• 0

Idee: chatprogramma voor professionals

Hallo allemaal,

 

Ik wil graag een ideetje aan jullie voorleggen. Stel je ontwikkelt een MSN-achtig programma waarmee professionals in een bepaald vakgebied continu met elkaar kunnen chatten. Vraag-en-antwoord als je ergens niet uit komt, praten over de laatste ontwikkelingen, gewoon eens een praatje maken met een vakbroeder, misschien zelfs wel wat business doen. Zou dit in een behoefte voorzien? Online forums zijn natuurlijk handig, maar ook redelijk statisch. Met name als je snel een antwoord nodig hebt zou het natuurlijk lekker zijn als mensen continu "meeluisteren". Uiteraard is een dergelijke dienst gratis te gebruiken.

 

Waarom is zo'n service anders dan "gewoon" MSN-en? Hoewel je bij MSN iemand moet kennen voordat je met hem kunt praten (je moet immers eerst een uitnodiging sturen die de ander moet accepten), is dat voor deze service niet nodig. Veel laagdrempeliger dus om contacten te leggen met nieuwe mensen (netwerken). Door te werken met hashtags of iets dergelijks, kun je aanhaken op welke professie, onderwerp of discussie dan ook zonder dat je iemand van te voren hoeft te kennen.

 

Is dit dan niet hetzelfde als Twitter? Nee, want Twitter is eigenlijk alleen een zendmedium. Als je 1-on-1 met iemand een discussie aan wilt gaan, dan wil je daar je andere followers eigenlijk niet mee lastigvallen. Bovendien ben je bij Twitter natuurlijk ook beperkt tot 140 tekens met alleen tekst.

 

Interessant? Waardeloos? Graag jullie mening!

 

Grt,

Bjorn

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat niet zomaar lukken. Een platform waar alleen maar professionals op zouden zitten, is een heel interessante plek voor spammers en zuigers (mensen die alleen maar informatie willen hebben, en niet delen, dus alleen een vraag stellen en weer weg gaan) Ik bedoel kijk naar wat een vrij toegankelijk platform als HL al aantrekt. Hoe ga je die twee soorten mensen buiten houden? Nog belangrijker, hoe bepaal je of iemand een professional is? En zou hier vanuit deze professionals uberhaupt wel behoefte zijn naar een dergelijk platform? Zouden de professionals elkaars telefoonnummer sowieso al niet hebben?

Link naar reactie
  • 0

Voor spammers en "zuigers" ben ik niet zo bang. Ik denk niet dat je dat teveel moet willen reguleren. Op "gewone" fora gaat dit in principe ook goed. Als er onacceptabel gedrag plaatsvind (schelden, etc) dan zou je die mensen kunnen uitsluiten of dat door de gebruikers zelf laten doen.

 

Hetzelfde geldt voor de definitie van professional. Je moet dat niet willen vastleggen denk ik. Als iemand een vraag wil stellen op een forum voor marketing professionals, dan moet hij dat kunnen doen. Ook al is hij zelf vuilnisman, ik noem maar wat.

 

Of professionals hier behoefte aan zouden hebben is de vraag die ik hier dus stel. Het aantrekkelijke aan een dergelijk platform is dat je juist in contact komt met professionals die je nog niet kende. Waar je dus nog geen telefoonnummer van hebt!

 

Grt,

Link naar reactie
  • 0

Realtime is geen voordeel, het is zelfs een nadeel. Het is storend als je er de hele dag in zit en je zult al snel zien dat dit soort zaken vanzelf informeler en daarmee drukker worden, waardoor het alleen maar meer afleidt. Het voordeel van niet-realtime is dat je rustig kunt bijlezen wanneer je tijd hebt.

 

Via LinkedIn kom je ook in contact met anderen en via een forum als Higherlevel.nl al helemaal (en dat is levendig genoeg, kijk eens op de voorpagina hoeveel actieve discussies er alleen al vandaag zijn).

