• 0

remmers voor verkoop en ondernemers..

Een mooi stukje uit de salesquest nieuwsbrief. Het is voornamelijk gericht op verkoop maar ik denk dat het ook zeker van toepassing is op de stap van werknemer naar ondernemer...

 

De eerste vijand: angst

Babi's kennen nauwelijks angst. Maar al voordat ons eerste levensjaar voorbij is hebben ze geleerd bepaalde dingen niet te doen. Kinderen worden opgesloten in een box en als ze stout zijn krijgen ze een tik op hun billen. Kinderen krijgen telkens te horen: dit mag niet en dat mag niet! Op den duur proberen wij niets meer, uit angst er voor gestraft te worden. Uiteraard gebeurt dit met de beste bedoelingen. Angst wordt grotendeels aangeleerd. Door onze ouders, omgeving en door onze ervaringen. Denkt u maar eens aan kleine kinderen, zonder enige terughoudendheid raken ze een hete kachel aan. Nadat ze hun vingers hebben verbrand weten ze wel beter. En het blijft niet bij hete kachels, kokende thee en andere gevaarlijke situaties. Soms kunnen alledaagse ervaringen, zoals uitgelachen of afgewezen worden, gevoelens van angst opwekken. De enige manier om tegen angst te vechten is om uzelf telkens weer te confronteren met de situatie die u angst inboezemt. De eerste keer dat ik moest optreden voor een zaal met maar liefst tien mensen, stond ik stijf van de zenuwen. Nu inmiddels honderden presentaties verder, ben ik niet meer bang, zelfs niet voor grote zalen. Enne, oh ja, ik ben nooit aangevallen door het publiek!

De tweede vijand: besluiteloosheid

Besluiteloosheid berooft u van de mogelijkheid op een betere toekomst. De kans gaat voorbij voordat we er erg in hebben. En we kennen allemaal het verhaal van de ezel die verhongerde omdat hij maar niet kon kiezen tussen twee wortels. Durf de verkeerde wortel te pakken, dat is beter dan verhongeren. Doe het, en doe het nu!

 

De derde vijand: twijfel

Uiteraard is er helemaal niets tegen een gezond portie scepticisme. Maar we kunnen ook teveel twijfelen. Zodra twijfel het wint van vertrouwen is er iets grondig mis. Veel mensen hebben twijfels over hun verleden, hun toekomst, hun partner en hun kansen. Twijfel werkt verlammend. En als u stil blijft staan gaat u nergens meer naar toe. Heb vertrouwen in u zelf en anderen. Ga uit van het principe: onschuldig tenzij anders bewezen.

 

De vierde vijand: bezorgdheid

We maken ons allemaal wel eens een keertje zorgen over iets. Zorgen zijn soms heel erg nuttig. Ik woonde enkele jaren in Egypte. En als ik in de hoofdstad moest zijn maakte ik me regelmatig zorgen als ik een drukke verkeersweg moest oversteken. Toch ben ik nooit aangereden. Gewoon gaan en alert blijven. Laat u zich niet in een hoek drijven door zorgen, drijf ze gewoon terug. Als iemand tegen u aan begint te duwen, dan duwt u toch ook gewoon terug?

 

De vijfde vijand: te voorzichtig zijn

Te voorzichtig, te timide, te verlegen, te bescheiden en dus te veel ruimte voor anderen. Voorzichtigheid is geen deugd, het is een ziekte die u volledig in bezit neemt als u er niet tegen vecht. Bescheiden mensen krijgen geen promotie, verkopen niets en behalen geen successen. Het punt is dat ze nooit door hun, meestal zelf opgeworpen, barrières heen breken. Ze krijgen het loon van de angst. Stop met te zeggen: dat kan ik niet of daar ben ik niet goed in. Reken af met twijfels en ga er voor!

 

Wij wensen u veel succes deze week!

 

Dit artikel is een bewerking van "Training lesson: Facing the enemies within" van Jom Rohn.

 

jimrohnchallenge.com

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.