• 0

Bedrijf gebruikt zonder toestemming mijn foto's / watermerken?

Weer een bedrijf ontdekt die zonder mijn toestemming mijn foto's van artikelen heeft gebruikt in zijn webwinkel. Dit is in de 1 1/2 jaar dat wij onze webwinkel hebben al vaker voorgekomen.

 

Ik wil eigenlijk geen watermerk over de foto's zetten, omdat het de foto's niet ten goede komt. Maar ik denk dat ik er niet onder uit kom!

Ik heb de eigenaar van het bedrijf hierover aangeschreven. Deze heeft niet op mijn email gereageerd, maar heeft de foto wel gefotoshopt en heeft de achtergrond wit gemaakt.

Ik erger me stijf aan die mensen die zonder te vragen mijn foto's gebruiken!

Hebben meer bedrijven hier last van?

 

Groetjes,

Reinie

DroomDecor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik wil eigenlijk geen watermerk over de foto's zetten, omdat het de foto's niet ten goede komt.

Zou je niet twee watermerken kunnen doen:

1. Klein in de hoek van de foto (makkelijk eraf te knippen voor concurrent), dit om bewustwording te stimuleren dat de foto jullie eigendom is (zou niet nodig moeten zijn, maar denk dat het wel al wat helpt)

2. Een heel vaag watermerk over de hele foto (amper te zien met blote oog) dat bijvoorbeeld wel zichtbaar wordt als je het contrast van de foto veranderd. Zodat je ook altijd bewijs in handen hebt als je foto's alsnog gebruikt worden.

Link naar reactie
  • 0

Zouden er geen versleutel mogelijkheden bestaan?

Bijvoorbeeld de rand pixels (zwart/wit) gebruiken om deze met een code op je naam te zetten.

Deze zullen wel moeten blijven bestaan wanneer er van digitaal naar digitaal gekopieerd wordt naar een ander format.

 

Ik denk daarbij aan tv beelden. Waarbij de teletext en andere informatie in enkele beeldlijnen aan de top van een TV frame liggen, die op het TV beeld net niet zichtbaar gemaakt worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties!

 

Hoe pak ik dit aan met betrekking tot het watermerk?

Is er misschien een programma in de omloop die zo'n soort watermerk over een foto kan zetten?

 

En versleutelen, ja dat zou ook een oplossing zijn. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?

 

Groetjes uit Hengelo,

 

Reinie

DroomDecor

Link naar reactie
  • 0

er zijn diverse programma's waarmee je foto's in een batch kan bewerken maar kan zo snel in mijn lijst met software niet de naam vinden van programma dat ik meestal gebruikte.

 

Wat je ook kan doen is de foto op je site als achtergrond van een tabel te zetten en daaroverheen een transparante gif te plaatsen.

 

Is niet onmogelijk om foto's dan te jatten maar wel veel meer werk (kan niet meer met rechter muisknop en dan opslaan want dan sla je de transparante gif op).

 

Overigens is copyright op product foto's heel erg lastig te claimen, gewoon een foto van een bepaald produt is dat helemaal niet mogelijk mee. pas als je aan bepaalde creatieve waarden voldoet (b.v. je legt bloemblaadjes om het product en fotografeerd het zo) maak je kans op het claimen van copyricht op een productfoto.

Link naar reactie
  • 1

Tekst versleutelen in pixels:

Ik heb een experimentje uitgevoerd met een voorbeeld in excel via transpose.

In een blok van 5x54 pixels (270) kun je 8 letters kwijt. Lijn 1 tot 5 kun je dus ook achter elkaar zetten

Tekst kun je dus ergens verbergen waar jij het alleen weet. Nu nog een programmeur vinden.

Wellicht bestaan er al foto’s met een geheime tekst in pixels.

tekst_in_pixels.thumb.png.8342ffc3d7b5ecb1428acc31210c1e82.png

Link naar reactie
  • 0

Berichten afgesplitst van "Aargh... topic, en samengevoegd met nieuw topic van Brood: voorkomt enerzijds verdere inhoudelijke discussie over watermerken en ander opties in het Aargh-topic, en anderzijds voorkomt het dat verdere discussie in 2 ipv 1 topic gevoerd wordt. Bovendien zeer interessant onderwerp, verdient inderdaad een eigen topic in het board "intellectueel eigendomsrecht en productbescherming"

 

Goede citizens-mod Brood. Reus verdiend.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Tekst kun je dus ergens verbergen waar jij het alleen weet. Nu nog een programmeur vinden.

Je kunt bijvoorbeeld altijd een 1 pixel wit of zwart randje om je foto's heen zetten, en de kleur laten veranderen met de ASCII-code van de tekst die je wilt invoegen (zowel R,G als B met max. 5 veranderen, 5x5x5=ruim voldoende) - als bezoeker zie je dan misschien, als je goed kijkt, dat het linkerbovenhoekje vaag anders gekleurd lijkt te zijn, maar je kunt wel altijd achterhalen waar de foto vandaan komt.