 

Overigens kan Twitter veel méér zijn dan enkel een zendkanaal, ik denk dat je onderschat hoeveel netwerkjes er al zijn die ongeveer doen wat jij voor ogen hebt. Niet dat ik er lid van ben (zie de eerste paragraaf waarom niet:)), maar ze zijn er wel degelijk.

Link naar reactie
  • 0

In sommige nieuwere forum-software zit ook een chatfunctie. Wat ik er in de praktijk van zie is dat men er nauwelijks gebruik van maakt. En OSX gebruikers hebben iChat of Bonjour. Kun je gewoon zelf een chatroom maken en bepaalde mensen uitnodigen om te brainstormen. De naam van de chatroom bedenk je zelf, dus de kans dat er een ongenode gast op komt is nihil.

Link naar reactie
  • 0

lijkt me moeilijk om zoiets dergelijks goed van de grond te krijgen o.a. door de punten eerder genoemd, daarnaast mis je een groot gedeelte van de automatische content , de archief functie welke een forum b.v. wel heeft ;dat maakt het nog moeilijker om dit "in leven te houden" en toegepaste content /informatie te bieden (zonder voortdurend in herhaling te vallen met b.v. dezelfde vragen). of je zou al moeten denken in een soort van http://answers.yahoo.com chat archief structuur)

 

Daarnaast zou er een oplossing moeten worden gezocht om relatief snel een indicatie van iemand te krijgen, ala het reuzen/kneuzen systeem hier.

 

Een "combinatie van" zou wel een mogelijke toegevoegde waarde zijn, als aanvulling op een bestaand platform waarbij je/ de website zelf zorgt voor (doorlopende) aanwezigheid van bepaalde professionals voorbeelden hiervan b.v. http://premium.wpmudev.org

 

behoefte / handig, (als er een format is wat werkt); ja ik denk het wel,

maar heeft zeker veel haken en ogen

 

 

 

Mwebsite Mobiele websites

Met Mwebsite worden bezoekers die uw website met hun smartphone bezoeken, direct doorgestuurd naar uw mobiele Mwebsite.

Link naar reactie
  • 0
Wat ik er in de praktijk van zie is dat men er nauwelijks gebruik van maakt.

 

Bij Antwoord voor bedrijven hebben we ook een chatfunctionaliteit. Ik weet dat jij dit medium op een andere manier wilt inzetten, maar misschien vind je het leuk om het onderstaande te weten.

 

Onze wekelijkse cijfers wijzen uit dat onze chat als kanaal minder vaak bevraagd wordt dan de kanalen telefoon en mail. Te weten max. 15%.

Wel wordt dit medium door de gebruiker gewaardeerd. Men krijgt in de meeste gevallen direct antwoord (anders dan wanneer de vraag per mail wordt ingestuurd) omdat het medium dwingender is. Verder is doorsturen van een link een gemak (een digibeet door een site heen leiden gaat niet altijd even snel ;) )

Vanuit de agent is het een prettig medium omdat je de vraag (anders dan per mail) eerder concreet kan krijgen. Het is wel tijdrovender en vereist beschikbaarheid van het personeel. Verder zijn niet alle vragen even geschikt om via dit kanaal af te doen. Ook merk je dat scholieren hier gretig gebruik van maken, lekker anoniem.

 

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Live chat is inderdaad erg lastig. Ik weet bijv dat bij GE alle medewerkers een intern chat programma hebben dat weldegelijk zeer intensief gebruikt wordt, maar dat komt door het globale karakter van de onderneming.

 

Als het gaat om vakbroeders dan neem ik genoegen met Linkedin. Daar zijn voldoende groups aanwezig waar je je vraag kunt stellen en dan heb je toch vaak binnen een dag of vaker nog een paar uur antwoord. Iemands vraag moet wel heeel dringend zijn wil je een live chat onderhouden en dan moeten er nog even zo vele mensen op zitten die bereid zijn elke minuut een plicng te horen als er een nieuwe vraag hun kant op komt.

 

Dan zit ik liever op skype met mensen die toch al in mijn netwerk zitten.

 

Sorry, ik zie de toegevoegde waarde niet echt nee.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.