• 0

Financieren, prive of zakelijk

Situatie:

 

Eenmanszaak naast voltijdbaan in loondienst.

 

Ik ben van plan een grote investering te doen in mijn zaak, nu heb ik nog wat spaargeld op mijn bankrekening welke ik kan investeren om mijn benodigde krediet wat lager te houden.

 

Stel investeringsbehoefte: € 60.000

Eigen geld: € 15.000

Krediet: € 45.000 a 8% per jaar (extra ruimte beschikbaar)

 

Als ik nu eigen geld investeer, maar in de toekomst heb ik dit toch nodig door onvoorziene omstandigheden, denk aan, auto stuk of wasmachine kapot o.i.d.. Mag ik dit geld dan uit mijn onderneming halen en vervolgens het zakelijke tekort financieren middels krediet, of moet ik dan een privé krediet aan gaan?

 

Rente tarief is in beide gevallen gelijk, echter zakelijk gaat de rente ten laste van het resultaat, dus minder inkomstenbelasting waar privé geen verrekening kan worden gemaakt.

 

Kan iemand mij vertellen of hier regelgeving voor is?

 

Marc

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Marc,

 

Bij een eenmanszaak zijn bedrijf en persoon één. Dus ook de financiën. Als je geld leent voor je zaak, sta je persoonlijk garant en als je persoonlijk geld nodig hebt, kan je zaak garant staan. Er is geen onderscheid.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Vanuit fiscaal oogpunt: ondanks dat privé en onderneming door elkaar lopen, zit je natuurlijk wel met de etikettering. Het is toegestaan om geld uit de onderneming te halen voor privé-doeleinden, ook als daarvoor geleend moet worden. Het is dan echter wel belangrijk om goed te documenteren (en ook uit de leningovereenkomst met de bank te laten blijken) dat de lening ten behoeve van de onderneming wordt aangegaan en niet om die auto of wasmachine van te kopen. Er moet immers een band met de onderneming bestaan om de lening tot het ondernemingsvermogen te kunnen rekenen. En dat is, zoals je zelf terecht opmerkt, van belang voor de aftrekbaarheid van de rente.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.