• 0

Marge van bijvoorbeeld de C1000, Jumbo of de Albert Heijn?

Goedemiddag allen,

Reeds lange tijd lees ik vele handige en behulpzame berichten op dit forum, maar nu had ik toch echt een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden. Deze zal er ook ongetwijfeld niet zijn, maar let's give it a shot :-)

Ik ben voornemens een product te maken wat geschikt zou kunnen zijn voor grote supermarktketens. Om één en ander goed uit te kunnen rekenen is het voor mij van belang om te weten waar ik rekening mee kan houden. Zo doe ik zaken met een gerenommeerd Nederlandse delicatessenketen, en deze mensen éisen een marge van minimaal 3.0. Mijn vraag is, hoe dit zit bij de supermarkten? In verband met de vele supermarkt-oorlogen van de laatste tijd kan ik mij niet voorstellen dat ze zulke grote marges bezigen, maar wat is voor zulke supermarkten wenselijk en/of het minimale? Misschien is er iemand die ervaring heeft in deze tak van zaken? Alvast bedankt voor uw eeuwige expertise :-)

Groeten!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Veel supermarkten bepalen de prijs die zij willen betalen voor jouw product. Als je niet kan leveren voor die prijs, dan knikkeren ze je er simpelweg uit. Eens in de zoveel tijd is er weer in het nieuws dat supermarkten overhoop liggen met een Peijnenburg of ander merk vanwege de inkoopprijzen. Of een supermarkt je ideale klant is dat betwijfel ik daarom.

De marge in een supermarkt is over het algemeen niet hoog vanwege de prijsconcurrentie, maar ik durf daar niet veel over te zeggen.

• 0

Precies, tenzij ik ze een marge van 2.0 kan bieden bijvoorbeeld. Wellicht hebben ze daar dan wel oor naar. En uiteraard zullen op biologische producten en op bijvoorbeeld koffie weer andere marges liggen dan op zelfgebakken brood. Daarom is mijn vraag ook eigenlijk te breed, maar wellicht heeft iemand hier ervaring mee.

• 0

Jaarverslag albert heijn 2010 spreekt van een brutowinst van 26,8%.

beetje afhankelijk van hoe je brutowinst definieert, maar dat is een betrouwbaarder algemeen cijfer als de factor 2/3 die je zelf noemt.

Verder gaat het er natuurlijk niet om welke inkoopprijs je hanteert maar om de samenhang tussen consumentenprijs, jouw verkoopprijs aan de supermarkt en de marge daartussen.

Al die drie factoren moeten optimaal zijn (los van je product natuurlijk), dus ook de consumentenprijs. Is die te hoog dan is de marge voor AH wellicht leuk, maar als ze 0 producten verkopen vanwege die hoge prijs dan schiet het ook niet op natuurlijk.

• 0

Uiteraard, maar als een grote supermarkt uitgaat van een marge 3.0, dan kan ik direct gaan douchen ;D

Ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens mij moet je zo'n berekening beginnen aan de hand van de minimale marge van een potentiele afnemer. Een brutowinst percentage van 26% is inderdaad een goede indicator, daar kan ik eerst mee uit de voeten.

• 0

er zijn supers die scharreleieren eisen. Na slechte verkopen willen ze geen scharrelgeld meer voor de eieren betalen en 'dwingen' zo de handel en dus ook de boeren om weer gewone eiren te leveren. Beetje zonde van de investeringen in ombouw......

Wat ik bedoel te zeggen is dat ze het eerst leuk (kunnen) voorspiegelen, maar je naderhand in de kou (kunnen) laten staan.

pas dus op met beloftes

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar