• 0

Hoe hou ik de verkoop van wederverkopers bij?

Na 8 maanden voorbereiding gaat deze een week ons administratiekantoor HollandZZP van start. Onze formule: De boekhouding verzorgen van en voor puur en alleen zzp’ers in de bouw. 1x per maand scant en mailt de zzp’er ons zijn administratie en 1x per maand verwerken wij deze en mailen hem een overzicht van die maand.

 

Daarnaast regelen wij voor hem alle belastingzaken en eens per jaar krijgt hij een jaarrekening.

 

De administratie van een zzp’er in de bouw is niet heel spannend. Wij bieden onze dienst aan voor een vaste prijs van € 50,00 excl. btw p/m. We zijn misschien wel de goedkoopste van Nederland!

 

Ook hebben wij met Achmea afspraken gemaakt. Elke klant van ons krijg hoge korting op al hun zakelijke verzekeringen, bijv. de AOV. Dit is service, hier verdienen wij geen cent op!

 

We hebben reeds geruime tijd een bedrijf en daardoor al boekhouders in dienst. Ook hebben we de luxe dat we nog genoeg kantoorruimte “over” hebben. Door ons netwerk is het tevens vrij makkelijk om snel aan goed en deskundig personeel te komen.

 

We willen knallen, we willen groeien! En snel ook. Alle ingrediënten en ervaring is aanwezig om dit te realiseren en te beheersen. Het eind van het jaar nadert, nu moet het gebeuren.

 

 

Tot zover de inleiding…… Nou komt de vraag.

 

Er komt de komende weken bij circa 100 bouwgroothandels folder materiaal van ons te liggen en er gaan zo’n 10 wederverkopers voor ons op pad. Iedere partij gaat op no cure no pay basis werken. Als er dankzij een partij een abonnement bij ons wordt afgesloten dan krijgt die partij een deel van de winst zolang de dankzij hen geabonneerde zzp’er bij ons geabonneerd blijft. Snappen jullie het nog?

 

Voor de groothandels en wederverkopers is het natuurlijk noodzaak dat goed geadministreerd wordt wie dankzij wie geabonneerd wordt.

 

Dit probleem hebben we steeds voor ons uitgeschoven. Uiteraard zijn we er wel mee bezig geweest en zijn er wel meerdere malen ideeën naar voren gehaald maar er is nooit echt een idee geweest waar ik écht het eureka gevoel bij heb gehad.

 

Heeft iemand een idee hoe je zo’n administratie opzet? En bijhoudt welke zzp'ers dankzij welke wederverkoper zich bij ons abonneert?

 

Ps.

Ik had er moeite mee te bepalen waar mijn vraag te plaatsen op het forum. Ik hoop de goede keus te hebben gemaakt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt als simpelweg CRM? Maak een veld reseller en je weet het. Hoe je dat administratief afhandelt qua financieen zal je vast zelf kunnen oplossing binnen je administratie?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Voorzie het foldermateriaal per locatie en iedere wederverkoper van een apart kenmerk. Dit komt dan als vanzelf met de aanvraag mee, of niet?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

djluc Ben meteen gaan googlen naar CRM! Best interessante oplossingen misschien wel , ik ga me er zeker in verdiepen, bedankt.

 

Herman, welke persoonlijke omstandigheden bedoel je. Ik wil je vraag graag beantwoorden maar ik weet niet precies wat je bedoelt.

 

Highio, het probleem is dat het folder materiaal geen inschrijf formulier o.i.d. is. Ze kunnen ons bellen of inschrijven via de site en we bellen ze dan terug. We kunnen het folder materiaal uiteraard voorzien van een kenmerk. De wederverkoper moet dan wel de zzp'er erop attenderen dat hij dat kenmerk wel doorgeeft aan ons.

 

Ik merk gewoon aan de wederverkopers dat ze dit niet als waterdicht ervaren en dat begrijp ik.

Link naar reactie
  • 0

Een administratiekantoor dat moeite heeft met zijn eigen administratie?

 

Maar ik begrijp (nu) dat het niet zozeer om de administratie gaat, als wel om het vaststellen of een nieuwe client via een reseller binnenkomt en zoja, welke.

 

Dat komt neer op een stuk vertrouwen van de reseller in jou, tenzij die reseller zelf de aanmelding verzorgt. Simpelweg een foldertje meegeven volstaat dan niet. Ook oplossingen als een korting bij inlevering van de bon/vermelding (uniek) nummer op de folder doet daar niets aan af. Er zullen weinig mensen zijn die niet van die korting gebruik zullen maken, maar dan nog geeft dat de reseller geen zekerheid dat wat jij doorgeeft ook klopt. En dat punt blijft, want de reseller kan al helemaal niet nagaan of de client nog client is.

 

Heb je eenmaal vastgesteld hoe je aan een client bent gekomen, dan zijn er legio manieren om dat te administreren. Van een duur CRM systeem tot het simpelweg koppelen van een clientnummer aan de reseller (alle clienten met een nummer dat start met 1 horen bij reseller A, 2=B, etc.).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Een administratiekantoor dat moeite heeft met zijn eigen administratie?

