• 0

Welke vorm van marketing inzetten om winkeliers te bereiken?

 

Ik ben op zoek naar mogelijkheden en/of een strategie om de winkeliers in de grote steden te bereiken. Er is een dienst die ik onder de aandacht wil brengen welke bedoeld is voor alle winkeliers in het algemeen. Bij het schrijven van het businessplan loop ik vast op het punt marketing. Ik heb er ideeën over, maar ik heb het met diverse ondernemers gespiegeld en hoor zoveel diverse zaken, dat ik door de bomen het bos even niet meer zie.

 

Mijn doelstelling is om twee zaken voorelkaar te krijgen:

1. Bekendmaking/Naamsbekendheid van het merk van de dienst

2. Winkeliers tot actie laten overgaan om gebruik te maken van deze dienst.

 

Mijn ideeën om de winkeliers te benaderen:

A. Directmailing d.m.v. adressenbestand op te vragen via Kamer van Koophandel.

B. Adverteren in vakbladen voor winkeliers

C. Direct langs te gaan bij diverse winkeliers

 

Graag zou ik tips/suggesties ontvangen van anderen (of wellicht ervaringsdeskundigen) die mij verder kunnen helpen. Ik heb namelijk het idee dat deze doelgroep (winkeliers) moeilijk te bereiken zijn via deze kanalen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien niet onbelangrijk: wil je zelfstandige winkeliers aanspreken, franchisenemers of filiaalhouders? Of alles en iedereen, In werkelijk alle branches?

 

Hoe is de dienst zelf te bereiken of hoe zou die verkocht kunnen worden? In het algemeen zou je kunnen beginnen om deze langs dezelfde weg te promoten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio, je hebt gelijk, ik moet wat meer details aangeven om duidelijkheid te verschaffen. Ter aanvulling:

 

Het is de bedoeling om (vooral) de zelfstandige winkeliers aan te spreken om hen deze dienst aan te bieden. De dienst wordt online afgenomen en is gericht op alle branches.

 

- Online adverteren heb ik aan gedacht, maar je wilt in beginsel direct de winkelier/ondernemer aanspreken, ik heb zelf het idee dat dit niet voldoende is om binnen deze groep bekend te geraken.

 

- Van diverse winkeliers vernomen dat een directmailing ook niet altijd wordt gelezen. Een soort "mailing-blindheid".

 

Dus ik vraag mij af: Wat zijn dan nog de mogelijkheden?

 

Direct langs gaan kan, alleen ben ik dan erg veel tijd kwijt om afspraken te maken en af te handelen. Dat is geen doen als je bijv. in amsterdam alleen al minimaal 600 kleine zelfstandigen hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Winkeliers zijn heel moeilijk te bereiken. Elke branche heeft zijn eigen vakblad en ook die wordt niet door iedereen gelezen en/of ontvangen.

Ook ik heb hier in het verleden menige uurtjes over nagedacht. :)

 

Uiteindelijk moest ik het, na zo'n 2 jaar, hebben van mond-tot-mond, de div. fora etc. Een oplossing zou zijn direct mail maar of dat gelezen wordt is ook de vraag, persoonlijk langs gaan blijft dan alleen nog over.

 

Het is trouwens geen vetpot als je de onderneming alleen gaat richten op de zelfstandige detaillist, er valt weinig in die sector te verdienen.

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 1

Uit het rijtje van 3 lijkt mij persoonlijk de 3de het beste zelf langsgaan. Ook al heb je een groot aantal potentiële klanten beter dat je daar een aantal echte klanten mee wint dan geld uit geeft aan mailings en reclame en er vervolgens minder klanten voor terug krijgt. Tevens de de respons van klanten waar je langs gaat beter te meten geld wat je al uit hebt gegeven aan bijv. mailings kan je niet meer terug halen als je merkt dat het aantal klanten/orders tegen valt. Als je zelf langs gaat merk je het wel en kan je eventueel vroegtijdig stoppen met langs gaan of indien mogelijk ingrijpen.

 

Probeer alleen de zelfstandige op een goede manier te benaderen dat hij niet de indruk heeft van daar komt weer zo'n verkoper van het een of ander. Misschien iets origineels doen een grappig of interessant presentje of zoiets. En probeer niet op drukke momenten te komen wanneer de eigenaar geen tijd heeft om te praten met je.

 

Hopelijk heb je er wat aan.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 1

Persoonlijk langs gaan zou ik alleen doen als je denkt dat ze letterlijk op jouw product zitten te wachten en je meteen kan gaan schrijven. De ervaring leert dat dit zelden het geval is.

