damesmode.html.

 

In dit rapport wordt oktober als 'topmaand' bestempeld. Samengevat: ik heb geen informatie kunnen vinden van de omzet per dag. Het ondervragen van bestaande winkeliers in de straat lijkt de beste tip.

 

Veel succes, Elke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ligt het aan mij, maar ondanks deze goed bedoelde en terechte adviezen, heb ik niet het idee dat dit een juiste stap is voor TS.

TS heeft een webwinkel en (zo blijkt) geen ervaring met verkoop aan de straat. Dat is echt wel even wat anders!

 

Voor je jezelf de put in helpt is mijn advies om die locatie in die drukke winkelstraat te laten varen. Even weer met de voetjes aan de vloer, de roze bril af en eens goed kijken wat je nu daadwerkelijk wil.

Heb je echt de ambitie om daadwerkelijk een fysieke winkel te beginnen, ga dan eens voor een jaar of 2 aan de slag in een drukke winkelstraat als medewerker. Wellicht kun je dit combineren met je webwinkel.

Door ervaring word je wijzer, leer je echt het klappen van de zweep kennen en de hoog en laagtij dagen.

Ga niet in op de verleiding om dat pand 2 dg in de week te huren. Er komt zoveel meer bij kijken en daar heb je in mijn optiek echt ervaring voor nodig.

 

succes ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ironny, ik ben het niet met je eens. Ik vind het juist een prima idee van webwinkeliers en de eigenaar van een pand om er een plek van te maken waar webwinkels zich op bepaalde dagen in het jaar als fysieke winkels kunnen presenteren. Want zo kunnen de potentiële klanten en webwinkeliers nader kennis maken met elkaar en hun assortiment. Een dergelijke webshopverzamelwinkel zou voor mij een goede reden zijn om eens wat vaker door die winkelstraat te lopen.

 

Een opzet waarbij elkaar aanvullende webshops zich gezamenlijk presenteren zou ik daarbij het aantrekkelijkst vinden. Een opzet dus rondom bepaalde thema's (zoals mode, reizen, huis en tuin, electronica, delicatessen) zoals ook beurscomplexen zoals de RAI hanteren. Misschien werkt zo'n opzet zelfs wel op bedrijventerreinen in leegstaand kantoorpanden. Mocht dat zo zijn, dan zou je met een leuke verzameling webwinkeliers zelfs een hele tournee door NL kunnen maken en er een mooie gezamenlijke marketingcampagne omheen kunnen verzinnen. Daar kan geen individuele SEO- of Google Adwordscampagne tegenop.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1

 

Ziek eens op pop-up winkels. Amsterdam heeft net z'n vestigingsbeleid aangepast om pop-ups toe te staan.

 

Het lijkt me wel een boel gedoe om een winkel voor slechts twee dagen te openen. Al je voorraad erin, kassa's, beveiliging, personeel. Een maand lijkt me het minste.

 

Bestaat er niet zoiets als een overdekte markt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Twabla, bedankt voor het zoekwoord! Op Berenstraat24.nl staat een overzicht van periodes gedurende welke deze pop-up winkellocatie in 2012 nog te huren is. Daaruit valt misschien ook iets op te maken over de vraag welke perioden tot het (winkel/mode)hoogseizoen behoren en welke niet.

 

Off topic: inspirerend onderwerp! Ik krijg spontaan allerlei ideeën voor hippe nevenaktiviteiten naast mijn toch al überhippe belastingadvieswerk! ;D

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi iedereen,

 

Mijn excuses voor de immens trage reactie van mij! Door privé-omstandigheden ben ik even uit de running geweest en moest ik mijn aandacht volledig op andere zaken richten. Maar ondertussen helemaal terug en lees ik vol enthousiasme en dankbaarheid jullie reacties en adviezen.

 

Ik heb besloten om wel door te gaan met het huren van een pop-up store, het is het laatste weekend van november geworden (helaas was er geen plek meer in oktober). En kamp ik nu met andere "uitdagingen" (groeien van mijn collectie en voorraad...) waar jullie hopelijk ook jullie licht over willen laten schijnen :) Ik zal daar een nieuwe thread voor starten.

 

Dank nogmaals!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.