• 0

Bijverdiensten AOW-er

Ik ben weldra in de gelegenheid om mijn ouders een prive geleend bedrag terug te betalen, maar wil graag weten hoe ik dat fiscaal gezien het beste kan aanpakken.

 

DIt is destijds een "soort van" persoonlijke lening geweest, dus geen gedoe met schenkingen of wat dan ook. Mijn ouders zijn nogal onwetend en conservatief in dat soort zaken en ik was al lang blij dat ik toendertijd geholpen werd.

 

Nu heb ik binnenkort wat flinke inkomsten in mijn EMZ, kan dat geld natuurlijk overboeken naar priverekening en ouders betalen, maar betaal dan natuurlijk de volle mep aan de fiscus. Mijn vader is AOW-er en heeft verder geen bijverdiensten. Zijn er legale constructies denkbaar waarbij ik hem bijv. een maandelijks bedrag betaal voor "hand- en spandiensten"? Overigens zonder dat daar zijn AOW-uitkering mee in gevaar komt!

 

Ik zou aannemelijk kunnen maken dat hij regelmatig wat ritjes voor mij doet om stalen/monsters naar opdrachtgevers te brengen of zo iets.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt de lening gewoon aflossen aan je ouders. Hier hoeft m.i. door jou of je ouders geen belasting over te worden betaald. Wat je eigenlijk vraagt is of je de aflossing op een andere manier kan boeken zodat het voor jouw zaak kosten worden. Je betaalt dan zelf minder belasting maar je ouders moeten dit weer wel aangeven. Het is m.i. oneigenlijk gebruik.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er legale constructies denkbaar waarbij ik hem bijv. een maandelijks bedrag betaal voor "hand- en spandiensten"?

 

Ik zou aannemelijk kunnen maken dat hij regelmatig wat ritjes voor mij doet om stalen/monsters naar opdrachtgevers te brengen of zo iets.

 

Denk je zelf dat het een legale constructie kan zijn als je vader niet werkelijk iets doet voor de zaak (zoals ik uit je bericht begrijp) maar je doet alsof?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de lening gewoon aflossen aan je ouders. Hier hoeft m.i. door jou of je ouders geen belasting over te worden betaald. Wat je eigenlijk vraagt is of je de aflossing op een andere manier kan boeken zodat het voor jouw zaak kosten worden. Je betaalt dan zelf minder belasting maar je ouders moeten dit weer wel aangeven. Het is m.i. oneigenlijk gebruik.

 

Er staat me iets van bij dat een AOW-er tot een bepaald bedrag belastingvrij mag bijverdienen.

En over het oneigenlijk gebruik: mijn vader kan wel degelijk klusjes voor mij doen, maar ik vraag me af in hoeverre ik dat kan/moet onderbouwen richting fiscus. Ik kan 'm moeilijk voor 2 uurtjes werk € 500,- betalen. De klussen die ik hem zou kunnen laten doen zijn namelijk moeilijk aan te tonen (bijv. belangrijke stalen laten bezorgen bij opdrachtgevers)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ed, kort en simpel, wat jij wil kan niet.. je zult de lening terug moeten betalen van jou netto inkomen. Alles wat jij doet om de lening proberen bruto aan je vader terug te betalen omdat hij een lager belastingtarief heeft valt onder belastingontduiking.

 

Als je vader voor jou klusjes doet kun je hem daarvoor betalen, onbeperkt, in de AOW alleen bepaalde vut en prepensioen regelingen bevatten soms beperkingen aan het bijverdienen (vaak alleen binnen eigen beroep).

Maar als je vader klusjes laat doen om de lening terug te vragen, zal hij zich ongetwijfeld afvragen waarom hij moet werken om zijn eigen geld terug te kunnen krijgen van jou en als jullie alleen zeggen dat hij klusjes doet dan ben je aan het frauderen.

Er bestaan nu eenmaal geen fiscale faciliteiten voor het voordelig terugbetalen van schulden.

Link naar reactie
  • 0
Er staat me iets van bij dat een AOW-er tot een bepaald bedrag belastingvrij mag bijverdienen.

Waar heb je dat gezien? Je vader zal vast de inkomsten die hij naast z'n AOW voor zijn werk bij jou krijgt moeten aangeven en afh. van aftrekposten en vrijstellingen de nodige inkomstenbelasting betalen. Zie belastingdienst.nl:

Vanaf de maand waarin u 65 jaar wordt, betaalt u geen AOW-premie meer. U betaalt over uw inkomsten alleen nog inkomstenbelasting, premies Anw (Algemene nabestaandenwet) en AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten). Daardoor daalt het belastingtarief in de eerste 2 schijven.

