• 0

Waardering overgenomen voorraad?

Hallo,

 

Ik heb van een conculega de gehele voorraad overgenomen omdat deze gaat stoppen.

Ik koop de voorraad voor de helft van de normale waarden.

 

De artikelen wil ik tegen de werkelijke kostprijs in de administratie zetten (zal ze ook later weer moeten aanvullen).

 

Hoe kan ik het beste deze voorraad invoeren. Tegen de waarde waar ik het voor heb gekocht of tegen de waarde waar ik het bij de leverancier voor zou moeten kopen.

 

Als ik het eerste doe en ik verkoop heel veel, dan zou ik een negatieve voorraad waarde kunnen krijgen terwijl ik nog genoeg op voorraad heb.

Bij de tweede optie moet ik op artikel niveau in de gaten houden dat ik een aangepast inkoopprijs verreken bij de verkoop (is haast niet te doen).

 

Wat kunnen jullie mij aanraden en hoe?

 

Groetjes,

Sanne

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sanne,

 

Tsja, voorraad beheer is altijd veel werk en vaak complex, zeker als er verschillende prijzen om de hoek komen kijken.

 

Probleem van jou voorstel om de voorraad toch op de normale inkoopprijs te waarderen is dat je in 1 klap een boekwinst neemt in je resultatenrekening waardoor je daar eind 2011 ook inkomstenbelasting moet betalen. Als jij zeker weet dat je de hele voorraad voor eind 2011 weer volledig, of nagenoeg volledig hebt verkocht is dat niet zo'n probleem. Maar als er onder de aangekochte voorraad ook een aantal "slow movers" zijn met een flinke waarde dan zou ik die toch liever waarderen op de verkrijgingsprijs zodat je de winst pas verantwoord als je het artikel verkoopt.

 

De journaalpost als je toch herwaardeert ziet er zo uit:

 

3... Voorraad 50

aan 7... Inkoopresultaat 50

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet helemaal hoe je denkt en/of werkt.

 

Stel je hebt nu 5 product X tegen 5 euro per stuk gekocht, dan boek je ze alle 5 in op 5 euro.

 

Als je in de toekomst 5 product er bij wilt kopen maar ze kosten dan 10 euro, dan boek je ze in op 10 euro per stuk.

 

Je moet er inderdaad rekening mee houden dat je ze weer in gaat kopen dat het dan duurder is dan de 5 euro die ze kostten en dus houdt je een hogere (of eigenlijk; normale) verkoopprijs aan. Anders kom je in de knoei met je marges. Maar verder heeft het niet zo veel te maken met de waarde van je voorraad.

 

EDIT Roel was me voor. Nou snap ik het ook iets beter. Maar goed dat ik me boekhouding niet om 10 over 12 doe.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor de snelle reactie's.

 

Het blijft een moeilijk geval.

 

Als ik ze via het voorraadbeheer voor de waarde inboek waar ik ze normaal zou kopen. Alles staat op 1 factuur.

Vervolgens de-waardeer ik de voorraad met 1 boeking tot het bedrag waar ik ze voor heb gekocht. uiteindelijk klopt de totale vermeerdering met wat ik er voor heb betaald.

 

Er zitten ook slow-movers bij (die krijg ik niet weg voor het einde van het jaar).

 

Dan moet ik er op gokken dat ik niet zoveel verkoop dat ik negatief bedrag krijg op mijn voorraad rekening.

 

Mag dat fiscaal?

 

Ik heb een sterke voorkeur om de artikelen meteen juist in het artikel bestand te zetten (qua inkoop- en verkoopprijzen).

 

Gelukkig doe ik nu ook de boekhouding niet zo laat, wel proberen wat te leren :P

 

Groetjes,

Sanne

 

Link naar reactie
  • 0

De artikelen wil ik tegen de werkelijke kostprijs in de administratie zetten (zal ze ook later weer moeten aanvullen).

 

........

Als ik het eerste doe en ik verkoop heel veel, dan zou ik een negatieve voorraad waarde kunnen krijgen terwijl ik nog genoeg op voorraad heb.

 

Dag Sanne

 

Waarom zou je het willen waarderen op de normale inkoopprijs? Zoals Roel al aangeeft, neem je dan ineens een forse winst, terwijl je die winst pas geleidelijk neemt op het moment dat de ingekochte goederen ook daadwerkelijk verkocht worden.

