• 0

Balans bij een eenmanszaak

Ik heb dit jaar voor het eerst mn belastingaangifte gedaan.

 

Ik ben echter nalatig geweest mn balans mee te sturen (wel resultaten rekening).

 

Mij werdt nu gevraagd mijn balans alsnog na te sturen, nu zit ik met het probleem (of misschien niet) dat ik mn prive rekening gebruikt heb als zakenrekening. Ik heb dus bij elke betaling die binnenkwam netjes de door mij ingeschatte belasting op een spaar rekening gezet (dito voor de BTW)

 

Hoe moet ik dit nu gaan verantwoorden op mijn balans aangezien ik de rest (waar geen bestemming aanzat) gewoon gebruikt heb voor dagelijkse dingen ???

 

Moet ik dan wat gaan improviceren met bankafscriften of het geld wat ik appart heb gezet opgeven ???

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

De balans is niets meer en niets minder dan een overzicht van de bezittingen en schulden van je bedrijf op 1 januari en op 31 december.

Waar die bezittingen geparkeerd zijn...op priverekening gedeeltelijk of op spaarrekening dat maakt niets uit.

Dus niet gaan klooien met bankafschriften o.i.d.

 

kleine controle: je zaak haar bezittingen op 1 januari + de winst van dat jaar = je zaak haar bezittingen op 31 december.

Zolang dit klopt kan er niets aan het handje zijn.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reaktie mag ik het zo zien als onderstaand voorbeeld.

 

Ik ben gestart met 500 euro in kas (31 dec 2002)

 

Binnengekomen waarden 3500 euro

Belasting opzij gezet 1500 euro

BTW opzij gezet 500 euro

 

Gewoon gepint ed 1500

 

Dan sta ik op mn balans op 2500 in de plus ongeacht van wat er nog van mn salaris op mn rekenin staat oid ???

 

Ik heb naast mn bedrijfje namelijk een gewone baan ;)

 

Het gaat alleen om de kosten gemaakt en ontvangen van mijn eenmanszaak ???

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel was je resultaat in dit voorbeeld?

 

Via de pin opgenomen....waren dit kosten voor de zaak?

BTW opzij gezet en belastingreservering zijn ook gewoon bezittingen van de zaak.....

 

(het gaat inderdaad gewoon om de kosten en opbrengsten van je zaak)...

 

ps Voor je eigen gemak zou ik toch een aparte rekening gaan openen waar je je zakelijke dingen op doet....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Via de pin opgenomen....waren dit kosten voor de zaak?

BTW opzij gezet en belastingreservering zijn ook gewoon bezittingen van de zaak.....

 

Nee in princiepe niet, de kosten van de zaak daar heb ik nog gewoon bonnen van dus die kan ik inboeken ;), voor de rest zou je het kunnen beschouwen als prive opnamen omdat bijvoorbeeld ook gewoon mn hypotheek afgetrokken is van die rekening

 

ps Voor je eigen gemak zou ik toch een aparte rekening gaan openen waar je je zakelijke dingen op doet....

 

Dat was ik inderdaad al van plan

 

 

Het gene wat mij in verwarring brengt is het volgende

 

Mijn boekhouder (die ik vorig jaar had todat ik schrok van de kosten op een relatief laag inkomen) heeft zowel passiva als aktiva op hetzelfde punt laten uitkomen, ik vraag me dus af wat het nut hiervan is ???

 

Er is namelijk een - post in de passiva opgenomen om deze gelijk te krijgen aan de activa , en deze - post kan ik niet direct terugbrengen :(

 

Of is dit juist de bedoeling om de naam balans eer aan te doen ???

Link naar reactie
  • 0

Ehrrm volgens mij is mij het verschil tussen passiva en activa niet helemaal duidelijk

 

Stel

 

Aktiva

Invetaris = 0

Kas = 0

Bank = 2000 (de reserveringen)

 

Aktiva = 2000

 

Dan is bij Passiva

Kapitaal = 2000

 

Pasiva = 2000

 

Of zit ik nou echt verkeerd :P

Link naar reactie
  • 0

In dit geval heb je inderdaad een passiva van 2000

 

Dat kan dus zijn "Eigen vermogen op 1 januari" van 500 en winst van 1500.

