• 0

Bedrijf beginnen via BBZ?

Ik heb net een aantal dingen gelezen omtrent de BBZ. Ik heb er een vraag over. Ik heb een aantal prive schulden en een melding bij de BKR van mijn mobiele telefoon abbonement.

 

Verder heb ik een bedrijfsplan en een accountant die voor mij een geheel nieuwe financieringsplan en bedrijfsplan in elkaar heeft gezet die met zo'n programma is gemaakt die de banken gebruiken volgens zijn eigen zeggen.

 

Nu heb ik vorige week een pitch gegeven van mijn idee en ben geacepteerd voor een pre-incubatie. Nu is het zo dat zij mij gaan begeleiden van begin tot eind.

 

Ik was al 2 jaar lang bezig bij de gemeente te zeuren of ik in het BBZ kon maar mijn toenmalige klantmanager werk die mijn plan nooit gezien had weigerde mij door te sturen. ik heb doorgezet en zelf voor allerlei coaches betaalt (met mijn uitkering van 996,- p/mnd) en nu ben ik bij de accountant die ruim 1000 rekent voor die financieringsplan etc. Die kan ik natuurlijk niet in een keer betalen. Ik heb wel een 2 vel papier van hem gehad met prognose voor de komende 3 jaren.

 

Nu is het zo dat ik ook al mijn eigen ondernemersplan en financiele prognose ( 2 pag. van accountant) en pitch naar 2 banken heb gestuurd (triodos en Rabo) die willen allebei motivatie zien van hoe ik denk de boel terug te kunnen betalen dus zekerheden.

 

Ik weet zeker dat mijn plan successvol zal zijn maar ga volgende week woensdag inloopspreekuur voor BBZ om aan te horen wat de voorwaarden zijn etc. Ik heb een investering nodig van 300.000 euro om te beginnen. Ik weet dat ik met dat bedrag niet aan hoef te kloppen bij de BBZ want zij gaan maar tot 32.900?

 

Maar goed omdat mijn idee uit 5 verschillende concepten bestaat kan ik het opbreken en eerst een concept doen en de rest via de de incubatie. Dan zou ik wel via de BBZ aan kunnen kloppen.

 

Wat zijn mijn kansen en hoe kan ik dit het beste bij hen brengen? Want zullen ze dat accepteren dat ik 2 verschillende dingen doe? En mag dat wel? Anders moet ik helemaal niet bij die BBZ terecht, maar ik heb niet genoeg om mijn vaste lasten te betalen en ben te lang uit roulatie en vind heel moeilijk werk ondanks mijn HBO achtergrond (in de ICT). Ik denk dan aan een BMKB regeling via de banken aan te vragen aangezien ik toch al de steun van een incubatie heb.

 

Maar voor nu moet ik wat verzinnen en ik weet dat ik een baan nodig heb maar makkelijk is het niet.

 

Wat voor advies kunt u mij geven?

 

Groet,

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

Ik heb een investering nodig van 300.000 euro om te beginnen.

 

 

 

 

 

 

 

maar ik heb niet genoeg om mijn vaste lasten te betalen

 

 

 

Zonder op al je vragen in te gaan hier een kort maar krachtig antwoord.

 

Dat gaat je niet lukken. 300 K in jouw situatie lenen is een utopie. Wellicht kan je vele malen kleiner beginnen en dan wel aankloppen bij de bbz. Bewijs je eerst en ga dan voor de 300k.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

ga eens op de stoel van de gemeente of de bank zitten en vraag je dan zelf af hoe realistisch dit verhaal is. Een investering van 300k is nogal wat, zeker als je zelf geen zekerheden kan bieden.

 

300k financiering betekent ook zware lasten voor rente en aflossing. Waar heb je dat voor nodig? Inventaris, machines, auto's of zitten daar ook aanloopkosten zoals huur bedrijfspand salaris en andere kosten bij?

