• 0

Kleding inkopen en omlabelen (rebranding)

Geachte HL'ers

Ik ben bezig een webwinkel op te zetten waarin ik private label(textiel) producten wil verkopen. Ik heb al gesproken met een aantal fabrikanten in het buitenland maar de minimum productie aantallen liggen hoog( dus een grote invest. zoals bekend!). Ik dacht eerst de financiering daarvoor rond te kunnen krijgen maar ik moet het nu doen met een veel kleinere budget. Ik wil dus nu graag kleine aantallen kleding inkopen- bijv. bij de euromoda of in parijs-, wat aanpassingen verrichten en verkopen onder private label.

Mijn vraag is dus: is dit toegestaan? Zo nee, waar kan ik dan wel kleding inkopen waarbij dit wel mogelijk is.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

P.S. Ik snap natuurlijk dat dit niet mogelijk is bij kleding afkomstig van grote/bekende merken.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33831-kleding-inkopen-en-omlabelen-rebranding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Nkarto, worden je producten ook bedrukt? Of wil je ze enkel blanco omlabelen en zo verkopen?

Het ligt volgens mij aan het merk en de doelstelling van het ingekochte kledingmerk. Promotionele shirts worden vaker omgelabeld, bijv. Fruit of the Loom of Gildan als ze bij zeefdrukkerijen worden bedrukt. De kleding zelf heeft weinig unieke direct herkenbare karakteristieken. Vaak is het de kwaliteit van de stof of de manier hoe het is gestikt. Soms is het de pasvorm, maar de meeste mensen herkennen dit bijna niet.

Volgens mij hebben de kledingstukken van een Euromoda of vanuit Parijs bepaalde karakteristieke looks die je niet zomaar kan overnemen, die zijn namelijk kenmerkend voor het betreffende modemerk. Denk aan bijv. een shirt van Dior of Prada. Jij mag niet zo'n shirt kopen om het vervolgens om te labelen en onder je eigen naam te verkopen. Dit is plagiaat en een inbreuk op het auteursrecht van het ontwerp van de kleding. Bij promotionele kleding ligt dit anders, omdat de naam het al zegt: promotie.

Suggestie: Bel een paar kledingleveranciers of zeefdrukkerijen op, leg hun je "probleem" voor, wellicht kunnen ze jou direct een goed advies geven. Vaak hebben deze bedrijven altijd grote aantallen, waardoor inkoop interessanter zal zijn voor jou.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar