• 0

krediet bij de bank deels afkopen, kan dat?

Hallo,

 

Ik heb dagen zitten lezen op het forum en heb al wat goede tips gelezen. Maar toch een vraag. Mijn bedrijf gaat sinds 3 jaar slechter en ik probeer al twee jaar van mij huurcontract af te komen (voorgesteld om een nieuwe huurder te vinden, het pand te huur zetten bij een makelaar maar dat wilde hij niet) Enfin, mede door de economische crisis en de wildgroei in mijn branche gaat het nu echt slecht. Mijn bedrijfskrediet van 40000,- is bereikt en ik kan de huur al een paar maanden niet betalen (contract loopt nog tot juli 2012). Ik kan nu een veel goedkoper pand huren en heb een nieuw concept bedacht. Iemand die ik al jaren ken (en vertrouw) is een top zakenman en hij heeft voorgesteld om mijn huisbaas af te kopen maar ook de bank (voor een deel) Als de bank een derde van mijn schuld in mindering brengt én ik in een goedkoper pand zit met een nieuw concept (die goed is ontvangen door klanten, de accountmanager van de bank en diegene die mij wil helpen) heb ik de kans om mijn bedrijf weer gezond te maken. De bank heeft al gezegd dat zij geen deel gaan kwijtschelden, de verhuurder wil wel. Nu heeft de laat ik zeggen financieerder gezegd dat hij alleen de verhuurder afkoopt als de bank ook meegaat en ik anders beter failliet kan gaan. Er valt overigens echt niets te halen bij mij, ik heb een huurhuis en geen goederen die geld opleveren. Hij is iemand uit de financiele wereld (investment) en erg succesvol. Volgens hem moet ik het keihard spelen bij de bank omdat zij ook wel weten dat zij beter 10000 kunnen kwijtschelden dan bij faillisement helemaal niets krijgen. Als de bank niet akkoord gaat dan kan ik ook de verhuurder niet afkopen en kan ik nog geen kant op.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere adviezen?

 

Ik hoop het zo!

 

Hil

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de snelle reactie : ) Tja, dat zegt de investeerder ook maar ik vind het echt erg om failliet te gaan. Ik heb keihard gewerkt en wil niet zomaar opgeven. Als ik opnieuw start staat de bank ook weer voor de deur toch?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Zonder te weten wat je huidige rechtsvorm is is het lastig in te schatten.

 

 

Dat een bank niet wil afkopen is niet juist. 90 % van de gevallen gebeurd dit inderdaad niet bij de bank maar meestal in een stadium verder. Bij het incassobureau of de afdeling bijzonder beheer.

 

Wel vind ik het vreemd dat de verhuurder geen nieuwe huurder wil en dan 100 % betalingen gaat ontvangen maar hij wil wel de huurschuld laten afkopen?

 

 

Het failliet gaan is niet zon fijne optie als devlinx hierboven schets ervanuit gaande dat je in prive aansprakelijk bent. Je bent NIET van je schulden af en schuldeisers kunnen jaren lang nog aanspraak maken op je vermogen en eventueele aandelen in een nieuwe vennootschap. Hier schiet je dus niets mee op.

 

Afkopen is zeker een optie maar zoek daar een expert voor. Het saneren van schulden is geen natte vingerwerk,om een goede kans te maken zal je met een uitgebreid en onderbouwd voorstel moeten komen om kans te maken.

 

Kijk uit voor oplichters die dit aanbeiden,ook via PM hier zal je aanbiedingen gaan krijgen. Google op referenties of PM mij even als je iemand gevonden hebt waar je vertrouwen in hebt.

 

Danny

 

 

Link naar reactie
  • 0

Grote bedrijven maken dit soort deals wel met hun bank en een aantal van mijn klanten waren ineens in de WSNP beland en daar zie ik dus nooit meer een cent van. Ik heb ook al meegemaakt dat een opdrachtgever ineens failliet was en eenzelfde soort bedrijf onder een andere naam had opgestart en weer vrolijk verder ging. Kon ik ook fluiten naar mijn geld : ( Je hebt dan geen poot om op te staan terwijl ze wel moedwillig diensten van mij hebben afgenomen terwijl zij wisten dat zij dit niet konden betalen.

 

Dit gaat in feite de bank aan (de enige grote schuldeiser buiten een veel kleiner bedrag bij mijn verhuurder) Met mijn nieuwe concept en veel lagere overheadkosten kan ik de resterende schuld afbetalen. Als ik failliet ga kan ik niets af betalen.