 

Maar ik begrijp (nu) dat het niet zozeer om de administratie gaat, als wel om het vaststellen of een nieuwe client via een reseller binnenkomt en zoja, welke.

 

Dat komt neer op een stuk vertrouwen van de reseller in jou, tenzij die reseller zelf de aanmelding verzorgt. Simpelweg een foldertje meegeven volstaat dan niet. Ook oplossingen als een korting bij inlevering van de bon/vermelding (uniek) nummer op de folder doet daar niets aan af. Er zullen weinig mensen zijn die niet van die korting gebruik zullen maken, maar dan nog geeft dat de reseller geen zekerheid dat wat jij doorgeeft ook klopt. En dat punt blijft, want de reseller kan al helemaal niet nagaan of de client nog client is.

 

. Van een duur CRM systeem tot het simpelweg koppelen van een clientnummer aan de reseller (alle clienten met een nummer dat start met 1 horen bij reseller A, 2=B, etc.).

 

ronaldinho

Je begrijpt de situatie precies! Dat met die korting is op dit moment nog ons beste idee.

 

En zoals je zegt, als we eenmaal hebben vastgesteld hoe we aan een cliënt zijn gekomen zijn er legio manieren om dat te administreren, dat is geen punt. Wij zijn immers een administratiekantoor.

 

Je zal ook begrijpen waarom ik dit probleem hier geplaatst heb. Ik hoop op een bevredigende oplossing. Er moet toch een oplossing zijn waar wij niet aan gedacht hebben.

 

Bedankt voor je reactie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De wederverkoper moet dan wel de zzp'er erop attenderen dat hij dat kenmerk wel doorgeeft aan ons.

Dit voelt alsof je wederverkoper eigenlijk geen verkoper is, maar alleen maar een veredelde folderverspreider. Want waarom laat je de zzp'er zich niet aanmelden bij de wederverkoper? Dan ligt de relatie duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

De wederverkoper moet dan wel de zzp'er erop attenderen dat hij dat kenmerk wel doorgeeft aan ons.

Dit voelt alsof je wederverkoper eigenlijk geen verkoper is, maar alleen maar een veredelde folderverspreider. Want waarom laat je de zzp'er zich niet aanmelden bij de wederverkoper? Dan ligt de relatie duidelijk.

 

John

 

Eigenlijk is het ook een veredelde folderverspreider. Hoe jij het nu even snel omschrijft zet mij behoorlijk aan het denken. Misschien moet ik de wederverkoper meer verantwoordelijkheid geven.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Voor mij zie ik nog een ander bezwaar in je systeem en dat is dat je tot in lengte van jaren provisie blijft geven.. ik bedoel.. zoveel kan je niet weggeven van een klant die 50 euro per maand op levert.. dus je gaat een heel systeem optuigen om per klant 1 of 2 euro per maand weg te geven aan wederverkopers en dat zonder tijdsbeperking? Elke maand of kwartaal weer afrekeningen maken terwijl die wederverkopers helemaal niets doen om die klanten te behouden? Een hoop werk en Zoals John al zegt ze klinken als veredelde folderverspreiders dus leveren niet echt structureel toegevoegde waarde.

 

Persoonlijk zou ik kiezen voor een eenmalige fee, van zeg 50 euro bij aanbrengen (vergelijkbaar met 1e maand gratis voor een klant) en misschien nog 1x 50 euro na een jaar als de klant nog klant is. Daarna is het uit met de pret voor de wederverkoper. Voor jou zijn de kosten overzichtelijk, het eerste jaar verdien je waarschijnlijk bijna niets aan de klant. MAar daarna haalt hij zijn normale omzet zonder

 

Waarom zou je jaar in jaar uit een deel van je omzet afdragen omdat iemand ooit in het verleden een foldertje in de handen van de klant heeft gestopt?

 

Link naar reactie
  • 0

Herman, welke persoonlijke omstandigheden bedoel je. Ik wil je vraag graag beantwoorden maar ik weet niet precies wat je bedoelt.

 

Ik bedoel, de een heeft een eigen huis, de ander heeft een gezin en ieder heeft andere aftrekbare posten en soms ook speciale aftrekposten. Dit kun je toch niet allemaal in een standaard levering vatten? of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

Voor mij zie ik nog een ander bezwaar in je systeem en dat is dat je tot in lengte van jaren provisie blijft geven.. ik bedoel.. zoveel kan je niet weggeven van een klant die 50 euro per maand op levert.. dus je gaat een heel systeem optuigen om per klant 1 of 2 euro per maand weg te geven aan wederverkopers en dat zonder tijdsbeperking? Elke maand of kwartaal weer afrekeningen maken terwijl die wederverkopers helemaal niets doen om die klanten te behouden? Een hoop werk en Zoals John al zegt ze klinken als veredelde folderverspreiders dus leveren niet echt structureel toegevoegde waarde.

