• 0

Lijfrente 2011 2012

Heren fiscalisten,

 

Krijg deze ochtend een blauwe brief met daarin de nieuwe regels voor het aftrekken van lijfrentes. Nu gaat mijn vraag over banksparen.

 

Normaal gesproken maak ik de jaarstukken op. Bepaal de jaarruimte kijk meteen of er nog ruimte zit in eerdere jaren en stort dat bedrag op de bankspaarrekening.

 

Nu moet ik, als ik het goed begrijp, vooraf (dus in 2011) storten om af te kunnen trekken, dus op basis van een schatting. Of in 2013 aftrekken wat ik in 2012 heb berekend over 2011. Of mag ik gewoon storten en dan achteraf bereken wat ik mag aftrekken? Dat laatste lijkt me niet mogelijk omdat ik zo geld weg kan sluizen dat voor eventuele schuldeisers onbereikbaar wordt.

 

Wie kan het in begrijpelijke taal even uitleggen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hans,

 

In begrijpelijke taal:

 

[*]Wie lijfrente aftrekt in box 3 op basis van jaarruimte en inhaalruimte, moet dat tbv belastingjaar 2011 afstorten voor 31-12-2011. Voor de berekening zelf gebruik je inkomen en A-factor van 2010, maar je mag (hoe verwarrend...) ook een goede schatting gebruiken van 2011. Met dat laatste loop je wel gevaar dat de aftrek bij controle te hoog blijkt, en gecorrigeerd wordt

 

[*]wie als IB ondernemer FOR (of stakingswinst) wil omzetten in (bancaire) lijfrente in 2011 heeft tot 1 juli 2012 de tijd: de FOR dotatie wordt berekend over de jaarcijfers 2011 en afstorten moet voor 30-06-2012

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert,

 

Als ik het goed begrijp kan je, bij twijfel aan voldoende jaar/reserveringsruimte, in de jaarcijfers wel (achteraf, tot de aangifte) nog een FOR dotatie opnemen en deze het jaar daarna afstorten (saldo neutraal) in een bancaire lijfrente. Zo zou je dan jaarlijks het moment van afstorten kunnen oprekken?

 

groet,

Marjan

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Als ik het goed begrijp kan je, bij twijfel aan voldoende jaar/reserveringsruimte, in de jaarcijfers wel (achteraf, tot de aangifte) nog een FOR dotatie opnemen en deze het jaar daarna afstorten (saldo neutraal) in een bancaire lijfrente. Zo zou je dan jaarlijks het moment van afstorten kunnen oprekken?

 

Ja, maar houd rekening met het feit dat de jaarruimteberekening mede wordt bepaald door de FOR in plaats van andersom. Beetje Kip-ei situatie dus. Meest praktische en veilige IMHO - (maar ik zie dit graag bevestigd danwel ontkracht door een fiscalist op dit forum):

[*]Gebruik voor berekening jaarruimte 2011 A-factor 2010 en FOR 2010. (Voor ondernemers is de A-factor meestal 0, er is geen pensioenopbouw elders). Deze jaarruimte stort je af in 2011

[*]Vervolgens bepaal je in 2012 de FOR 2011 en stort deze tijdig af.

[*]Voor de (resterende) jaarruimte 2012 gebruik je in 2012 dan weer de A factor en FOR 2011

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb de procedure doorgenomen.

Ik zit nu te denken om alvast 3500 af te kopen.

 

Hoe gaat dat dan precies?

Krijg ik hier dan een jaaropgave over, en wat moet ik hiervan afdragen?

 

Daarnaast ga ik mijn beleggingshypotheek overzetten naar bank- spaar.

De waarde van mijn beleggingen moest ik altijd opgeven in box 3.

Bank- spaar wordt in box 1 opgenomen begreep ik van de nationale nederlanden.

Moet ik de waarde van mijn bankspaar ook ergens apart opgeven dan in box 1?

