• 0

Wat te doen met uitzichtloze BV met oplopende schulden?

Ik heb het forum doorzocht op mijn specifieke geval maar kon het niet zo snel vinden.

 

Ik heb 100% aandelen in een BV waar geen zicht meer is op een gezonde toekomst. Er zijn 2 kredieten, 1 zonder zekerheden en 1 met (onderpand eigen huis/priveaansprakelijkheid). Ook zijn er nog een paar kleinere crediteurenposten die niet meer voldaan kunnen worden. Deze crediteuren hebben nog geen faillissement aangevraagd terwijl de posten al meer dan anderhalf jaar open staan.

 

Aangezien het ene krediet prive verhaald kan worden en door de rente verder oploopt lijkt het mij verstandig om zelf het faillissement aan te vragen. Wachten op de crediteuren kan nog wel een jaar duren.. Er staan verder in de BV geen vorderingen op debiteuren meer open.

 

Iemand een advies? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je al geprobeerd een regeling met de bank te treffen?

 

Banken hebben bij hoofdelijkheid over het algemeen mogelijkheden voor het treffen van een regeling.

 

Bij uitwinnen borgstelling kun je bovendien de lasten prive aftrekken .

 

Waarom zal je faillisement aanvragen als je crediteuren het ook niet doen hoogst waarschijnlijk moet je dan extra kosten maken, die je zoals je aangeeft niet kunt betalen uit de bv. Ga je die dan prive betalen?

 

mvg

Busbuddy

Link naar reactie
  • 0

Wat is er gebeurt met de activiteiten in de BV?

 

De BV had als activiteit kleinschalige projectontwikkeling. Na het eerste project is het gelijk foutgegaan (net voor de crisis alles gekocht en geïnvesteerd) en dit jaar het laatste appartement verkocht. Met als resultaat een restschuld bij de bank.

 

Er is wel weer een nieuw plan ingediend voor ontwikkeling van een ander pand. Maar de bank durfde het niet aan. Andere banken ook niet gezien de financiële staat van de BV.

 

Zonder financiering geen projectontwikkeling (activiteiten) en dus geen omzet...

Link naar reactie
  • 0

Is het bedrag op te brengen door te werken? Bijvoorbeeld freelance activiteiten o.i.d. vanuit de BV uitvoeren of vanuit prive betalen? Je staat toch privé aansprakelijk dus moet het opgelost worden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al geprobeerd een regeling met de bank te treffen?

 

Banken hebben bij hoofdelijkheid over het algemeen mogelijkheden voor het treffen van een regeling.

 

Bij uitwinnen borgstelling kun je bovendien de lasten prive aftrekken .

 

Waarom zal je faillisement aanvragen als je crediteuren het ook niet doen hoogst waarschijnlijk moet je dan extra kosten maken, die je zoals je aangeeft niet kunt betalen uit de bv. Ga je die dan prive betalen?

 

mvg

Busbuddy

 

Ja, maar bank kan verder niets meer doen. Deze week te horen gekregen dat ze de vordering overhevelen naar hun incassobureau.

 

Welke lasten bedoel je? De rentekosten op het krediet waar de borg voor dient?

 

Waarom zelf aanvragen? Dat heb ik al gemeld, omdat de rente oploopt van het krediet en dus ook de schuld, die ik vroeg of laat, uit prive moet betalen. Ben ik failliet dan loopt in ieder geval de schuld niet verder op toch?

 

Over welke extra kosten heb je het als ik zelf faillissement aanvraag?? Zijn die er dan überhaupt? En als die er zijn dan moet de BV betalen toch, niet ik persoonlijk...

 

Link naar reactie
  • 0

Is het bedrag op te brengen door te werken? Bijvoorbeeld freelance activiteiten o.i.d. vanuit de BV uitvoeren of vanuit prive betalen? Je staat toch privé aansprakelijk dus moet het opgelost worden.