 

Het gaat om een online dienst. Dan zou ik het zwaartepunt leggen op online marketing. Nadeel is natuurlijk dat je heel veel concurrentie hebt. Daar staat tegenover dat je via het Internet dag en nacht kan werven.

 

Wat ook zou kunnen werken is samenwerken. BBI reizen biedt reizen aan via de Makro. Zwembaden worden via de bouwmarkt verkocht enz.

 

Jammer dat vrijwel iedereen hier zo geheimzinnig doet. Zo krijg je niet de beste tips.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk langs gaan zou ik alleen doen als je denkt dat ze letterlijk op jouw product zitten te wachten en je meteen kan gaan schrijven. De ervaring leert dat dit zelden het geval is.

 

Het gaat om een online dienst. Dan zou ik het zwaartepunt leggen op online marketing. Nadeel is natuurlijk dat je heel veel concurrentie hebt. Daar staat tegenover dat je via het Internet dag en nacht kan werven.

 

Wat ook zou kunnen werken is samenwerken. BBI reizen biedt reizen aan via de Makro. Zwembaden worden via de bouwmarkt verkocht enz.

 

Jammer dat vrijwel iedereen hier zo geheimzinnig doet. Zo krijg je niet de beste tips.

 

@Hans:

Tja, die geheimzinnigheid is de discretie die ik hier moet hanteren. Ik heb een NDA getekend, waarbij ik voor het uitkomen van deze dienst niets inhoudelijk mag melden hierover. Enige wat ik je kan meegeven is dat deze dienst verkoopbevorderend moet gaan werken voor de winkelier door zijn zichtbaarheid in de breedste zin van het woord te verbeteren (om zo extra klandizie te trekken). Wellicht dat het je op ideeën brengt om mij verder te helpen.

 

@René:

Ik ben erg nieuwsgierig geworden binnen welke context je hierover hebt nagedacht. Zou je hierover meer kunnen vertellen via PM?

 

@Ruben:

Dank voor je input, ook uit jouw antwoord heb ik weer nuttige dingen gehaald. Bedankt!

 

@Ruud:

Ik heb zelf het idee dat ik het alleen met internet niet ga redden. Het is gericht op de ondernemer en niet op de consument.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zou je iets via internet kunnen doen.

dat had TS vast al bedacht... :-\

 

als winkelier sluit ik me aan bij René, vakbladen is geen optie, te veel spreiding.

mailings lees ik ook niet allemaal, teveel spam.

ook ik zit niet op diensten te wachten die verkoopbevorderend zijn, ik word wekelijks, zoniet dagelijks benaderd door magazines, zoekmachines, bedrijvengidsen, etc, etc, en nog eens etc.

 

Ik ben er inmiddels wel immuun voor geworden en je zal echt met iets goeds moeten komen wat mij binnen één a twee minuten overtuigt dat ik langer met je wil praten, dus ik zou je de persoonlijke benadering aanbevelen.

 

Wel eerst uitzoeken wie franchise is en wie niet (wij zijn ook een mix-formule)

wellicht is het interessanter om hiervoor een freelancer in dienst te nemen?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tijd geleden dit zelfde "probleem" gehad. Winkeliers zijn moeilijk te benaderen per mail en post.

Persoonlijke bezoeken zijn het meest efficient, maar dan moet je stevig in je schoenen staan en niet bang zijn voor

vele No Go bezoeken. Een goed verhaal doet wonderen, maar de meeste ondernemers (uit mijn ervaring) horen je verhaal wel aan, maar luisteren niet echt.

 

Uiteraard is het afhankelijk van je dienst/product, maar mijn ervaring is 1 op 10 contacten is succesvol. Dit was in

mijn geval de moeite waard, dit is dus een afweging die je moet maken. Hoeveel kost jouw tijd echt? Stilzittend niets verdienen, dan kun je beter bezoeken afleggen om resultaat te boeken.

 

Misschien een idee:

Ontwikkel iets waarmee je de winkeliers/ondernemers direct kan aanspreken, waarbij ze de tijd nemen om enthousiast gemaakt te worden. Als je zoiets ontwikkeld, dan heb je goud in handen ;)

 

dus...

Link naar reactie
  • 0

Wat mogelijk helpt voor ondernemers in het algemeen is iets gratis aanbieden en dan niet gratis in de zin dat het stilzwijgend overgaat in een betaalde dienst, daar krijgt iedereen meteen jeuk van, maar gratis in de zin dat het vanzelf stopt als de ondernemer er niets in ziet na een bepaalde tijd. Die tijd moet dan weer lang genoeg zijn om een effect te zien. Je moet er gemakkelijk weer vanaf kunnen. Net als bij Google, gewoon kunnen stoppen op elk moment.

