• 0

BTW vrijstelling

De organisatiestructuur bestaat uit een Holding waarbinnen het onroerend goed en de inventaris is ondergebracht. Het onroerend goed wordt verhuurt aan de werkmaatschappij. De werkmaatschappij is een artsenpraktijk en daarom vrijgesteld van BTW.

Hoe zit het met de BTW voor de Holding? Hiermee doel ik o.a. op verbouwing aan het onroerend goed en verhuur van het onroerend goed aan de artsenpraktijk.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan vrees ik dat ik mij moet aansluiten met het bovenstaande: de voorbelasting is helaas niet in aftrek te brengen. De verbouwing heeft namelijk plaatsgevonden met het oog op toekomstige vrijgestelde verhuur en niet met het oog op toekomstige belaste verhuur.

 

Geen idee om welk bedrag het hier gaat, maar mocht je in de toekomst meer onroerend goed transacties gaan doen (aankoop, verkoop, huur, verhuur), dan is het altijd verstandig even een adviseur in te schakelen. In de meeste gevallen kan dat je een hoop geld besparen, omdat dan vooraf naar je situatie wordt gekeken en de optimale fiscale weg kan worden bewandeld. Achteraf gezien is, zeker met OG, weinig meer te regelen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens, dat is ook mijn visie. Echter deze situatie is voor een interim klus waar het "kwaad" al is geschied voordat ik er bij betrokken was. In het kader wie niet waagt, wie niet wint ben ik nog aan het uitzoeken gegaan of er ergens een opening is te vinden om de beslissing terug te draaien of wat te nuanceren.

In elk geval dank voor het antwoord.

 

Link naar reactie
  • 0

Alhoewel ik graag wil meedenken, wordt dat lastig.

 

De btw op de verbouwing kan voor aftrek in aanmerking komen als vóór de verbouwing de intentie bestond om het pand belast met btw te gaan verhuren. Die (subjectieve) intentie moet echter wel onderbouwd worden met objectieve gegevens(zoals bijv. verhuuradvertenties, eventueel al een huurovereenkomst met optie btw belaste verhuur, kortom, acties gericht op het vinden van een belaste huurder). Nu min of meer bij aanvang van de verbouwing (of wellicht al eerder) vaststond dat zou worden verhuurd aan de vrijgestelde werkmaatschappij, lijkt mij dat je niet over (voldoende) objectieve gegevens beschikt om een dergelijk voornemen tegenover de fiscus hard te maken.

 

Gedane zaken nemen helaas geen keer.

 

Wel een klein btw-aandachtspuntje misschien: breng je aan de werkmaatschappij ook schoonmaakkosten in rekening?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.