 

Voorraden, Inventaris, auto e.d. ziet de bank vaak niet 100% als dekking voor jouw krediet.

 

En de bank of de gemeente zullen je privé schulden niet in dit verhaal mee willen nemen. dus daar zal je een andere oplossing voor moeten vinden.

 

Zomaar een paar gedachten van mijn kant.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Danny,

 

Dank voor uw antwoord! Maar ik had toch liever een antwoord op de vraag omtrent de 5 concepten die ik kan opbreken (= dus vele malen kleiner beginnen) en dan pas verder. Dan heb ik aan het eind ook veel minder nodig. Ik vind het helemaal niet erg om mij eerst te bewijzen dat wil ik ook! Maar kan dit en mag ik dit doen? Dit betekent dan simpelweg dat ik mijn plan moet herschrijven.

 

Henkh,

 

Dank voor uw antwoord! Ik heb de gehele investering nodig voor Inventaris, machines, autos en aanloopkosten maar ook research kosten, personeels kosten, productiekosten, vervoerskosten, verzekeringen, algemenekosten en verkoop kosten. Ik probeer dan ook voor mijn prive schuld een oplossing te vinden, vandaar ook o.a. mijn vraag!

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de gehele investering nodig voor Inventaris, machines, auto's en aanloopkosten maar ook research kosten, personeelskosten, productiekosten, vervoerskosten, verzekeringen, algemene kosten en verkoop kosten.

 

kortom alles moet gefinancierd worden, hoe reëel zal de bank dit vinden. Waar is jouw eigen inbreng? alleen het idee wat uit 5 verschillende concepten bestaat?

 

Waarom 5 concepten? Ik krijg een beetje het idee dat je denkt als het een niet loopt zal het ander wel gaan. een soort verkeerde risicospreiding dus.

 

Pak 1 concept, werk het volledig uit, haal de kaasschaaf er over en probeer wat eigen inbreng te creëren. oftewel familie vrienden interesseren om daar wat geld te bemachtigen, een baantje in de ochtend of avond, een krantenwijk, overtollige spullen op marktplaats ten gelde brengen.

 

Een plan maken en bij de bank aankloppen werkt tegenwoordig niet meer in 99% van de gevallen. je zal dus heel creatief moeten zijn om je droom waar te maken.

Link naar reactie
  • 0

"Waarom 5 concepten? Ik krijg een beetje het idee dat je denkt als het een niet loopt zal het ander wel gaan. een soort verkeerde risicospreiding dus".

 

Nou het is zeer zeker geen risicospreiding, dat is in ieder geval niet mijn gedachten gang. Het idee bevat 5 onderdelen die het compleet maakt naar mijn insziens het is niet zo dat die 5 concepten los het andere zal gaan dekken het vult alleen maar aan. Maar goed ik snap dat ik eigen inbreng moet hebben. Geloof me maar dat ik al heel wat heb ingebracht, aan coaches. marketing strategieplan etc. En ik ben al 3 jaar op zoek aan het solliciteren! Alleen het wilt niet lukken. Ik heb alles bekostigen door al zelf zelfgemaakte producten te maken en te verkopen, maar dat gaat niet hard genoeg qua inkomsten. Het beste zou zijn bij helemaal niemand aan hoeven kloppen maar dat is in mijn geval al helemaal niet realistisch ook al vind ik een baan voor 40 uur in de week en toch blijf ik het proberen.

 

Ik heb dus iets heel onrealistisch gevraagd blijkt dus ten aanzien van de BBZ, want daar ging het mij om. Ik heb sinds mijn 15e leeftijd gewerkt, van krantewijk, bollenpellen, mac donalds, bij een bank tot ICT bedrijven. Ik ben helemaal niet vies van werken maar heb door omstandigheden nu sinds aug. 2008 thuis gezeten in 2009 weer aan de slag gegaan maar als eerste eruit gezet (uitzendbasis) door economie en het bedrijf moest gaan bezuinigen. En sindsdien op zoek!