 

Als je vader bij jou in dienst komt, dan heb jij vast ook nog te maken met werkgeverslasten en administratiekosten. Daar tegenover staat dat hij misschien wel weer arbeidskorting en doorwerkbonus krijgen. of je vader echt fysieke arbeid levert zal de Belastingdienst vast worst zijn zolang er maar belasting wordt betaald. Wellicht kan hij met wat advieswerk ook al z'n bijdrage leveren en hoef je hem niet af te beulen. Maar waarom zou je dat willen? Is een prive opname niet eenvoudiger en voordeliger?

 

Waarom wil je belasting ontduiken? Je hebt het geld prive geleend, dus lijkt mij dat je het ook weer prive terugbetaalt. Als je van je extra verdiensten een vakantiehuisje wilt kopen, dan ga je zeker toch ook niet kijken hoe je daar een zakelijke draai aan kunt geven?

 

Wil je fiscaal voordelig uitkomen, dan zou ik het toch bij het schenkrecht zoeken. Je vader kan je de rente en/of aflossing schenken, afh. van de hoogte is dit belastingvrij.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je vader voor jou klusjes doet kun je hem daarvoor betalen, onbeperkt, in de AOW alleen bepaalde vut en prepensioen regelingen bevatten soms beperkingen aan het bijverdienen (vaak alleen binnen eigen beroep).

 

 

 

 

Waar heb je dat gezien? Je vader zal vast de inkomsten die hij naast z'n AOW voor zijn werk bij jou krijgt moeten aangeven en afh. van aftrekposten en vrijstellingen de nodige inkomstenbelasting betalen.

 

Nu snap ik het ff niet meer, kan het nou wel of niet?

Ik wil namelijk niet dat hij gekort wordt op zijn uitkering. Ik meende ooit ergens iets gehoord te hebben dat er voor AOW-ers mogelijkheden zijn om wat bij te verdienen. Of is het een gevalletje "klok/klepel"?

 

Overigens is het niet de bedoeling om de belasting te ontduiken, ik was gewoon benieuwd of er mogelijkheden zijn waarbij hij wat lichte werkzaamheden doet die hij leuk vindt en het mes aan 2 kanten snijdt.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Nu snap ik het ff niet meer, kan het nou wel of niet?

Ik wil namelijk niet dat hij gekort wordt op zijn uitkering.

 

Niemand, dus ook je vader niet, wordt gekort op zijn AOW door bijverdiensten.

 

Aan de andere kant kan je niet een schuld aan iemand terug betalen door hem in dienst te nemen of een bijverdienste te gunnen.

Link naar reactie
  • 0

Je vader wordt niet gekort op zijn AOW. Mogelijk wel op zijn huurtoeslag, zorgtoeslag, ouderentoeslag (heffingvrij vermogen), etc.

 

Als vermeld: het aftrekken van de terugbetaling van een lening is fraude en strafbaar. Als je vader werkt voor zijn beloning, is er geen sprake van aflossing van de lening en blijft die dus gewoon in stand (lees: zul je ooit alsnog af moeten lossen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nu helemaal de weg kwijt? Bij een AOW (Algemene Ouderdoms Wet) is er toch *nooit* sprake

van korting op een uitkering als je bijverdient? Als er WAO (Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering)

bedoeld wordt is het natuurlijk een ander verhaal.

 

De korting op de AOW waar inkomsten wel invloed kunnen hebben is de aanvulling die men ontvangt in verband met de inkomsten van de partner.Als je een jongere partner hebt die geen of weinig inkomen heeft, is er de partnerregeling. Maar zodra men zelf AOW ontvangt heb je daar niets meer mee te maken. Je mag als AOW-er zoveel werken en inkomen ontvangen als je zelf wilt en kunt. De normale belastingheffingen en regels zijn van toepassing. Alleen over de eerste twee schijven betaal je geen AOW-premie waardoor je "totale belastingdruk" dus minder is t.o.v. iemand die jonger is dan 65 jaar. Ook zijn er verschillen in de heffingskortingen.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Je vader wordt niet gekort op zijn AOW. Mogelijk wel op zijn huurtoeslag, zorgtoeslag, ouderentoeslag (heffingvrij vermogen), etc.

 

Als vermeld: het aftrekken van de terugbetaling van een lening is fraude en strafbaar. Als je vader werkt voor zijn beloning, is er geen sprake van aflossing van de lening en blijft die dus gewoon in stand (lees: zul je ooit alsnog af moeten lossen).

 

Wat de "lening betreft" is er geen invloed op het inkomen, omdat dit een "BOX III" verhaal betreft. De vader moet de vordering daar opgeven en bij "de zoon" is het een BOX III schuld. als er sprake is van een zakelijke lening, dan kan het wel invloed hebben zoals hierboven aangegeven.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.