• 0

Online Shopping

Gast Martijn

Op deze mooie dag zat ik eens te denken over mogelijkheden om een online shop te beginnen (Je moet toch wat ;D)

Tegenwoordig is het technische gedeelte geen enkel probleem meer (enkele mede HL-ers hebben daar mooie oplossingen voor) en het functionele gedeelte moet ook wel lukken.

Ik zit alleen met het soort producten dat ik zou kunnen aanbieden. Boeken, cd's, dvd's..... daar zijn denk ik wel genoeg aanbieders van.

Kleding...... niet echt geschikt voor online shopping (Wehkamp en consorten uitgezonderd).

Computers......... ook veel aanbieders en kleine marges

???

Wie ziet er nog nieuwe markten of aanvullingen op bestaande markten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
... en het functionele gedeelte moet ook wel lukken.

onderschat de logistieke component niet. veel webzaken gaan daar de mist in: inkopen, afspraken met leveranciers, voorraden, helpdesk, verzending, garantiewerk, etc. het mooist is natuurlijk als je enkel tussenpersoon kunt zijn.

 

Wie ziet er nog nieuwe markten of aanvullingen op bestaande markten?

ik denk dat je het te breed inzet. neem een product (of kies een branche) dat jezelf goed kent, ofwel door werkervaring ofwel uit hobby. er komt meer bij kijken dan je denkt, dus enige achtergrond in het vakgebied vergroot je kansen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Martijn

Ik had er misschien bij kunnen zetten dat het functionele gedeelte wel moet lukken aangezien ik Hbo Logistiek heb gedaan. Nu wil dat niet zeggen dat ik het dan wel even simpel opzet, maar de knowhow is er wel.

 

Voor wat betreft de productgroep/branche is het inderdaad verstandig en handig als daar je interesse ligt en ervaringen mee hebt.

 

Maar in welke markten zien jullie nog mogelijkheden voor online shopping?

Wat zou je zelf online kopen? En wat niet?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar in welke markten zien jullie nog mogelijkheden voor online shopping?

Wat zou je zelf online kopen? En wat niet?

 

Dat is vragen naar de kip met de gouden eieren. Naar mijn idee moet je allereerst een beetje feeling met de markt hebben, ofwel: neem een product waar je al bekend mee bent. Zoek het in de hobbysfeer of in andere interesses.

 

Bedenkt zelf wat je zou willen hebben en schaf dat via internet aan. Zo kom je er snel genoeg achter of die mogelijkheden al bestaand. Er zijn namelijk zoveel producten die je zou kunnen verkopen via internet...

 

Mensen zijn voor alles wel te porren, voor het ene product meer als voor het andere product. Maar afnemers zijn er altijd (mits je presentatie, prijs en garantie goed is). Laat ons eens meegenieten van een aantal hobby's, interesses of mogelijkheden die je al ziet.

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Gast Martijn

Ten eerste, deze vraag heeft alles met commercie en marketing te maken. maar goed, jullie zijn de baas.

 

Ten tweede vraag ik niet om een kant en klare business case. Ik ben niet 1 van die eenmalige posters (lees studenten) die een ondernemingsplan zoeken ;))

Ik vraag me gewoon af welke producten jullie wel of niet geschikt vinden voor online verkoop en argumenten hiervoor.

Zoals ik kleding al noemde in mijn 1e bericht.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Martijn

niet: producten die je bij aankoop wilt voelen, ruiken, proeven of iets dergelijks

 

Dus het is niet verstandig om eten en drinken online te kopen? Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Als je het product kent zul je het wel kopen, maar als je iets nog niet kent, dan zul je dit inderdaad niet snel kopen.

Het is trouwens wel een goed idee om buitenlandse eet- en drinkwaren te importeren die in Nederland niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. Of kent iemand al een (online) winkel waar dit kan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Internet is erg goed in inch-wide, mile-deep segmenten. In een eerdere gedachtenwisseling over online retail werden al voorbeelden genoemd. Iemand noemde een shop voor kokskleding. Je kunt ook denken aan KnivesAndTools.com dat al in Emerce beschreven is. Modelspoorbouw is ook zo'n niche. Denk aan een kleine doelgroep die fanatiek koopt, concentreer je op assortiment en kwaliteit in plaats van prijs.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het voordeel van een online winkel is voornamelijk dat je geen kosten hebt aan een winkelpand en je oeft geen personeel in te huren om klanten direct te helpen.

 

het nadeel is dat klanten op het moment van aankoop het product niet kunnen zien of ruiken of noem maar op.