 

Ik heb al de schaaf erdoorheen gehaald en ga dus kleiner beginnen en zal dan ook aanzienlijk minder nodig hebben. Ik zou dan bijvoorbeeld met 30.000 kunnen starten want al het nodige daarvoor heb ik al gedaan. Maar ik begrijp dat mensen in mijn situatie die geen suiker oompjes hebben het ondernemen kunnen vergeten?

 

Maar goed ik snap het en wil u beide danken voor u tijd en aandacht!

Link naar reactie
  • 0
k heb al de schaaf erdoorheen gehaald en ga dus kleiner beginnen en zal dan ook aanzienlijk minder nodig hebben. Ik zou dan bijvoorbeeld met 30.000 kunnen starten want al het nodige daarvoor heb ik al gedaan.

 

als je voor alles 300k nodig hebt en voor dit deel maar 30k dan vraag ik mij af of dat wel gaat lukken. Kan je met dit deel een volwaardig ondernemersinkomen verdienen? Zo niet dan zou ik er niet aan beginnen. Want ook die 30k kan zwaar drukken op jouw bedrijfsvoering.

 

sorry als ik kritisch ben, maar ik spreek ook uit eigen ervaring. met meer geluk dan wijsheid ben ik zonder al te veel kleerscheuren weggekomen. Een baan gezocht en gevonden en nu weer bezig om terug te keren naar het ondernemerschap. Maar dan wel met de visie om meer op eigen kracht te doen en noodzakelijke financieringen alleen te doen als dat daadwerkelijk bijdraagt aan een hogere winst.

 

Als het maar even tegen zit doen de kredieten je al gauw de das om.

Link naar reactie
  • 0

Oh zag nu je volgende post ...........ik geef het niet op hoor en ben ook bij alle andere branches verder aan het zoeken. Dus daar zal het niet aan liggen. maar ik ga vrolijk verder ik ben niet te stoppen wat dat betreft. Het zal me uiteindelijk wel lukken die baan. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je openingspost nog eens nagelezen en vraag mij eigenlijk of hoe goed doortimmerd het plan is? Zo lees ik dat een accountant een financieringsplan en een bedrijfsplan gemaakt heeft voor 1000 euro en dat je daar 2 velletjes papier voor gehad hebt met een prognose voor 3 jaar !!! vervolgens heb je het weer over je eigen plan, is er een pitch geweest en ben je geselecteerd voor een pre-incubatie. Wie gaat jou begeleiden en wat voor kosten zijn daar aan verbonden?

 

Ik heb het idee dat je met mooie beloften aan het lijntje gehouden wordt maar dat je in feite er niets mee opschiet.

 

Misschien kan je wat meer info hier delen zonder naw en andere persoonlijke gegevens al dan niet via pm. Als je gerichte vragen hebt over jouw plan dan zullen er zeker meer reacties komen, wellicht ook van de professionals hier.

 

Als je jouw droom waar wil maken heb je advies en hulp nodig maar in adviesland is een hoop kaf onder het koren. Als je met adviseurs in zee gaat leg dan altijd vast wat ze voor je doen en wat de kosten zijn, Een eerste advies is vaak gratis maar het vervolg moet wel helder zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste Mavis,

 

 

Het verhaal dat je hier over jouw nieuwe bedrijf houd verteld helaas niet wat je wil gaan doen en ook niet welke meertrapsraket je daarbij wil gaan gebruiken. Dat is jammer want daardoor kan ik weinig inhoudelijk reageren.