 

Hoeveel mutaties/bonnetjes heb je ongeveer gehad afgelopen jaar...?

Als dat niet te veel zijn wil ik je wel even op weg helpen.... 8)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ook ik moet nog een balans maken voor mijn eigen mini-onderneming. Heb bovenstaande gelezen en moet zeggen dat het mij nog niet duidelijk is hoe ik dat moet doen. Is er niet een eenvoudig boek met Jip en Janneke-balans-taal zodat ik zelf deze laatste stap kan nemen? (heb resultatenrekening nl wel al af).

Link naar reactie
  • 0

Ik zit eigenlijk in een soortgelijke situatie als de topic-starter. Ik heb een eenmanszaak en moet nu een balans opmaken.

 

Ik heb gewoon alles op 1 rekening omdat ik verder niet echt het nut zag om e.e.a. te scheiden bij een eenmanszaak, aangezien ik toch continu mijn winst wil nemen (verder komt 90% via paypal binnen dus het loopt zowiezo al via een omweg).

 

Maar hoe zit het in zo een situatie nu met de belans m.b.t. 'financiele activa' en 'eigen vermogen'?

Of is dit eigenlijk niet eens relevant... ik zie immers op een "normale balans" ook niet echt de personeelskosten (of iets in die vorm) terug.

 

Opzich zou zo een balans toch erg simpel moeten zijn. Ik heb alleen inkomsten, uitgaven, en wat computerhardware als bezit die ik moet afschrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

als je een boekhouding bijhoudt kan je verantwoorden waar je geld aan hebt uitgegeven (en zo dus ook je kosten aftrekken...) en welk geld er binnengekomen is.

Zo kan je ook bijhouden wat je prive hebt ontvangen (dus uit je vaste baan) of uitgegeven (dus je prive uitgaven zoals huur, boodschappen, etc)

 

is tevens ook verplicht voor een eenmanszaak toch??

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard.

Ik hou elke rekening bij die ik uitschrijf en binnenkrijg en die zit in een excel sheetje (nodig ook voor aangifte OB elk kwartaal, wat goed werkt).

Mijn probleem zit meer in de aangifte IB waar je een "balans" en "winst en verliesrekening" mee moet zenden.

Misschien dat ik hier niet geheel duidelijk over was.

 

Met de aangifte IB zelf verwacht ik weinig problemen, het gaat eigenlijk vooral om de balans waar ik niet echt uitkom.

 

Heeft iedereen daar een boekhouder voor ?

 

Link naar reactie
  • 0

balans en wv rekening hoort imo gewoon bij de boekhouding maar goed

ik doe dus mijn gehele boekhouding zelf, na enkel een cursus basis kennis boekhouden

en dus ook mijn balans en w/v rekening...

 

doe dit op dit moment nog in excel, zodra er meer financiele mogelijkheden zijn stap ik over naar een professioneel boekhoudprogramma..

 

mijn balans volgt simpel uit de gegevens van mijn grootboekrekeningen, welke volgen uit mn journaalposten en uiteraard volgen die uit mn dagboeken....

 

Link naar reactie
  • 0

 

doe dit op dit moment nog in excel, zodra er meer financiele mogelijkheden zijn stap ik over naar een professioneel boekhoudprogramma..

 

 

Beste Gretha,

 

Sinds kort gebruik ik het pakket Turbocash: dit kun je gratis downloaden omdat het open-source is. Er is daarnaast ook nog een electronisch forum aan verbonden waar je vragen kunt stellen. Ik ben er heel goed over tevreden en het is nog eens uiterst professioneel ook en is op niveaus te gebruiken al naar gelang je wensen. De complete handleiding (E-book) kun je bestellen ( niet gratis)

 

Groeten Ad

Link naar reactie
  • 0

Hm ik kom er al uit met de balans geloof ik...

 

(balans van 2005, pc ook gekocht in 2005)

 

ACTIVA:
- materiele vaste activa:
 - computer etc: 
- liquide middelen: 

PASSIVA:
- eigen vermogen/ondernemersvermogen: 

 

Verder is het feit of ik wel of niet een aparte zakelijke rekening heb irrelevant lijkt me.

