• 0

Beslaglegging op buitenlands salaris

Goedemiddag beste Leden,

 

Ik ben bezig om de administratie van een klantje af te wikkelen. Hij heeft zijn eenmanszaak gestaakt onlangs.

Terloops stelde hij me een vraag (waar ik ECHT geen antwoord op weet, grrrrrr....)

 

Situatie is als volgt:

Hij gaat vanaf eind dit jaar in loondienst bij een zakenrelatie van hem, in een Belgische vennootschap.

Hij wordt dus verloond volgens de Belgische regels en afdrachten worden gedaan aan de Belgische fiscus.

Hij heeft al een huis en een inschrijving bij de gemeente gecharterd vlakbij de vestiging van het bedrijf. Lekker dichtbij dus.

So far so good.

Nu blijkt dat hij nog een gevalletje "oud zeer" heeft met een Nederlandse financiele instelling. Staat nog een aanzienlijk bedrag open. Die Bank heeft er een gerechtsdeurwaarder op gezet maar hij is er tot op heden in geslaagd ze op afstand te houden. HOE is mij een raadsel maar goed..

Nu vraagt hij zich af of er op zijn salaris in Belgie straks gelijk beslag gelegd kan gaan worden door de Nederlandse deurwaarder. ???

Ik weet dat er Europese verdragen zijn dat deurwaarders uit verschillende landen verzoeken bij elkaar kunnen indienen enz., maar ik vraag me af of dit ook daadwerkelijk gebeurt in de praktijk. Als niemand de deurwaarder erop attendeert dat deze man in Belgie woont en werkt is er voor hem sowieso niets aan de hand lijkt me!..

 

Gaarne jullie expertise/ervaringen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag beste Leden,

 

Ik ben bezig om de administratie van een klantje af te wikkelen. Hij heeft zijn eenmanszaak gestaakt onlangs.

Terloops stelde hij me een vraag (waar ik ECHT geen antwoord op weet, grrrrrr....)

 

Situatie is als volgt:

Hij gaat vanaf eind dit jaar in loondienst bij een zakenrelatie van hem, in een Belgische vennootschap.

Hij wordt dus verloond volgens de Belgische regels en afdrachten worden gedaan aan de Belgische fiscus.

Hij heeft al een huis en een inschrijving bij de gemeente gecharterd vlakbij de vestiging van het bedrijf. Lekker dichtbij dus.

So far so good.

Nu blijkt dat hij nog een gevalletje "oud zeer" heeft met een Nederlandse financiele instelling. Staat nog een aanzienlijk bedrag open. Die Bank heeft er een gerechtsdeurwaarder op gezet maar hij is er tot op heden in geslaagd ze op afstand te houden. HOE is mij een raadsel maar goed..

Nu vraagt hij zich af of er op zijn salaris in Belgie straks gelijk beslag gelegd kan gaan worden door de Nederlandse deurwaarder. ???

Ik weet dat er Europese verdragen zijn dat deurwaarders uit verschillende landen verzoeken bij elkaar kunnen indienen enz., maar ik vraag me af of dit ook daadwerkelijk gebeurt in de praktijk. Als niemand de deurwaarder erop attendeert dat deze man in Belgie woont en werkt is er voor hem sowieso niets aan de hand lijkt me!..

 

Gaarne jullie expertise/ervaringen.

 

 

 

Concreet voor België weet ik het niet. Maar mij is wel bekend dat Duitse deurwaarders rustig Nederlandse werkgevers verzoeken om op het loon van een Duitser in Nederlandse loondienst in te houden. Ik zou niet weten in hoeverre een werkgever veplicht is om hier aan mee te werken, maar gezien de steeds verder gaande Europee intgratie kan ik mij niet voorstellen dat ze dit niet aangepakt hebben.

 

Ik zou er niet op rekenen dat een vlucht naar België langdurig zal leiden tot het ontlopen van deze schuldeiser. Maar... een deurwaarder kan niet veel zonder een vonnis dat executeerbaar is. Zonder vonnis geen loonbeslag of gedwongen verkoop en is de deurwaarder niet meer dan een chique incassoknoor. Jouw cliënt moet er gewoon voor zorgen dat zo'n vonnis niet geveld wordt - dan ga ik er natuurlijk vanuit dat er gegronde redenen zijn om niet te betalen >;(

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.