Wat ik je wel kan vertellen is dat veel bedrijven, zowel starters als bestaande bedrijven, vaak met veel minder en nog vaker helemaal zonder kapitaal kunnen starten of doorgroeien. Ook mijn collega InnoSquad ondernemers hebben die ervaring, er is veel meer mogelijk dan de adviseurs jou wijsmaken. Of je in jouw geval ook kunt starten met geen of nauwelijks startkapitaal, dat kan ik nu niet beoordelen. Je doet wat geheimzinnig omdat je de details van jouw business hier niet open op het internet wil zetten. Als je inhoudelijk niet teveel kwijt wil op het internet, misschien moet je dan eens kijken of er mogelijkheden zijn om je plannen face to face aan mede ondernemers voor te leggen om zo hun visie te horen over jouw plannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je openingspost nog eens nagelezen en vraag mij eigenlijk of hoe goed doortimmerd het plan is? Zo lees ik dat een accountant een financieringsplan en een bedrijfsplan gemaakt heeft voor 1000 euro en dat je daar 2 velletjes papier voor gehad hebt met een prognose voor 3 jaar !!! vervolgens heb je het weer over je eigen plan, is er een pitch geweest en ben je geselecteerd voor een pre-incubatie. Wie gaat jou begeleiden en wat voor kosten zijn daar aan verbonden?

 

Ik heb het idee dat je met mooie beloften aan het lijntje gehouden wordt maar dat je in feite er niets mee opschiet.

 

Misschien kan je wat meer info hier delen zonder naw en andere persoonlijke gegevens al dan niet via pm. Als je gerichte vragen hebt over jouw plan dan zullen er zeker meer reacties komen, wellicht ook van de professionals hier.

 

Als je jouw droom waar wil maken heb je advies en hulp nodig maar in adviesland is een hoop kaf onder het koren. Als je met adviseurs in zee gaat leg dan altijd vast wat ze voor je doen en wat de kosten zijn, Een eerste advies is vaak gratis maar het vervolg moet wel helder zijn.

 

 

Beste heer henkh,

 

Ik heb een heel goed door getimmerd plan!

 

Ten eerste de reden waarom ik maar 2 vellen vel heb gehad is dat hij mij niet geheel met lege handen wilde laten om een pitch te geven zonder een prognose, aangezien ik het geld niet had om hem in een keer te betalen. Dit is een compleet beschreven financieringsplan met motivatie en businessplan die gemaakt is in een software die de banken ook hanteren om hun financieringen te beoordelen. Ik heb hem die complete 1000 euro nog niet kunnen geven (en dus ook logisch dat ik niet het gehele plan krijg). En ik heb me vergist het is een prognose voor 4 jaar!

 

Ten tweede wat adviseur land betreft daar ben ik al achter gekomen dat er hele goede zijn maar dat er ook slechte adviseurs tussen zitten. Sinds ik gestart ben in 2009 heb ik in totaal 2500 euro op die manier bij elkaar kwijtgeraakt. En ben ook al een keer belazerd (nog eens 2500 euro) omdat ik geprobeerd had via een consultant die mij zou helpen met het bouwen van een portaal. Dit is vooral zo omdat zij eerst geld willen zien alvorens advies uitbrengen of überhaupt een traject met je willen starten. Tragisch want zo kunnen ze ervandoor met je geld zonder echt iets voor je gedaan te hebben.

 

Ik ben inmiddels ook al bij 2 banken geweest, maar die willen nader info omtrent de zekerheden hoe ik denk hen terug te gaan betalen en om het feit dat het om een relatief nieuw technologisch concept gaat (en zij hier geen vergelijking materiaal voor hebben om te kunnen bep. hoe succesvol het zou kunnen zijn) wilden zij graag een volledige fin. plan zien. En dat heb ik natuurlijk niet kunnen weerleggen omdat ik de financieringsplan met motivatie niet in handen heb. Ik heb hen de situatie uitgelegd en laten weten dat zodra ik de accountant afbetaald heb ik hen die fin. plan zou doen toekomen (het is een heel rapport).

 

Ten derde, nadat ik al bij deze banken was geweest kreeg ik een uitnodiging voor het pitchen van mijn idee (deze partij had ik al begin dit jaar benaderd). Nu dat ik weet dat ik in een pre-incubatie traject mag gaan zitten wilde ik weten wat mijn mogelijkheden zijn en hoe ik dit het beste aan kan pakken om toch nog mijn gehele plan uit te voeren hoe ik dit voor mij zie.