 

Ook zal je inderdaad rekening moeten houden met de enorme scepsis die breed in de markt zit rond zo'n beetje alle, noem het, zichtbaarheids initiatieven.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben het eens met Hans, als winkeliers bijna dagelijks worden doodgegooid met voorstellen voor diensten die beloven goed te zijn voor hun business, dan is gratis aanbieden (of achteraf pas afrekenen o.b .v. behaalde resultaten) de enige manier die in eerste instantie écht overtuigt. Als je op deze wijze voldoende bewijs voor het beloofde effect van jouw dienst hebt verzameld, kun je hiermee vervolgens veel makkelijker nieuwe prospects overhalen om direct een betaalde deal met je te sluiten.

 

Als ik jou was, zou ik daarom een paar aansprekende pilot-prospects selecteren bij wie de kans op succes het grootst is en daar een soort ambassadeursdeal mee sluiten. Bijvoorbeeld X maanden (bijna) gratis ondersteuning in ruil voor - alleen indien het beloofde resultaat wordt behaald! - prominente vermelding van jouw project op hun nieuwspagina, hun medewerking (testimonial) aan een sponsored publicatie in een regionaal ondernemersblad en een landelijk vakblad en vermelding van hun testimonial met foto en naam op je eigen site.

 

Een vriendje van me heeft begin dit jaar iets soortgelijks gedaan, nota bene als complete nieuwkomer in de recruitingbusiness, en zo heeft hij bij een paar grote partijen inmiddels al een preferred supplier status weten te verkrijgen en kan hij nu al een meer dan normale marktconforme fee vragen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

@Jantax :

Super om zo'n ervaring te horen. Dat schept weer een ander perspectief op zaken... Ik ben het met je eens dat winkeliers dagelijks worden doodgegooid met aanbiedingen die hun moeten helpen aan klanten en verkopen. Ik wilde in eerste instantie de dienst gratis op proef aanbieden, zodat de klant kan proberen, ervaren hoe het is. Geen sneaky addertjes onder het gras, maar een open en transparante communicatie. Uiteraard moet ik er nog wel een tijdstermijn aan koppelen om te kunnen meten en te laten zien dat het werkt. Het probleem is een beetje dat het valt en staat met volume. (in de zin van hoe meer ondernemers, des te zichtbaarder het initiatief). Maar ik heb dit weekend weer iets om over na te denken, bedankt!

 

@Hans:

Ik ben het met je eens dat er een grote scepsis heerst over zichtbaarheids initiatieven ;) Dat maakt het ook wat lastiger, maar ik zie het meer als een gezonde uitdaging. Het verschil voor mij is dat ik de dienst crossmediaal wil uitrollen, om zo niet vanuit 1 hoek de ondernemer te bedienen. De diverse initiatieven die er al zijn, zijn (vaak) met grote bombari gebracht en uiteindelijk hoor je er niks meer van. Reden te meer om te leren van andermans fouten en om dit grondig voor te bereiden. Ben het met je eens dat stilzwijgend niet netjes is, hou ik zelf ook niet van, dat zal niet gebeuren.

 

@Slow:

Dank voor je reactie. Gelukkig is deze nieuwe dienst niet direct mijn hoofdinkomen - het is ontstaan uit een brainstorm voor een reclamecampagne met 1 van mijn klanten. Het is de bedoeling dit wel zo rendabel te maken, dat ik minder op kantoor hoef te zijn en mij meer kan bezig houden met mijn eigen toko. Wat bood jij voor product/dienst bij klanten aan als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen?

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Er is geen shortcut naar deze doelgroep. Er zijn veel zelfstandigen die allemaal doodgepromoot worden door de gouden gids en hah-bladen en andere acquisiteurs, dus ze zijn marketingmurw.

 

Je zou kunnen overwegen via de branche-organisaties te werken. Ontwikkel een aanbod dat je samen met deze collectieven in de markt kan zetten (lid krijgt x voordeel). Uiteraard moet je aanbod dan aantrekkelijk en in het belang van de branche zijn. Dat is op zich al lastig zat.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Je schrijft ook dat je een zekere kritieke massa nodig hebt voor succes. Dan zou ik lokaal beginnen, met lokale showcases en partners.

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla:

Super, bedankt voor het meedenken in de benadering en in welke richting ik het zou kunnen zoeken. Het heeft weer wat sturing gegeven in mijn zoektocht naar de "ideale" benadering van de doelgroep. Top!

 

@Highio:

Bedankt voor je input, heeft mij ook weer aan het denken gezet. Moet alles dit weekend maar laten bezinken, dan komt er wellicht een "Eureka"-idee uit borrelen die iets meer richting geeft!

Link naar reactie
  • 1

Tjeng,

 

Als je vragen heb graag via het forum, daar is een forum immers voor.

