• 0

bv naast eenmanszaak

???Hallo,

 

Ik heb onlangs verschillende activiteiten gestart: advisering, uitvinden op eigen initiatief en vermarkten van mijn uitvindingen en uitvindingen van derden. Inmiddels heb ik gebruik gemaakt van WBSO en voor mijn ideeën 4 octrooien aangevraagd.

Een aantal van mijn activiteiten kent een hoog risico-profiel (qua kapitaal, internationalisering en aansprakelijkheden) en andere activiteiten kennen zeer beperkte risico's. Er zijn geïnteresseerden die een aandeel willen kopen van een BV rond mijn activiteiten. Ik zou de fiscale voordelen van de starter/eenmanszaak liefst nog even benutten. Ik werk samen met een andere eenmanszaak (geen starter) waarbij ik voor hem acquisitie en marketing doe. Gemeenschappelijk bezitten we intellectuele eigendommen.

 

1) Is het mogelijk en zinvol om mijn hoog-risico-zaken in een Holding (beheersmaatschappij en werkmaatschappij) uit te voeren en de laag-risico-activiteiten in een eenmanszaak? Waar vind ik heldere info over deze vraagstelling? Hoe gaat dat in 2012 met flex-BV?

 

2) Zou het zinvol zijn om de persoon van de andere eenmanszaak in dienst te nemen of in te huren door de werkmaatschappij om daarmee ook zijn risico's te beperken? Zijn omzet als internationaal adviseur varieert van 50.000 - 150.000 Euro/jaar. Omdat we allebei een sterke eigen mening hebben (eigenwijs), zie ik weinig mogelijkheden om een samenwerking zonder heldere beslisstructuur op te zetten en 2 aparte BV's lijken me niet nodig.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je een deel van de activiteiten onderbrengen in een BV en de rest in je IB-onderneming. Dit levert in beginsel wel een (gedeeltelijke) staking op, met afrekening over de stille reserves. Voor een geruisloze inbreng zonder afrekening moet een gehele onderneming worden ingebracht (maar niet noodzakelijkerwijs ook alle bedrijfsmiddelen). Wil je activiteiten achterhouden, dan kun je niet geruisloos inbrengen - tenzij je nu twee ondernemingen hebt, dan kun je de een inbrengen en de ander niet.

 

Of de flex-BV ook daadwerkelijk in 2012 ingevoerd wordt, valt nog te bezien. Er wordt al jaren geroepen dat het nog een half jaartje duurt...

 

Risico's van de ander beperken kan op deze manier alleen door de risico's voor jou te vergroten - immers, door hem in dienst te nemen heb je ineens met een goed beschermde werknemer te maken en als je hem zelfstandig inhuurt, liggen de risico's ook bij jouw BV. Maar hij kan natuurlijk ook zelf in een BV en dan samenwerken, al dan niet via een gezamenlijke werkmij.

 

Beetje lastig om daar zo concrete tips over te geven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De activiteiten zitten op dit moment dus allemaal in een EMZ. Naar mijn idee zijn de activiteiten als volgt te omschrijven:

1. Advisering;

2. Uitvinden op eigen initiatief;

3. Vermarkten van eigen uitvindingen;

4. Vermarkten van uitvindingen van derden.

Binnen de huidige EMZ worden dus 4 activiteiten uitgevoerd, die naar ik aanneem ook in 1 jaarrekening verantwoord worden.

 

Wanneer je bepaalde activiteiten via een werkmaatschappij BV wil exploiteren staak je dus een deel van de huidige EMZ. Omdat je niet de gehele EMZ staakt heb je geen recht op stakingsaftrek (€ 3.630).Je kan dus alleen bepaalde activiteiten inbrengen in een BV door de EMZ deels te staken, en je zult dus stakingswinst maken.

 

Voor deze stakingswinst kun je tot op zekere hoogte een lijfrente bedingen, al dan niet bij de op te richten BV of een levensverzekeringsmaatschappij. De hoogte van de lijfrentepremieaftrek bij staking hangt af van je leeftijd. De stakingswinst zou normaal in één klap belast zijn in box I, tegen waarschijnlijk 52% inkomstenbelasting, hetgeen dus flink aantikt. Wanneer je een lijfrente bedingt hoef je niet af te rekenen over de stakingswinst (voor zover de premie van de lijfrente aftrekbaar is). Toekomstige uitkeringen uit de lijfrente zijn echter wel belast in box I.

 

Geruisloze inbreng is alleen mogelijk wanneer de gehele EMZ wordt ingebracht in de BV en wanneer de oprichter van de BV (jij) geheel of nagenoeg in dezelfde verhouding gerechtigd zijn als in het vermogen van de omgezette EMZ.

 

Junior.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.