 

Ik wil je best het een ander toesturen zodat u ernaar kan kijken. Maar kan en wil niet veel inhoudelijk hier kwijt over mijn idee.

 

Ik stuur u even een pm!

Link naar reactie
  • 0

jammer dat je zulke negatieve ervaringen hebt met de hulp voor jouw plannen. en wat die accountant betreft. ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat hij jou 1000 euro in rekening brengt voor een rapport en je vervolgen maar met 2 a4tjes op pad stuurt.

 

Had hij dat niet kunnen vertellen voordat hij aan de slag ging. Nu moeten de banken en anderen af gaan op wat er op die 2 velletjes staat terwijl er een heel plan achter zit. en dan ga ik er maar van uit dat het plan wat hij opgesteld heeft 100% goed in elkaar zit.

 

Ik heb je een pm gestuurd. ik wil best naar jouw plannen kijken zonder dat je er voor moet dokken en zal er ook vertrouwelijk mee omgaan. wellicht dat je daarna op HL wat gerichte vragen kan stellen en dat anderen er inhoudelijk op kunnen reageren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

"even het bericht omhoog plaatsen"

 

inmiddels via PM jouw plannen kunnen inzien. Helaas in het engels en een behoorlijke lap tekst waar ik dus niet zo snel doorheen lees.

 

Doorspekt met ideële doelstellingen die heel mooi zijn maar waar banken en investeerders vaak allergisch voor zijn, die willen nu eenmaal (veel) winst.

 

Totaal cijfers (de 2 velletjes) bekeken waarbij ik mij toch afvraag wie deze opzet gemaakt heeft en of dat die 1000 euro wel waard is. Veel kosten die gefinancierd moeten worden maar weinig activa op de balans

 

Vanuit die 2 velletjes met cijfers is niets te herleiden voor 1 van de 5 concepten dus als je voor BBZ gaat zal je een volledig nieuw plan moeten schrijven. Wellicht dat je daarover met Danny kan sparren al dan niet via pm.

 

Ik denk dat voor het hele plan geen financiering te vinden zal zijn, Als je er zelf toch helemaal in gelooft zou je het misschien voor kunnen leggen op een vrijdag bij Inno Squad in Utrecht kost je niets tot hooguit een vrijwillige bijdrage.

 

Lees de reactie van Nico Schouten nog eens. Ik denk dat jouw plannen bij uitstek geschikt zijn om zonder al te veel kosten te starten op voorwaarde dat je al contacten hebt in het land waar je wil produceren.

 

Ga er eens voor zitten, bedenk een alternatief en ga starten. Voor de eerste kosten zou je ook wat sponsors kunnen zoeken. En wellicht zou je het eerst in de vorm van een stichting kunnen gieten die de mensen aldaar selfsupporting maakt door ze de mogelijkheden te geven om te produceren. een soort microkrediet maar dan in natura dus de middelen en materialen om zelf te produceren waarna jouw bedrijf het voor een eerlijke prijs op de markt gaat zetten. Klein beginnen en groot denken.

 

via Pm zal ik deze week wat inhoudelijke reageren. Misschien ben ik een beetje kritisch maar andere kant vind ik het ook een mooi project wat je wil starten. Alleen die zak geld staat niet zomaar bij jou aan de voordeur om dit te doen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je respons,

 

Ik moet inderdaad zowiezo het plan herschrijven. Juist omdat ik niet alle concepten kan gaan starten het concept zal dan zijn voor wat de bbz betreft (zie businessmodel op pitch) Community + Knowledgebase + software als 1 concept. Want investering hiervoor is het minst!