 

Lijkt mij een win win situatie voor alle partijen....

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Grote bedrijven maken dit soort deals wel met hun bank en een aantal van mijn klanten waren ineens in de WSNP beland en daar zie ik dus nooit meer een cent van. Ik heb ook al meegemaakt dat een opdrachtgever ineens failliet was en eenzelfde soort bedrijf onder een andere naam had opgestart en weer vrolijk verder ging. Kon ik ook fluiten naar mijn geld : ( Je hebt dan geen poot om op te staan terwijl ze wel moedwillig diensten van mij hebben afgenomen terwijl zij wisten dat zij dit niet konden betalen.

 

Dit gaat in feite de bank aan (de enige grote schuldeiser buiten een veel kleiner bedrag bij mijn verhuurder) Met mijn nieuwe concept en veel lagere overheadkosten kan ik de resterende schuld afbetalen. Als ik failliet ga kan ik niets af betalen.

 

Lijkt mij een win win situatie voor alle partijen....

 

 

Leg mij nu eens uit waarom je dit stukje schrijft in plaats van te reageren op de adviezen die je hierboven hebt gekregen????

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat dit een hele andere discussie is, of er wat te halen viel weet ik niet, ben ook geen WNSP deskundige. Maar ik blijf erbij dat het gewoon stopzetten van een onderneming met schulden en dan een dag later een nieuwe beginnen met een schone lei niet kan in Nederland en dat dit om eerder genoemde reden ook maar goed is.

Link naar reactie
  • 0

Grote bedrijven maken dit soort deals wel met hun bank

Op basis van welke informatie kan jij dit zo stellig beweren ?

 

Waarschijnlijk hebben deze zoals jij zegt grote bedrijven wel aangetoond dat betaling x bedrag tegen finale kwijting voor die bank veel voordeliger is dan vasthouden aan integrale betaling.

 

advies aan jou: ga eens aan tafel zitten en probeer eens objectief aan te tonen dat jouw voorstel aan de bank voor die bank veel voordeliger is, in plaats van ( hullie wel en ik nie)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Danny,

 

Ik heb je een PM gestuurd.

 

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft of kennis heeft van dit soort deals met een bank. Zoals het er nu voorstaat ga ik failliet en ik heb nu een kans om mijn bedrijf weer gezond te maken mits de bank en verhuurder meewerken. Ik heb de afgelopen twee jaar van alles geprobeerd om dit, waar ik nu zit, te voorkomen (ook externe hulp ingeschakeld in de vorm van een bedrijfsjurist, ondernemersplatform en een financieel coach) De adviezen heb ik opgevolgd en hierdoor kon ik mijn hoofd boven water houden.

 

Ik heb ook enorme pech gehad met het accountant bureau waar ik bij zat (die hebben alles aan een leerling overgelaten die behoorlijk wat fouten heeft gemaakt) De nieuwe boekhouder heeft dat toen weer rechtgetrokken waardoor ik ineens bijna 10.000 kon betalen aan de belastingdienst (weg buffer) Achteraf had ik dat bedrag kunnen spreiden (weer een les geleerd) Ik heb nu een erg goede boekhouder gelukkig. Enfin, het punt is dat ik het niet meer lang ga redden als ik in mijn huidige pand moet blijven en finacieel geen ruimte meer heb en ook giga rente betaal. Ik krijg nog geld binnen maar de balans is zeer fragiel op deze manier en zo ga ik het gewoon niet volhouden.

 

Ik ben zelf naar de bank gegaan trouwens. Op dit moment is er nog geen sprake van schuldeisers en incassobureaus. Dat probeer ik dus te voorkomen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Grote bedrijven maken dit soort deals wel met hun bank

Op basis van welke informatie kan jij dit zo stellig beweren ?

 

Waarschijnlijk hebben deze zoals jij zegt grote bedrijven wel aangetoond dat betaling x bedrag tegen finale kwijting voor die bank veel voordeliger is dan vasthouden aan integrale betaling.