 

Nu bedenk ik me alleen dat ik waarschijnlijk wel een beginbalans moet hebben (heb bijv binnen een paar dagen na oprichting een tft scherm gekocht), moet ik dit dan zien als een lening van mezelf aan het bedrijf (eenmanszaak), of niet?

 

In dat geval zal het er wel zo uitzien?:

 

ACTIVA:
- materiele vaste activa:
 - computer etc: 
- liquide middelen: 

PASSIVA:
- eigen vermogen:
 - ondernemersvermogen: 
- schulden:
  langlopende schulden: 300 eur

 

Of had ik hier beter een nieuw topic voor kunnen openen ;)

 

EDIT: materiele activa aangepast

Link naar reactie
  • 0

dat tftscherm heb je prive betaald

je kan t zien als lening maar zo noem je t niet in je boekouding

je boekt het op de grootboekrekening Prive of Rekening Courant Prive

 

als je zelf geld opneemt van je eenmanszaak (daar doe je t toch voor uiteindelijk...) dan doe je dit via diezelfde grootboekrekening.

Op die manier betaal je enkel inkomstenbelasting over je winst en niet over je prive opgenomen gelden...

Link naar reactie
  • 0

Niet zozeer een antwoord, maar meer een vraag voortbordurend op dit onderwerp,

 

Ik heb mijn balans uitgedraaid waarbij een regel is opgenomen verlies boekjaar (helaas deze keer nog wel). Nu ben ik de IB aangifte aan het invullen (eenmanszaak) en nu kan ik bij de kopjes activa en passiva alles overnemen van de balans, behalve de regel verlies boekjaar.

Moet ik dit verlies (bijvoorbeeld € 1000) van de post eigen vermogen (bijv. € 8000) aftrekken, en bij eigen vermogen (passiva) dan dus € 7000 neerzetten?

 

Het probleem is namelijk dat de balans alleen klopt als ik mijn verlies meereken. Het zal vast erg logisch zijn, maar alle begin is moeilijk toch?

Link naar reactie
  • 0

De basiszaken zou je simpelweg in een boekhoud studieboek kunnen vinden. (komt wellicht wat vreemd over maar denk er even over na)

 

Vooral als je een eenmanszaak hebt waar je niet al te veel winsten uit weet te trekken kom je helaas vaak in een bepaald segment van boekhouders terecht waar je óf veel te veel voor moet betalen (gezien de werklast van de administratie) óf je weet niet wat je aan ze hebt.

 

Ik heb zelf helaas al meerdere malen beginnende ondernemers failliet zien gaan door een malifide boekhouder. Mijn advies is dan ook: 'zorg dat je zelf de nodige kennis van zaken hebben op het gebied van administratie'. Vaak kun je uiteindelijk jezelf een boekhouder uitsparen aangezien je bijna altijd dezelfde journaalposten zult maken.

 

Wellicht is boekhouden geboekstaafd van dhr Fuchs een uitkomst voor je. Het is helaas een studieboek maar wel helder opgesteld en dus goed te begrijpen.

Link naar reactie
  • 0

Een balans is een momentopname, die er de volgende dag waarschijnlijk weer anders uitziet. Vaak moet je bij een jaaropgave een balans meesturen, dan gaat het om de balans van 31-12 neem ik aan?

 

En even een beetje offtopic vraag over balans; Heb eenmanszaak en gebruik prive rekening ook zakelijk omdat ik weinig transactie's verwacht, maar heb in de balans bij eigen vermogen voor 't gemak 1000 ingevuld om de balans in balans te houden ;) Maar moet ik nou altijd die 1000 bij eigen vermogen houden of kan ik (wanneer er 1000 winst gemaakt is bijvoorbeeld) die 1000 ook "terugstorten" naar mijn prive rekening (wat dus dezelfde is als mijn zakelijke) snap dat er hierdoor mensen zijn die zeggen neem 2 apparte rekeningen maar dat was ik voorlopig nog niet van plan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.