 

alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Gedeeltelijk overzetten naar een andere aanbieder lijkt mij - zeker met zulke kleine bedragen - een vrij kostbare aangelegenheid. Zorg ervoor dat het geld in ieder geval rechtstreeks van de ene naar de andere aanbieder gaat. Afkopen en niet omzetten leidt doorgaans tot belastingheffing en revisierente - meestal geen aantrekkelijke keuze.

 

De beleggingshypotheek in box 3 kan zolang er geen koppeling is met de eigen woning (of aan een andere voorwaarde voor een box-1-product niet is voldaan). Met name interessant zolang het box-3-vermogen onder het heffingvrij vermogen blijft. Per 1 januari 2013 verandert er echter het een en ander aan de mogelijkheden met betrekking tot de eigen woning. Na deze datum is het niet (behalve op grond van overgangsrecht) meer mogelijk om een spaarproduct eigen woning in box 1 onder te brengen. Het alsnog koppelen van een box-3-product aan de eigen woning moet vóór 1 april 2013 plaatsvinden om deze alsnog in box 1 te kunnen opnemen. De waarde komt gedurende de looptijd niet in de aangifte terug, maar pas bij uitkering/opname.

 

Maar dat heeft niet zoveel met ondernemen te maken...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Gedeeltelijk overzetten naar een andere aanbieder lijkt mij - zeker met zulke kleine bedragen - een vrij kostbare aangelegenheid. Zorg ervoor dat het geld in ieder geval rechtstreeks van de ene naar de andere aanbieder gaat. Afkopen en niet omzetten leidt doorgaans tot belastingheffing en revisierente - meestal geen aantrekkelijke keuze.

 

 

Het geld gaat ook direct van de ene naar de andere aanbieder. Dat is al afgesproken.

Maar wat is het verschil dan of ik nu alvast een deel wil laten uitkeren of pas of bijvoorbeeld 20 jaar. Dan moet er toch ook belastingheffing en revisierente betaald worden? Of zie ik dat nu verkeerd en hoeft dit niet wanneer je de aow leeftijd hebt bereikt.

Op mijn lijfrente rekening stort ik maandelijks een bedrag en ik kan zelf bepalen voor hoelang ik het vastzet ( deposito)

Het lijkt eigenlijk op een spaarrekening.

 

Link naar reactie
  • 0

 

De beleggingshypotheek in box 3 kan zolang er geen koppeling is met de eigen woning (of aan een andere voorwaarde voor een box-1-product niet is voldaan). Met name interessant zolang het box-3-vermogen onder het heffingvrij vermogen blijft. Per 1 januari 2013 verandert er echter het een en ander aan de mogelijkheden met betrekking tot de eigen woning. Na deze datum is het niet (behalve op grond van overgangsrecht) meer mogelijk om een spaarproduct eigen woning in box 1 onder te brengen. Het alsnog koppelen van een box-3-product aan de eigen woning moet vóór 1 april 2013 plaatsvinden om deze alsnog in box 1 te kunnen opnemen. De waarde komt gedurende de looptijd niet in de aangifte terug, maar pas bij uitkering/opname.

 

Maar dat heeft niet zoveel met ondernemen te maken...

Ik weet dat het niet met ondernemen te maken heeft, maar ik denk dat veel ondernemers er wel mee te maken hebben.

Omdat ik als ondernemer mijn boekhouding zo goed mogelijk geregeld wil hebben hoop ik dat jullie me hier ook een beetje advies in willen geven.

Ik zie het verschil tussen box 1 en box 3 niet. Ik weet dat er wanneer je een bepaald vermogen hebt 1,2% rendementsheffing moet betalen in box 3. Mijn beleggingshypotheek heeft alles met mijn woning te maken, maar mijn accountant heeft dit wel altijd in box 3 aangegeven.

Ik las op Internet dat je bank-spaar in box 1 valt. Wat is dan het voordeel van box 1?