 

advies aan jou: ga eens aan tafel zitten en probeer eens objectief aan te tonen dat jouw voorstel aan de bank voor die bank veel voordeliger is, in plaats van ( hullie wel en ik nie)

 

 

 

Ik weet dat dit soort deals worden gemaakt van mensen die ik in mijn werk ben tegengekomen (topmanagers, bank accountants etc) Ik kan geen namen gaan noemen maar door mijn werk hoor ik vaak het een en ander (waar ik overigens niets mee kan doen. Ook al heb ik officieel geen beroepsgeheim)

 

Ik heb alles op papier staan met cijfers en een verbeterd concept voor mijn bedrijf. Wat mij stoort aan de bank is dat 40000 voor hun een relatief laag verlies is die ingecalculeerd is mocht ik falliet gaan en er valt niets te halen. Voor mij is het mijn leven die ik niet zomaar wil opgeven. Ik leer van de fouten die ik heb gemaakt, vraag om hulp (ook betaald) en kom met oplossingen. Ik ben echt niet iemand die aan alles en iedereen de schuld geef,

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat dit een hele andere discussie is, of er wat te halen viel weet ik niet, ben ook geen WNSP deskundige. Maar ik blijf erbij dat het gewoon stopzetten van een onderneming met schulden en dan een dag later een nieuwe beginnen met een schone lei niet kan in Nederland en dat dit om eerder genoemde reden ook maar goed is.

 

Dat is ook een andere discussie. Helaas gebeuren dit soort dingen wel en ik ben daar nu al een paar keer de dupe van geweest helaas. In het geval van ondernemingen, daar zijn hele constructies voor schijnbaar. Hoe en wat weet ik niet en ik hoef het ook niet te weten aangezien ik het ronduit crimineel vind.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij stoort aan de bank is dat 40000 voor hun een relatief laag verlies is die ingecalculeerd is

 

Deze uitspraak stoort mij dan weer, Je gaat een verplichting aan en als je zelf in de problemen geraakt, vind je het gek dat je aan die afspraken gehouden wordt.

Stel dat iedereen vindt dat zijn verplichting aan de bank voor die bank een relatief laag risico is en vindt dat dat bedrag zomaar om die reden ( och, het is maar een relatief klein bedrag) moet worden vrijgescholden

 

Dan volgt hier mijn advies:

 

Zorg dat je de bank geen rente/aflossingen meer betaalt, waardoor je automatisch bij Bijzonder Beheer terecht komt. Probeer zolang mogelijk te rekken en biedt dan een bedrag aan tegen finale kwijting, je moet dan denken aan 15 tot 25 % van het uitstaande bedrag.

 

Houdt er echter wel rekening mee dat tegen die tijd ook het doek van van je bedrijf valt en dus een ander tijdverdrijf dient te zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

, je moet dan denken aan 15 tot 25 % van het uitstaande bedrag.

 

 

 

 

slijmmodus on

 

Met de rest van je post helemaal met je eens,valt eigenlijk nooit wat aan te merken op je posts...

 

Slijmmodus off

 

Niet helemaal mee eens, het is gewoon onmogelijk om een schatting te maken vooraf. Het aanbod zal gedaan moeten worden met onderbouwingen. Berekeningen met de maximale afloscapaciteit zal daaraan ten grondslag moeten liggen.

 

Aanbod zal soms liggen op 5 % en soms op 80 %. Het op voorhand noemen van 15 tot 25 % kan daarom wellicht valse hoop geven aan TS.

 

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Voor de openheid in deze gevoelige materie:

 

TS heeft per PM gevraagd naar een kantoor met expertise in deze.Ik heb hem 3 kantoren gegeven waar hij terecht zou kunnen inclusief de mijne.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

pas overigens ook een beetje op met wat je tegen de bank zegt:

 

als je daar gaat roepen: ik kan dat betalen en anders ga ik failliet / zal ik mijn eigen faillisement aanvragen kan voor de bank nog wel eens reden zijn om volledige krediet ineens te kunnen opeisen en dan kunnen zaken snel gaan (en waarschijnlijk niet in jouw voordeel).

Link naar reactie
  • 0

Ik kan nu een veel goedkoper pand huren en heb een nieuw concept bedacht. Iemand die ik al jaren ken (en vertrouw) is een top zakenman en hij heeft voorgesteld om mijn huisbaas af te kopen maar ook de bank (voor een deel) Als de bank een derde van mijn schuld in mindering brengt én ik in een goedkoper pand zit met een nieuw concept (die goed is ontvangen door klanten, de accountmanager van de bank en diegene die mij wil helpen) heb ik de kans om mijn bedrijf weer gezond te maken. De bank heeft al gezegd dat zij geen deel gaan kwijtschelden, de verhuurder wil wel. Nu heeft de laat ik zeggen financieerder gezegd dat hij alleen de verhuurder afkoopt als de bank ook meegaat en ik anders beter failliet kan gaan.