Link naar reactie
  • 0

@Peter,

Ik denk nu toch eerder, in tegenstelling tot de rand volgens jou en de teletekst versie, dat je de gecodeerde tekst in veelvoud over een plaatje moet verdelen. De zichtbaarheid zal afhangen van het pixel formaat van het gehele plaatje. Maar ik denk dat het meevalt of niet eens zo zichtbaar is (en so what). Met de kleuren valt dan inderdaad (mee) te spelen of te moffelen om het plaatje niet te veel te verstoren. Maar ik denk een codering van welicht 20 karakters zal voldoende zijn. Door het meerdere malen te herhalen (20x) over het plaatje kun je de tekst niet overal weghalen door knippen en crop-en bijvoorbeeld.

 

Ik heb steganography gevonden (text hidden in picture) hiet staat zelfs een plaatje van een kat verborgen in een plaatje van een boom. Ook volgens een soort kleur codering.

 

Ben benieuwd naar een bestaand coderingsprogramma.

 

Link naar reactie
  • 0

@Peter,

 

Ja, dat lag wel voor de hand dat er toch al zoiets moet zijn. Ik heb er in het verleden ook wat aan gewerkt met machine vision, zodoende mijn Interesse en een kort onderzoek. Ik heb echter (nog) niet de door google gevonden software pakketten doorgenomen en misschien is er nog steeds geen laag commercieel pakket beschikbaar. Dus of Droomdecor hier wat mee kan is de vraag.

 

Je genoemde Photoshop methode kan ik niet in het PSE menu vinden. Kun je daar wat handleiding voor geven. Wellicht komt Vossie ook nog met zijn gevonden methode.

 

Link naar reactie
  • 0

Watermerken toevoegen aan productfoto's zit in zowat elk webwinkelsysteem. Zoek maar eens op watermark + [pakket].

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als het mensen betreft die weinig werk willen verichten (ze kopieren tenslotte ipv iets eigens te produceren), zou je de foto ook in kleine stukjes op kunnen delen. Knippen en plakken wordt dan al heel wat moeilijker.

Je kan altijd een screenshot maken van de webpagina en daar de foto uit knippen. Dat zijn maar 'n paar handelingen.

 

Ik persoonlijk zou niet zoveel tijd stoppen in het moeilijk maken. 'n Watermerk op de foto kan ik me voorstellen, dat valt ook nog wel mee qua werk. Je kan het technisch moeilijk maken voor de bezoeker om het op te slaan maar er is altijd wel 'n eenvoudig trucje om het toch te kunnen kopieren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal!

We zitten hier ook even te brainstormen en komen tot de conclusie dat Sandra gelijk heeft. Het zal gewoon heel erg moeilijk worden om je foto's op zo'n manier te beveiligen, zodat ze niet makkelijk gekopieerd kunnen worden. We zitten echt in dubio!

 

Niet dat onze foto's super de luxe zijn. Maar we zijn best veel tijd kwijt om foto's te maken van onze artikelen. Om ze dan later in een andere webwinkel te zien als presentatie van hun artikel, daar wordt je toch niet echt vrolijk van!

 

We zijn nieuwsgierig of er meer bedrijven op dit forum zijn die met het ongeoorloofd gebruik van foto's en/of tekst uit hun webwinkel zijn geconfronteerd? En hoe hebben zij dit hebben afgehandeld.

 

Groetjes uit een druilerig Hengelo!

 

Reinie

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Reinie, mooie foto, ;)

 

Misschien moet je niet tegen de stroom inroeien maar met de stroom meegaan.

Als je een foto van jouw op een andere site vind, kun je misschien een deal sluiten dat ze ook originele foto’s maken die jij van hun mag kopiëren. Een soort licentie uitwisseling. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er ook weleens last van gehad. Tot dusver was 'n mailtje sturen iedere keer voldoende. Ik kan me voorstellen dat het heel erg irriteert als iemand het photoshopped en zo er klaar mee denkt te zijn. Op zich kan 'n watermerk sowieso geen kwaad. Bij sommige producten wordt er weleens over gepost op 'n forum (bv 'ik zoek iets soortgelijks'), dan heb je wel meteen gratis reclame ervoor. Het moet alleen niet zoveel opvallen dat het ook storend wordt.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Brood ;)!

 

Ik maak de foto's van onze artikelen allemaal zelf. Vooral omdat de details in met name onze houtsnijwerken kunnen nogal verschillen. Ik wil dat onze klanten exact het artikel krijgen die ze besteld hebben.

Foto's uitwisselen zou een leuk idee zijn, maar in ons geval kan dit dus niet.

 

 

Groetjes,

Reinie

Link naar reactie
  • 0

Vervelend van die mensen die stelen - zo heeft iemand ooit eens de hele inhoud van mijn website compleet overgenomen, zelf mijn Google Analytics code en de inhoud van mijn externe mappen. Iemand erop spreken is vaak de beste oplossing, maar aan diefstal kun je niet doen veel doen, met Ctrl + Print Screen kun je ook een afbeelding stelen.

 

Je kunt natuurlijk altijd even in je algemene voorwaarden zetten dat de afbeeldingen die jij gebruikt, van jou zijn. Dit voorkomt geen diefstal maar zo weten je bezoekers dat jij de eigenaar bent.

 

In order to succeed, you must first be willing to fail.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.