 

Bedankt dat je me op de hoogte stelt van de nieuwe regels in 2013.

Link naar reactie
  • 0

In box 1 betaal je NIET de 1,2% vermogensrendementsheffing.

Uitkering is weliswaar belast, maar hiervoor gelden (t/m dit jaar en evt. op grond van overgangsrecht) vrijstellingen voor.

 

Of dit veel met ondernemen te maken heeft kun je je dan weer afvragen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Gedeeltelijk overzetten naar een andere aanbieder lijkt mij - zeker met zulke kleine bedragen - een vrij kostbare aangelegenheid. Zorg ervoor dat het geld in ieder geval rechtstreeks van de ene naar de andere aanbieder gaat. Afkopen en niet omzetten leidt doorgaans tot belastingheffing en revisierente - meestal geen aantrekkelijke keuze.

 

 

Het geld gaat ook direct van de ene naar de andere aanbieder. Dat is al afgesproken.

Maar wat is het verschil dan of ik nu alvast een deel wil laten uitkeren of pas of bijvoorbeeld 20 jaar. Dan moet er toch ook belastingheffing en revisierente betaald worden? Of zie ik dat nu verkeerd en hoeft dit niet wanneer je de aow leeftijd hebt bereikt.

Op mijn lijfrente rekening stort ik maandelijks een bedrag en ik kan zelf bepalen voor hoelang ik het vastzet ( deposito)

Het lijkt eigenlijk op een spaarrekening.

 

 

Iemand?

Link naar reactie
  • 0
Iemand?

Vooruit dan maar ;)

 

 

Maar wat is het verschil dan of ik nu alvast een deel wil laten uitkeren of pas of bijvoorbeeld 20 jaar.

Dan moet er toch ook belastingheffing en revisierente betaald worden?

Belasting: ja, maar na je 65e(*) val je (op basis huidige wetgeving en schijven) onder een lager tarief , scheelt al circa 10%

Revisierente: nee. Die boete van max 20% betaal je niet als de lijfrente gewoon uitkeert na je 65e(*)

 

Of zie ik dat nu verkeerd en hoeft dit niet wanneer je de aow leeftijd hebt bereikt.

 

 

Belasting wel dus, revisierente niet. Maar er zijn nog meer verschillen. Bij afkoop krijg je het bedrag ineens, bij uitkeren na je 65e(*) krijg je een periodieke maandelijke uitkering die naar keuze levenslang (lijfrenteverzekering) of 20 jaar (lijfrentebankrekening) uitkeert. Je kunt op leeftijd 65(*) nog switchen van bankrekening naar verzekering of andersom

 

 

Op mijn lijfrente rekening stort ik maandelijks een bedrag en ik kan zelf bepalen voor hoelang ik het vastzet ( deposito)

Het lijkt eigenlijk op een spaarrekening.

Het lijkt niet alleen op een spaarrekening, het is een spaarrekening. Daarom heet het ook lijfrente-banksparen. De verschillen zitten 'm in het volgende:

[*]het geld is geblokkeerd tot 65(*) en mag dan alleen gebruikt worden voor periodieke pensioenuitkeringen

[*]het saldo telt niet mee voor de vermogensrendementheffing

[*]het saldo is beschermd tegen faillissement (nieuw!)

 

 

(*)=bedoeld wordt de AOW gerechtigde leeftijd. De AOW leeftijd is per 01-01-2013 gewijzigd. Dit heeft ook gevolgen voor lijfrentes, zowel verzekeringen als banksparen. Op lijfrente-aanspraken die op 31 december 2013 bestaan, blijven de huidige leeftijdsgrenzen (65) van toepassing.

Voor premie of inleg die na deze datum wordt betaald, gelden echter de nieuwe regels. Voor aanspraken die zijn opgebouwd na 01-01-2014 kan de (tijdelijke) oudedagslijfrente niet eerder ingaan dan in het jaar waarin de AOW-gerechtigde leeftijd wordt bereikt.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.