 

Je wil dat de bank een deel van je schuld kwijtscheld en daarna je nieuwe concept succesvol in de markt zetten. Tja, daar gaat de bank niet 1,2,3 mee accoord. Wat wel kan: bespreek dit met de bank en stel voor de aflossing en rentebetalingen voorlopig minimaal te houden. Je gaat immers met je nieuwe concept toch geld verdienen? Dan kan je ook aan je verplichtingen voldoen en heeft iedereen zijn centen. Je wilt wel 30.000 aflossen maar geen 40.000. Trapt niemand in, denk ik.

Lijkt mij dat de investeerder dat toch ook inziet? Dreigen met faillissement is zo makkelijk als niet alle opties goed zijn bekeken.

 

Ferry

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

 

, je moet dan denken aan 15 tot 25 % van het uitstaande bedrag.

 

 

 

slijmmodus on

 

Helemaal met je eens,valt eigenlijk nooit wat aan te merken op je posts...

 

Slijmmodus off

 

Niet helemaal mee eens, het is gewoon onmogelijk om een schatting te maken vooraf. Het aanbod zal gedaan moeten worden met onderbouwingen. Berekeningen met de maximale afloscapaciteit zal daaraan ten grondslag moeten liggen.

 

Aanbod zal soms liggen op 5 % en soms op 80 %. Het op voorhand noemen van 15 tot 25 % kan daarom wellicht valse hoop geven aan TS.

 

Danny

 

Zo, heb ik effe moeten vegen !!!

 

Je hebt gelijk Danny, percentages kunnen liggen zoals jij ze noemt, (ik ben van gemiddelden uitgegaan zoals bij mij bekend.)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je mij echt verkeerd begrijpt :-\

 

Ik denk niet zo maar de bank. Pas als ik echt failliet ga dan staan zij open voor een afkoopsom voor finale kwijtschelding. Dat betekend dat ik geen bedrijf meer heb en zij een verlies van minstens 35000. Vandaar dus dat ik zeg, dat calculeren zij waarschijnlijk in (wat ik dus vreemd vind)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

pas overigens ook een beetje op met wat je tegen de bank zegt:

 

als je daar gaat roepen: ik kan dat betalen en anders ga ik failliet / zal ik mijn eigen faillisement aanvragen kan voor de bank nog wel eens reden zijn om volledige krediet ineens te kunnen opeisen en dan kunnen zaken snel gaan (en waarschijnlijk niet in jouw voordeel).

 

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor : (

Link naar reactie
  • 0

Ik kan nu een veel goedkoper pand huren en heb een nieuw concept bedacht. Iemand die ik al jaren ken (en vertrouw) is een top zakenman en hij heeft voorgesteld om mijn huisbaas af te kopen maar ook de bank (voor een deel) Als de bank een derde van mijn schuld in mindering brengt én ik in een goedkoper pand zit met een nieuw concept (die goed is ontvangen door klanten, de accountmanager van de bank en diegene die mij wil helpen) heb ik de kans om mijn bedrijf weer gezond te maken. De bank heeft al gezegd dat zij geen deel gaan kwijtschelden, de verhuurder wil wel. Nu heeft de laat ik zeggen financieerder gezegd dat hij alleen de verhuurder afkoopt als de bank ook meegaat en ik anders beter failliet kan gaan.

 

Je wil dat de bank een deel van je schuld kwijtscheld en daarna je nieuwe concept succesvol in de markt zetten. Tja, daar gaat de bank niet 1,2,3 mee accoord. Wat wel kan: bespreek dit met de bank en stel voor de aflossing en rentebetalingen voorlopig minimaal te houden. Je gaat immers met je nieuwe concept toch geld verdienen? Dan kan je ook aan je verplichtingen voldoen en heeft iedereen zijn centen. Je wilt wel 30.000 aflossen maar geen 40.000. Trapt niemand in, denk ik.

Lijkt mij dat de investeerder dat toch ook inziet? Dreigen met faillissement is zo makkelijk als niet alle opties goed zijn bekeken.

 

Ferry

 

 

Geloof me, ik vind het helemaal niet makkelijk om te gaan dreigen met een faillissement. Ik los niets af op mijn doorlopende krediet maar betaal wel heel veel rente. De investeerder is echt een top top zakenman in de financiele sector en die denken dus echt heel anders. Vandaar dat ik advies vraag hier. Het punt is ook dat ik die verhuurder moet afkopen anders ga ik het ook met mijn nieuwe concept niet redden in zo'n duur pand. Dat geld heb ik niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.