 

En de overige twee concepten in de webshop gegoten via een andere weg: incubatie! Ik heb al sinds 2009 contact gelegd daar en alle partijen zijn al klaar om te starten, ik moet alleen machines daarheen en prototypes hierheen halen. Ik heb ook al geïnteresseerde afnemers (grootste draad leverancier ) maar ze moeten wel wat in handen hebben om te kunnen zeggen op zwart wit hoeveel van wat ze willen afnemen!

Wat betreft de bedragen die nodig zijn die kan ik je wel opsturen, voor wat betreft de nieuwe splitsing: BBZ versus incubatie.

 

Wat de accountant gemaakt heeft is in "vision planner" (dit heb ik ook naar je gestuurd). Maar ik ken dat niet volgens mij kennen de meeste accountant en banken dit wel. Let wel dit is slechts een gedeelte van wat er daadwerkelijk komt. Maar als ik het afbetaald heb dan zal ik wel het beste eisen, nu kan ik niets eisen als ik nog niet betaald heb! ;-)

 

Maar goed ik wil het eerst zo proberen via de BBZ om te zien of ik de eerste deel kan implementeren.

Ik stuur u straks even een pm met de gegevens. Dan heeft u denk ik een beter beeld!

 

Ik zal verder ook Inno Squad en Nico Schouten ook benaderen, wellicht dat ik dan toch een stap verder kom! Ik geloof zeker in mijn idee alleen al daarvoor ga ik vooral door ook al heb ik die zak geld niet!! ;-)

Link naar reactie
  • 0

Vandaag op mijn gemak eens gekeken naar het concept en de cijfers. Zowel het volledige plan als de losse concepten zal je niet gefinancierd krijgen. Het geld wat je nodig hebt gaat grotendeels op aan kosten en nauwelijks aan investeringen in activa. daarnaast werk je met 100% vreemd vermogen. Op een benodigd bedrag van 300k geef je uiteindelijk nog geen 40k uit aan activa die gezien het karakter hiervan nauwelijks als onderpand kunnen dienen.

 

Daarnaast ben je heel erg gericht op productie. Verkoop en promotie worden wel benoemd maar in het 1e jaar geef je nog geen 0,5% hier aan uit. In jouw plan zie ik ook geen onderbouwing voor hoe groot jouw afzetmarkt is en hoe je die omzet denkt binnen te halen.

 

En in de plannen is totaal geen buffer opgenomen voor als de verkoop stokt, als de productie door gaat kom je met grote voorraden te zitten en de kosten lopen gewoon door.

 

Ook de marge vind ik erg hoog, je gaat uit van een marge van 97%. 1 artikel van 120 euro zou aan materiaal 3,60 kosten.

 

Jouw accountant heeft een "mooie"opstelling gemaakt maar daarbij vergeten te vertellen dat dit geen realistisch scenario is.

Jammer van de 1000 euro wat dit plan moet kosten.

 

quote: henkh

 

Ga er eens voor zitten, bedenk een alternatief en ga starten. Voor de eerste kosten zou je ook wat sponsors kunnen zoeken. En wellicht zou je het eerst in de vorm van een stichting kunnen gieten die de mensen aldaar selfsupporting maakt door ze de mogelijkheden te geven om te produceren. een soort microkrediet maar dan in natura dus de middelen en materialen om zelf te produceren waarna jouw bedrijf het voor een eerlijke prijs op de markt gaat zetten. Klein beginnen en groot denken.

 

Ik blijf van mening dat dit wellicht een betere weg is voor jouw ideële plannen. Zorg er voor dat je met wat gelijkgestemde dit mogelijk maakt, koop de producten en breng ze aan de man al dan niet via een eigen bedrijfje.

 

Het plan zoals je het nu neergezet heb is te ambitieus en in mijn ogen onhaalbaar. Omdat je eventueel via BBZ wil starten zou je het nog eens aan Danny voor kunnen leggen maar ik denk dat hij tot dezelfde conclusie zal komen.