 

Na wat nadenken over het onderwerp kwam ik nog op het feit dat ik ooit eens in het KvK krantje heb gestaan dat deed wonderen. Alleen niet realistisch om in te adverteren want de advertentie prijzen zijn niet voor de kleine ondernemer.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

René, geen probleem. De reden waarom ik PM zei is dat het wellicht vertrouwelijk is of je het wellicht alleen persoonlijk zou willen melden over de details/reden om winkeliers te benaderen. Geen probleem.

 

Hoe ben jij destijds in het KvK-krantje gekomen, heb jij ze bijv. zelf benaderd of kwamen ze naar je toe?

 

De advertentie-tarieven zijn op zich niet misselijk nee. Maar als ik naar mijzelf kijk lees ik de advertenties in zo'n krantje eigenlijk niet, alsof ik er blind voor ben geworden (ondanks dat ik een creatief ben). Artikelen af en toe, als het mij aanspreekt.

 

Heb jij wellicht een bron waar ik een overzicht kan vinden van de vakbladen voor retail per sector?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou was, zou ik daarom een paar aansprekende pilot-prospects selecteren bij wie de kans op succes het grootst is en daar een soort ambassadeursdeal mee sluiten. Bijvoorbeeld X maanden (bijna) gratis ondersteuning in ruil voor - alleen indien het beloofde resultaat wordt behaald! - prominente vermelding van jouw project op hun nieuwspagina, hun medewerking (testimonial) aan een sponsored publicatie in een regionaal ondernemersblad en een landelijk vakblad en vermelding van hun testimonial met foto en naam op je eigen site.

wij doen momenteel landelijk mee aan een smartphone "zichtbaarheidsinitiatief" (mooie term hans)

op een dergelijke manier. als ik me niet vergis tegen zeer lage tarieven (niet helemeel gratis)

 

onze winkeliersvereniging is ook juist benaderd voor een magazine/krant (on- en offline) waar we gratis aan mee kunnen doen, als we maar winkeliers aansporen om een (gratis) advertentie aan te leveren en linken via onze eigen sites.

Piloteers krijgen 5 jaar gratis, wordt daarna verder gewoon een betaalde dienst

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben op zoek gegaan naar een retail-sectorlijst om zo branchevereningen per sector te kunnen benaderen, echter kon ik geen concrete totaallijst of overzicht vinden van de diverse sectoren. Wellicht heb ik verkeerde woorden gebruikt om te google'n, maar ik kwam er zelf niet uit. Kwam wel met enkele losse branche-verenigingen, maar dan mis ik het overzicht.

 

Heeft iemand raad/een suggestie waar ik dit kan vinden?

Link naar reactie
  • 1

Google "brancheverenigingen overzicht" en het eerste zoekresultaat vermeldt:

 

Elke brancheorganisatie heeft wel zijn eigen pagina op internet. Op de site van MKB-Nederland vind je een overzicht met alle bij MKB- Nederland aangesloten brancheorganisaties. Ook via Rabobank Nederland kun je een brancheoverzicht per sector vinden. Via de branchewijzer van de Kamer van Koophandel vind je branchecijfers en contactgegevens van brancheorganisatie.
(bron: mkbservicedesk)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf jaren in de reclamebranche gewerkt. Veel bureau's zijn bereid om op basis van no cure no pay mee te denken. Zij kunnen je ECHT helpen en originele invalshoeken bedenken op basis van ervaring en kunde. Bijvoorbeeld Daniel Stom van Switch2 is een aanrader .

Ook zou ik zelf een echte focus aanbrengen. "Ik bied dit voor die, anders dan die met deze speciale invalshoek". In jouw geval bijvoorbeeld een veranderende wet of nieuwe mogelijkheden o.i.d Misschien een brainstorm sessie met al je collega's om te kijken of er een algemene deler is te vinden waar jullie je in onderscheiden en waar jullie klanten erg blij van worden. Prijs odnerscheiden is de makkelijkste en eigenlijk minst aansprekende en originele vorm van reclame. We (consumenten) zijn er bijna blind voor omdat iedereen het al doet. Probeer ook niet te snel op te geven een gemiddelde 'aankoop' gebeurt pas na een aanraking of 7(!) met zulke acquisitie heb je meestal een half jaar nodig voordat het begint te lopen. Geef dus nooit op.

Link naar reactie
  • 0

 

Bas, bedankt wederom voor het meedenken, gewaardeerd! Om welke smartphone-initiatief en magazine/krant gaat het?

smartphone try-out is Scoupy, magazine moet ik even uitvogelen, maar onze voorzitter is een weekje met vakantie dus dat antwoord moet ik je nog even schuldig blijven.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.