 

Er is eigenlijk een gouden regel bij online shoppen. Of je gaat een breed assortiment voeren met standaard (merk) producten, óf je gaat een smal diep assortiment voeren met een (exotische) productgroep.

 

Voorbeelden.....boeken (smal diep), albert.nl (breed ondiep).

 

De marge zit meestal in de nieuwe producten die aan slaan of bestaande producten die extra aandacht nodig hebben. Iedereen kent bol.com van de boeken.....maar voor de rest heb ik niet iets waar ik een product aan een webwinkel hang. Misschien dat wit/bruingoed nog geexploiteerd kan worden.....de merdiamarkt worden op het web???

Link naar reactie
  • 0

Veel ideeën zijn al ontdekt, en het is zeker geen makkelijke klus om iets nieuws te bedenken. Vele dingen zullen je binnen schieten..dan ga je uitzoeken of het er al is en tot je verbasing kom je er dan achter dat zelfs het gekste idee dat je in je hoofd had er al is... ik denk dus ook dat de meeste goede ideeen al te vinden zijn, maar suc6 met je zoektocht

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ja maar dat is juist de grootste fout die mensen maken. Er is al heel veel inderdaad, maar op de een of andere manier kwamen die niet in je op tijdens je brainstorm. Dat wil dus zeggen dat ze nog niet bekend zijn. Daar ligt dus een grote uitdaging om zoiets te starten en bekend te maken.

Link naar reactie
  • 0

Het kan ook zijn dat je daar niet in geinteresserd bent, je zou misschien zeggen scooteronderdelen is niet veel van, maar als je met scooters bezig bent en op het inet surft zul je zien dat er al genoeg bedrijven zijn die procuten online verkopen

Link naar reactie
  • 0
Dus het is niet verstandig om eten en drinken online te kopen? Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Als je het product kent zul je het wel kopen, maar als je iets nog niet kent, dan zul je dit inderdaad niet snel kopen.

vandaar de onderlijning van de woorden "bij aankoop". als het koopbesluit is gevallen, maar de transactie nog moet plaatsvinden dan geldt dit natuurlijk niet.

 

Het is trouwens wel een goed idee om buitenlandse eet- en drinkwaren te importeren die in Nederland niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. Of kent iemand al een (online) winkel waar dit kan?

denk er dan aan dat je concurrenten ook in het buitenland kunnen zitten, bijvoorbeeld http://www.peck.it/.

Link naar reactie
  • 0

Voor wit & bruingoed zijn zeker goede online aanbieders. Zo hebben wij al diverse producten gekocht en met vele euro's korting ten op zichtte van de winkelverkoopprijs.

 

Een vrij nieuwe winkelketen is "Oil & Vinegar" . Ze zitten o.a. in Rijswijk en verkopen alleen maar olieën om gerechten mee te maken. Daarnaast hebben ze de gerelateerde producten, zoals pesto, pasta's, etc. Een leuke winkel om in rond te lopen en ze laten je ook alles proeven, wat de keuze zeker beter maakt.

 

Op deze pagina vind je veel webwinkels in een overzicht:

http://www.euronet.nl/users/nh/be.html

 

Persoon

 

p.s. als ik het een studentenvraag vond, dan had ik hem daar wel heen verplaatst ;)

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Online shops zijn er reeds in alle soorten en maten. Ik heb zelf ook ooit het idee gehad om iets dergelijks online te gaan doen.

Ik wilde namelijk op maat gemaakt overhemden via een online shop gaan verkopen, maar hier zaten zoveel haken en ogen aan dat ik het toch maar niet heb gedaan. Ik liet (niet via internet) tientallen mensen bij elkaar komen (meestal zaaltje in een hotel) en die mensen hun favoriete (best passende) overhemd meenemen. Vervolgens had ik een stoffenboek waarin men de stoffen uit kon zoeken.

Ik stuurde dit dan op naar een kleermaker in thailand en 3 weken later had ik alles binnen. Dit begon uit de hand te lopen (qua hoeveelheid) en dus wilde ik dit online gaan doen. Ik had best een goed concept om dit online te gaan doen, maar import uit thailand was een behoorlijk lastig onderdeel. Uiteindelijk heb ik het maar opzij geschoven.

Het is leuk om boeken en cd's via online shops te gaan verkopen, maar je bent 1 van de velen.

Een online shop moet onderscheidend zijn en dan doel ik op het product/dienst die je aanbied!

 

Een uniek product en of een unieke dienst is dus een vereiste!!

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.