• 0

oprichten BV met ongelijke inbreng - toch gelijk eigendom?

Ik heb het forum de afgelopen dagen aandachtig doorgelezen, maar ben onderstaande situatie niet tegengekomen.

 

Ik ben samen met een partner van plan een eigen BV op te zetten. We willen hier 50/50 ingaan, zowel wat betreft zeggenschap als winstdeling. We zullen beide fulltime werkzaam zijn in de onderneming. Nu hebben we een vrij unieke situatie wat betreft financiering: De familie van mijn partner wil 30.000 schenken als startkapitaal. Dus daadwerkelijk schenken, zonder enige tegenprestatie.

 

Hoe is dit in te brengen? Kan hij 30.000 kapitaal inbrengen, ik bijv. 5.000, en toch een 50/50 aandelenverhouding hebben? Ik wil niet persoonlijk schuld hebben bij mijn partner (ook al staat dit niet op papier, zo voelt het toch). Is het handig om de 30.000 (gedeeltelijk) als een achtergestelde lening van mijn partner in te brengen in plaats van eigen vermogen? Moet hier een markt conforme rente over betaald worden? Hij wil eigenlijk geen vergoeding voor dit geld, aangezien hij het 'gratis' krijgt.

 

Zoals gezegd willen we beide 50% van de aandelen bezitten (wat betreft winst en zeggenschap).

 

Bedankt!

 

John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me toch dat jij 14% (5/35) van de aandelen in handen krijgt en je partner het restant. Als je 50%-50% wil dan lijkt me het beste als je €25000 als (achtergestelde) lening ziet en daarover een minimale rente betaald.

Ik ben zeker geen expert.. dus benieuwd naar andere reakties.

Link naar reactie
  • 0

Dag John,

 

Er is op het eerste gezicht werkelijk van alles mogelijk, maar de casus is veel te complex om hier op HL te behandelen. Het heeft te maken met schenkbelasting (particulier), oprichting en aandelenverdeling bij een nieuwe BV, fiscaal advies omtrent leningen of inbreng etc. Ik kan van alles bedenken en je kerstboom helemaal optuigen maar het blijft giswerk waar je niet veel mee op zult schieten zolang niet alle informatie beschikbaar is.

 

Met andere woorden: in mijn ogen vraagt dit om fiscaal maatwerk en ik adviseer je dan ook om deze casus aan een fiscalist voor te leggen. Ik kan je garanderen dat hij of zij zijn honorarium dubbel en dwars er voor je uit kan halen. Ik zou in ieder geval de oprichting van de BV niet alleen aan de notaris overlaten (ieder zijn vak...).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi John

 

Ga eens terug naar de basis.

 

[*]Waarom meteen een BV (overwegingen zijn vaak fiscaal en juridisch)?

[*]En waarom moet er van de kant van je compagnon meteen 30K in?

[*]Hebben jullie overwogen om ieder een eigen holding op te richten die deelneemt in de gezamenlijke BV?

[*]Heb je zelf de 18K die (tijdelijk) nodig is voor een BV?

 

Ben het met Dennis eens dat dit nu nog zeker geen voer is voor HL. Daarvoor is er veel te veel blanco data.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De 30k kan toch aan jou partner in privé worden geschonken, waarna jou partner dit geld aan de BV ter beschikking stelt als een achtergestelde lening?

 

Ook zou je partner die 30k gewoon kunnen starten en administreren in de rekening-courant verhouding. Dat zou echter niet mijn voorkeur hebben, omdat een rekening-courant vordering naar haar aard direct opeisbaar is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.