• 0

Sponsoring mijn priveboot: reclame voor bedrijf overal op de boot

(zoekmachine hier is gebruikt maar niks concreets gevonden)

 

Hallo allemaal,

 

Ik heb een grachtenbootje in prive gekocht en onderhouden (en met veel plezier :-)

 

Maar ik besefte me vandaag ineens dat dit bootje 6 maanden per jaar in een gracht in Den Haag ligt, in het centrum tussen een aantal horeca terrasschuiten en allerlei kroegjes en restaurants aan de kade. Eigenlijk in de best horeca-bevolkte kade van Den Haag. Dus DE plek voor exposure voor mijn bedrijf, op/via mijn boot!!

 

Kan ik vanuit mezelf een rekening sturen voor, zeg 3 jaar, een stukje reclame-verhuur op de zijkant van de boot?

Zo ja, wat is een reeel bedrag?

 

Groeten

Onno

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kosten voor pleziervaartuigen zijn bij mijn weten niet fiscaal aftrekbaar (tenzij scheepje voornamelijk verhuurd wordt). Anders zouden watersporters (relatief vaak ondernemers) allemaal fiscaalgesubsidieerd varen. Reclame op de boot zou eenzelfde insteek kunnen zijn. Ik ken overigens iemand die zijn grote zeilboot heeft bestickerd. Misschien fiscaal geen voordeel, maar commercieel gezien wel. De stickers zou ik dus maar vast bestellen...

Link naar reactie
  • 0

ojee99, wat wil je er nu financieel mee opschieten? Materiaal en aanbrengen gewoon als zakelijke kosten nemen.

 

Groet,

 

Highio

 

Volgens mij doelt TS op een periodieke vergoeding daar hij zijn prive boot voor reclame doeleinden beschikbaar stelt.

 

Er bestaan volgens mij ook concepten om, betaald, reclame op je prive auto te plakken. Misschien zijn hier overeenkomsten mee?

 

@ TS,

Je zou natuurlijk in ieder geval de naam van je boot in je bedrijfsnaam kunnen veranderen ;D

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Dag ojee99

 

De kosten van een pleziervaartuig zijn inderdaad niet fiscaal aftrekbaar, maar dat gaat op voor de kosten van bezit.

Je vraagt je nu af of je een privévaartuig kunt volhangen met reclame en daar een vergoeding voor in rekening kunt brengen aan je BV?

 

Ja, dat kan.

Maar besef je dan het volgende.

 

IMHO stel je dan privébezit ter beschikking van je BV. Je gebruikt immers privévermogen om reclame te maken voor je BV.

Dit is echt een grijs gebied in dit geval, maar of je er mee wegkomt blijft de vraag. Ik zou ervan uitgaan dat de fiscus bij een controle het standpunt inneemt dat sprake is van TBS (terbeschikkingstelling) en dat de reclamebaten bij jou privé belast worden als resultaat uit overige werkzaamheden in box 1 (dus bovenop je salaris).

 

Ik ken evenwel geen vergelijkbare zaak uit de rechtspraak. Wellicht iemand anders (ronaldinho?)

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost.

 

Dat lijkt me een duidelijk antwoord en ik heb deze als volgt geïnterpreteerd: ik ga dat risico van het grijze gebied maar niet lopen. De kosten van het produceren van de reclameletters en het aanbrengen mag de BV direct zelf betalen zonder dat ik als persoon daar een vergoeding voor krijg.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken!

 

Groeten

Onno

Link naar reactie
  • 0

De voorgestelde manier lijkt mij de makkelijkste. Afhankelijk van het belang (dat zou je eens door moeten rekenen, maar dan moeten alle variabelen bekend zijn), zou ik het zo doen.

 

Lijkt mij dat de opbrengsten inderdaad belast zijn. Je zou ook nog een boom op kunnen zetten over de vraag of er een correctie gemaakt zou moeten worden naar waarde in het economisch verkeer als er geen vergoeding wordt betaald, maar ik verwacht niet dat dat netto veel uitmaakt (dus kan de inspecteur zijn tijd nuttiger besteden aan andere zaken).

 

Wel lijkt het me raadzaam om even de gemeentelijke regels na te zien (vergeet de reclamebelasting niet). Beetje zonde om kosten te maken en vervolgens blijkt dat het uberhaupt niet mag, of alleen tegen hele hoge heffingen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.