 

Alles wat ik hierboven genoemd hebt zal ook opgaan voor je losse concepten. Ik denk dat dit zelfs nog moeilijker wordt omdat jouw afzetmarkt ook ineens veel kleiner is.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dank voor uw uitgebreide analyse!

 

Ik had al Danny benaderd maar heb geen reactie kunne krijgen. In ieder geval bedankt!

 

Sorry, had hem wel gezien maar tis nogal een lap tekst.. :)

 

De BBZ kan wel dienen als startkapitaal. Zelfs als er schulden zijn in prive. Die kunnen dan gesaneerd worden met een deel van de BBZ. Je kan deze aanvraag indienen bij de gemeente waar je woont. Je kan als starter maximaal 33k lenen. Er moet wel een ondernemingsplan in het Nederlands zijn . Deze zal onderzocht worden op haalbaarheid. Mijn tip : Ga flink schrappen in je plan. Houd het simpel,klein en haalbaar voor de 33k. Ga dan vanuit deze basis verder werken aan de grotere dromen die je hebt.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dank je Danny,

 

Daar was ik al mee bezig. ;-)

 

Ik heb flink geschrapt en ben bezig mij plan in het Nederlands te herschrijven!! Mag ik hem dan even naar je toe sturen?

 

 

 

Ik ben niet zon expert in het beoordelen van plannen. Ook niet in haalbaarheidskansen...

 

Maar je mag hem wel sturen en mijn mening aanhoren. Cijfers geen verstand van maar kan wel mijn licht erover laten schijnen. De aanvraag BBZ is overigens kosteloos,dus je kan daar gewoon je plan laten toetsen.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Goed dat je er zelf nog steeds mee bezig ben. Achteraf realiseerde ik mij dat ik wellicht te kritisch was en misschien negatief overkwam.

 

Google eens op ondernemersplan , Je komt dan diverse formats tegen. Van heel simpel tot heel uitgebreid. Probeer een bestaand format te gebruiken, je hoeft dan zelf niet het wiel uit te vinden.

 

Daarnaast moet je nog eens goed kijken naar je investeringsbegroting. Er staan heel veel kosten op en onder het kopje afschrijvingen staan diverse machines en materialen. zijn de bedragen daarachter de jaarlijkse afschrijvingskosten of zijn dat de aankoopprijzen.

 

een ondernemingsplan schrijven is een vak apart en het op waarde beoordelen nog moeilijker. Bij deze dus een oproep aan HLers met de juiste skils zich te melden bij Mavis om een handje te helpen.

 

en graag zonder een rekening van € 1000,00 te sturen ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Goed dat je er zelf nog steeds mee bezig ben. Achteraf realiseerde ik mij dat ik wellicht te kritisch was en misschien negatief overkwam.

 

Google eens op ondernemersplan , Je komt dan diverse formats tegen. Van heel simpel tot heel uitgebreid. Probeer een bestaand format te gebruiken, je hoeft dan zelf niet het wiel uit te vinden.

 

Daarnaast moet je nog eens goed kijken naar je investeringsbegroting. Er staan heel veel kosten op en onder het kopje afschrijvingen staan diverse machines en materialen. zijn de bedragen daarachter de jaarlijkse afschrijvingskosten of zijn dat de aankoopprijzen.

 

een ondernemingsplan schrijven is een vak apart en het op waarde beoordelen nog moeilijker. Bij deze dus een oproep aan HLers met de juiste skils zich te melden bij Mavis om een handje te helpen.

 

en graag zonder een rekening van € 1000,00 te sturen ;D

 

 

 

 

Wellicht als aanvulling op Henkh. Het IMK ,www.imk.nl , heeft ook een downloadbaar ondernemingsplan wat je kan invullen. De meeste gemeentes werken met het IMK om levensvatbaarheidsodnerzoeken te soen. Je hebt al een voorsprong als je dit plan hebt gebruikt.. :)

 

 

Danny

 

edit :

 

http://www.imk-projecten.nl/download/IMK_ondernemersplan.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.