• 0

Wat zijn representatiekosten voor de fiscus, en hoeveel BTW aftrekbaar????

Gast Verwijderd account

Van een kennis hoorde ik dat de inspecteur van de belasting bij controle van zijn boeken een dikke vette streep gezet heeft door al zijn representatiekosten. In zijn geval waren dat zakendiners, die je wel zou kunnen intepreteren als zakendiners t.b.v. potentiele opdrachten en opdrachtgevers. Keihard wel representatie dus als je het mij vraagt....... (Via representatie uit eten gaan is ook de enige manier om de BTW te kunnen terugvragen).

 

Maar die fiscusmeneer was het er niet mee eens: streep erdoor, BTW terugbetalen en een boze vinger met de boodschap dat wanneer je zakendiners hebt je ze niet zakelijk onder represenatie mag boeken.

 

Hoe zit dat nou: Wanneer kun je iets nou intepreteren als represenatie, en hoe zit dat met BTW? Kan er zo 1-2-3 weinig over vinden... :S

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW terugvragen van zakendiners wordt bijna nooit goedgekeurd...

bovendien zit je bij een zakendiner altijd zelf mee te eten en heb je daar dus financieel voordeel bij...

Zo'n diner waar je zelf samen met drie zakenrelaties eet kun je dus gerust aftrekken, maar dan maar voor 75% !! want 1/4e was voor jezelf. De btw voer je aangezien je deze eigenlijk niet terug kan vragen dus wel mee op als kosten.

Zet altijd op de bon (en in je agenda) met wie je het etentje hebt gehad, met hun bedrijfsnaam....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Oke... en hoe zit het met verblijfkosten t.b.v. een opdracht of seminar, je hotel dus maar ook het zakelijk dineren met klanten? Is dat niet de 90% regeling tegen 16.000 euro per jaar? Of gaat dat niet over de BTW maar over het aftrekken van de kosten op zich??

 

Jij zegt dus: nooit BTW voor jezelf? Geen uitzonderingen? Of anders te intrepeteren? En als je voor je klant een broodje koopt?

 

Thanks voor je antwoord weer... Ik word langzaam wijzer.. ;)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Oh... en ik weet dat een bedrijf 80 maaltijden per jaar mag vergoeden: Betekent dat dat de DGA in dienst van zijn eigen bedrijf 80 keer zakelijk mag meedineren en daar ook de BTW van af mag?? Of hoe moet ik dat zien, en hoe zit dat met die BTW over die kosten??

 

Tsja, ik blijf maar intrepeteren...

Thanks...

Link naar reactie
  • 0

80 maaltijden vergoeden....deze zo specifieke regeling ken ik niet...

die vaste vergoeding / of 90 % geldt niet voor de btw.

Seminar-verblijfskosten vallen onder studiekosten zijn dus volledig aftrekken.

Btw over eten/drinken kun je wel aftrekken, echter ik weet uit ervaring dat de belastingdienst in meer dan de helft van de gevallen dit bij een controle weer terugdraait...maar je kan(moet) het altijd gewoon proberen.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als werkgever kunt u uw medewerker per jaar maximaal 80 maaltijden belastingvrij vergoeden of verstrekken. Vereist is dan wél dat die maaltijden een meer dan bijkomstig zakelijk karakter hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval bij overwerk, koopavonden, tijdens dienstreizen, of als onderdeel van een vaste kostenvergoeding. Zorg voor een onderbouwing van het ‘meer dan bijkomstige zakelijke karakter’ van de maaltijden! En voorkom dat de grens van 80 maaltijden per werknemer wordt overschreden.

 

Dit staat op diverse plekken online, voor 2004. For your info ;)

Maar kan hier de BTW dan vanaf zou jij zeggen? En kan dit dan ook zijn: 80 keer deelnemen aan zakelijk eten? ;)

Link naar reactie
  • 0

Dit is niet zozeer of je zaken van je winst af kunt trekken, maar is loonbelastingtechnisch. Je mag wel 1000 zakelijke lunches verstrekken, echter hier gaat dan wel de loonheffing over......

Het BTW verhaal heb ik je hiervoor uitgelegd.....

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik vond op de site van de belastingdienst de volgende informatie:

 

* Voedsel, drank, genotmiddelen en representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke

 

Onder de post 'voedsel' vallen zakenlunches en -diners (ook de fooien). Denk bij 'drank' aan koffie, thee, melk en frisdrank. Bij 'genotmiddelen' moet u denken aan onder andere sigaretten en sigaren. Onder 'representatie' vallen onder meer de kosten van recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak. Bij deze kosten geldt dat u het deel van het totaalbedrag mag aftrekken dat boven de drempel van € 4.300 uitkomt.

 

Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.300 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.

 

zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-09.html

 

Met vriendelijke groet,

 

MOD EDIT: geen reclame/spam/websites in je bericht aub, zie de huisregels

 

Link naar reactie
  • 0

klopt...het staat echter bovenaan in Google...dus nog redelijk actueel kennelijk volgens Google...

 

Met vriendelijke groet,

xxxxxxxx.nl

 

Harm van Wijk

 

modedit:en daaom ook jouw website maar in het bericht vermeld! Dat mag je in je profiek wegzetten

Link naar reactie
  • 0

Al een wat oudere topic, maar ik heb er toch een vraag over.

 

Die 73,5% regel geldt in ieder geval voor de IB-ondernemer.

Kosten lunches, zakelijke diners, kleine geschenken aan klanten etc. (representatiekosten) tellen voor 73,5% mee als zakelijke kosten, voor 26,5% privé, te verrekenen via de aangifte IB (bijtelling privégebruik).

De btw over deze posten is nooit aftrekbaar!

 

Hoe zit het nu met de DGA in een "werk-BV"?

Voor de BTW is er geen verschil, niet aftrekbaar.

Maar geldt hier ook de 73,5% regel, of die drempel van E 4.300? Of mag een DGA binnen de eigen BV wel onbeperkt representatiekosten opvoeren als zakelijk?

 

Alvast dank,

 

 

Avgvstvs.

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

In de VPB heb je ook te maken met de gemengde (beperkt aftrekbaar) kosten zoals in de IB, maar de aftrekbeperking ligt iets anders. Je kunt kiezen tussen:

- Aftrekbeperking van 26,5%;

- Aftrekbeperking van 0,4% van de totale fiscale loonsom (in tegenstelling tot € 4.300 zoals in de IB geldt).

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.