 

Welk systeem hanteer je voor de waardering? Lifo (last in first out)?

 

Een negatieve voorraad kan niet. Als je het artikel verkoopt wat je nu goedkoop ingekocht hebt, dan boek je dat artikel uit de voorraad tegen de oorspronkelijke aanschafprijs.

 

Ik zie fiscaal geen reden om zomaar de voorraad anders te gaan waarderen (bestendige gedragslijn). De feitelijke inkoopprijs geldt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Het is voor mij ondoenlijk om bij meer dan 1500 artikelen uit te vogelen of ze uit deze inkoop komen of uit een latere bestelling.

Dan wordt mij core business boekhouding in plaats van verkopen.

 

Het gaat om boeken en DVD's. In principe hanteer ik lifo, maar heb niet genoeg magazijn ruimte om dit fysiek te scheiden. Het kan dus wel eens verkeerd gaan.

 

In de boekhouding wil ik met een vvp werken en aan het einde van het jaar de voorraad herwaarderen tegen een nieuwe vvp (op basis van koersverschillen, dollar en yen). Ik snap dat dit niet lukt met deze voorraad.

 

Hoe zou ik dit uit elkaar kunnen houden om het correct te doen. Ik gebruik infomer extra voor de boekhouding (wellicht dat hier nog mogelijkheden inzitten die ik niet ken).

 

Groetjes,

Sanne

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dat is natuurlijk het beste, maar kost ook wat.

 

Ik ga het als volgt doen.

Ik voeg alle opgekochte artikelen toe aan de boekhouding voor hun werkelijke inkoopprijs. Bij de artikel code voeg ik een X toe op het eind.

De bestelsignalering zet ik op 0. Als ik een product verkoop pak ik eerst de artikel code met de toevoeging X.

Als deze op zijn, krijg ik een melding en blokkeer ik het artikel. Vervolgens stap ik over op het normale artikel code met de daarvoor geldende inkoopprijzen.

 

Om de juiste voorraad per artikel te bepalen dienen ik alleen de voorraad van beide artikel codes te nemen.

 

Ben ik dan nog iets wezenlijks vergeten?

 

Groetjes,

Sanne

Link naar reactie
  • 0

Beste Sanne,

 

Het belangrijkste is om aantallen en waardering uit elkaar te houden.

Met je methode met de X achter het artikelnummer heb je de aantallen volgens mij goed onder controle.

De waarde aan het einde van het jaar van de "X-artikelen"is nog een ander verhaal.

Je zou per einde van het jaar een inventarisatie kunnen maken welke X-artikelen er nog liggen en hoe veel.

 

Je dient daarvan vervolgens nog wel de waarde te bepalen. Het systeem waarmee je dat doet dient wel consequent te zijn met de manier van waardebepaling van je andere voorraad, dus bv alles tegen vvp of alles tegen inkoopsprijs.

Hou er ook rekening mee dat je een bepaald deel als incourant kunt afschrijven per einde jaar, zeker als van dat artikel weinig of niets is verkocht.

 

Groet Piet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Piet,

 

Ik wil vvp alleen gebruiken voor boeken en DVD geimporteerd van landen die geen euro voeren. Je zit dan met koersverschillen.

Binnen de EU heb je dat niet. Voor de andere producten is de inkoopprijs gelijk aan de vvp. Alleen hoef ik deze niet te baseren op andere valuta.

 

En nu een kronkel van mij: In mijn mening moeten koersverschillen niets uitmaken. De basis valuta is de euro en dat is de vaste verkoopprijs. Op de website veranderd de waarde van de andere valuta afhankelijk van de koers, maar uit eindelijk krijg ik toch in euro's wat de verkoopprijs moet zijn.

Klopt dit?

 

Groetjes,

Sanne

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sanne,

 

Als je het boekhoudkundig juist wil verwerken blijft de verkoopprijs steeds hetzelfde onafhankelijk van de valuta die je gebruikt.

De koersverschillen worden apart geboekt en komen in een winst- en verliesrekening onder financiële baten en lasten.

Als de koers op je site daadwerkelijk de wisselkoers is die je van de bank ontvangt zullen de koersverschillen beperkt blijven.

 

Bedenk wel dat je bij handel met landen met die een andere valuta hanteren altijd een bepaald risico loopt. Hoe klein dit ook kan zijn.

 

Groet,

 

Piet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.