 

Klopt maar er is ook nog een btw schuld van meer dan € 30.000 (betalingsonmacht op tijd ingediend en geaccepteerd door belastingdienst). Daarnaast het krediet van de andere bank zonder borg. Dus het lijkt me verstandig de bv toch failliet te laten gaan. De totale schuldenlast van de niet geborgde lening en de belastingdienst plus nog wat kleine crediteuren bedraagt in totaal meer dan € 90.000...

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom zal je faillisement aanvragen als je crediteuren het ook niet doen hoogst waarschijnlijk moet je dan extra kosten maken, die je zoals je aangeeft niet kunt betalen uit de bv. Ga je die dan prive betalen?

 

 

Ook een active BV kost geld. KvK, accountant, etc.. Als je al die kosten vrolijk door laat lopen met de wetenschap dat je ze toch niet kunt voldoen dan komt de bestuurdersaansprakelijkheid al gevaarlijk dichtbij.

 

Is het bedrag op te brengen door te werken? Bijvoorbeeld freelance activiteiten o.i.d. vanuit de BV uitvoeren of vanuit prive betalen? Je staat toch privé aansprakelijk dus moet het opgelost worden.

 

Is ook een gevaarlijk spel. Betalingen vanuit de uitzichtloze BV,l met het kennelijke doel om de aansprakelijkheid in prive te vermijden, kunnen door een curator - of wanneer een andere schuldeiser daar lucht van krijgt - aangemerkt worden als selectieve betalingen. Dat zet de deur open voor nog meer ellende in prive omdat ook dit een bestuurdersaansprakelijkheid tot gevolg kan hebben.

 

Wanneer de situatie echt uitzichtloos is dan lijkt een faillissementsaanvraag de enige remedie. Shit happens, kop op en doorgaan.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Is het bedrag op te brengen door te werken? Bijvoorbeeld freelance activiteiten o.i.d. vanuit de BV uitvoeren of vanuit prive betalen? Je staat toch privé aansprakelijk dus moet het opgelost worden.

 

Is ook een gevaarlijk spel. Betalingen vanuit de uitzichtloze BV,l met het kennelijke doel om de aansprakelijkheid in prive te vermijden, kunnen door een curator - of wanneer een andere schuldeiser daar lucht van krijgt - aangemerkt worden als selectieve betalingen. Dat zet de deur open voor nog meer ellende in prive omdat ook dit een bestuurdersaansprakelijkheid tot gevolg kan hebben.

 

Wanneer de situatie echt uitzichtloos is dan lijkt een faillissementsaanvraag de enige remedie. Shit happens, kop op en doorgaan.

Eens nu we wat meer van de situatie weten en een idee te hebben van het bedrag. Als het bedrag tegenop te werken is kan er bijvoorbeeld een overeenkomst met alle crediteuren gesloten worden, dat is waar ik op doel. Niet zozeer om alleen deze ene af te lossen maar het geheel. Afhankelijk van de situatie van de TS zal dat toch een serieus bedrag zijn.

 

Houdt dit in dat de TS dus prive aansprakelijk gesteld wordt voor de lening met de borg alleen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Is het bedrag op te brengen door te werken? Bijvoorbeeld freelance activiteiten o.i.d. vanuit de BV uitvoeren of vanuit prive betalen? Je staat toch privé aansprakelijk dus moet het opgelost worden.

 

Is ook een gevaarlijk spel. Betalingen vanuit de uitzichtloze BV,l met het kennelijke doel om de aansprakelijkheid in prive te vermijden, kunnen door een curator - of wanneer een andere schuldeiser daar lucht van krijgt - aangemerkt worden als selectieve betalingen. Dat zet de deur open voor nog meer ellende in prive omdat ook dit een bestuurdersaansprakelijkheid tot gevolg kan hebben.

 

Wanneer de situatie echt uitzichtloos is dan lijkt een faillissementsaanvraag de enige remedie. Shit happens, kop op en doorgaan.

 

Houdt dit in dat de TS dus prive aansprakelijk gesteld wordt voor de lening met de borg alleen?

 

Ja de prive aansprakelijkheid geldt alleen voor de lening met borgstelling. De andere lening is zonder zekerheidstelling verstrekt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.