 

Persoonlijk zou ik kiezen voor een eenmalige fee, van zeg 50 euro bij aanbrengen (vergelijkbaar met 1e maand gratis voor een klant) en misschien nog 1x 50 euro na een jaar als de klant nog klant is. Daarna is het uit met de pret voor de wederverkoper. Voor jou zijn de kosten overzichtelijk, het eerste jaar verdien je waarschijnlijk bijna niets aan de klant. MAar daarna haalt hij zijn normale omzet zonder

 

Waarom zou je jaar in jaar uit een deel van je omzet afdragen omdat iemand ooit in het verleden een foldertje in de handen van de klant heeft gestopt?

 

 

Roel, wat is dit toch een mooi forum! Dit is echt een discussie punt geweest bij ons daar sla je van achterover.

 

Zie, we doen het niet zomaar, er zit veel meer achter. We voeden de verkoper op, houden hen in de gaten en gaan ze zo nodig bijsturen en verbeteren. In ruil voor hun inzet gunnen wij hen een deel van de winst. Doet hij zijn uiterste best? Dan kan misschien zelfs gaan leven van de inkomsten. De inkomsten per maand voor de verkoper zijn namelijk een stuk hoger als de 1 á 2 euro waar jij het over hebt.

 

Ze mogen dan wel een veredelde folderverspreider genoemd worden, maar wij hebben hen wel geselecteerd op motivatie, creativiteit,gedrag, gevoel en komt hij professioneel (niet irritant) over bij een potentiële klant. Tevens zijn ze reeds als zzp'er werkzaam in branches welke raakvlakken hebben met onze branche maar hebben nog geen 40 uur per week werk.

 

We proberen ze dus echt te binden. Zetten zij zich in? Dan hebben wij een heel erg hoog gun gehalte. Dat is mede onze formule. Samen zijn we sterk.

 

Roel, kan je je daar wat in vinden? Of denk je dat ik het iets teveel door een roze bril zie. Ik namelijk redelijk wat weerstand gekregen betreft deze formule.

 

Alles valt en staat met de relatie met de verkopers. Gaan ze voor je door het vuur? Dat is wat ik wil kweken.

 

Ik zou graag je reactie en of tips willen horen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Herman, welke persoonlijke omstandigheden bedoel je. Ik wil je vraag graag beantwoorden maar ik weet niet precies wat je bedoelt.

 

Ik bedoel, de een heeft een eigen huis, de ander heeft een gezin en ieder heeft andere aftrekbare posten en soms ook speciale aftrekposten. Dit kun je toch niet allemaal in een standaard levering vatten? of zie ik iets over het hoofd?

 

Herman, jawel hoor. Gewoon doen! De administratie is waar we goed in zijn. Het is wel zo dat de ene boekhouding iets meer tijd van ons zal vergen als de ander, nou en. Dat maakt ons ook speciaal. Gewoon niet moeilijk doen, kwaliteit leveren voor een betaalbare prijs. Het is toch schitterend voor een bouw zzp'er dat wij zoveel luxe geven voor zo'n lage vaste premie per maand. En nog verdienen wij er genoeg aan hoor, we weten precies hoeveel tijd de gemiddelde boekhouding ons kost.

Hebben we over een jaar nog maar 250 klanten? Ja, dan is het niet echt interessant en brengt het niet veel op maar wij gaan voor de massa.

 

Het is de bouw zzper gegund, ze werken hard genoeg. En dat meen ik echt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel laat dat ik in deze case val maar zie misschien een opening.

 

Als de flyerverspreiders een vast gebied hebben dan kun je (nadat NL is opgedeeld) redelijk makkelijk administreren wat waar vandaan komt en bij wie hoort. Een soort rayonbescherming moet er dan natuurlijk wel zijn.

Verder lijkt het mij dat je eens moet kijken achter de schermen van een franchiseorganisatie (dat kan ik eventueel voor je arrangeren). Volgens mij kun je daar heel veel uit halen.

 

Ook hebben wij met Achmea afspraken gemaakt. Elke klant van ons krijg hoge korting op al hun zakelijke verzekeringen, bijv. de AOV. Dit is service, hier verdienen wij geen cent op!

BTW.. Het is me niet helemaal duidelijk of je verzekeringen verkoopt. Als dat wél het geval is, hoe ga je dan om met AFM?

Link naar reactie
  • 0

Beste pewede,

 

Een soort rayonbescherming is op zich niet zo'n verkeerd idee!

 

Nee hoor, wij gaan niet zelf verzekeringen verkopen. Voor meer info op onze site wordt je door gelinkt naar een micro site van Achmea. Wij hebben geen vergunning om verzekeringen te verkopen en we willen absoluut geen problemen krijgen met AFM.

 

Bedankt voor de tip!

 

Ps.

Achter de schermen kijken bij een franchiseorganisatie klinkt aanlokkelijk. Ik denk erover na.... Enorm bedankt voor het aanbod.

 

Wel laat dat ik in deze case val maar zie misschien een opening.

 

Als de flyerverspreiders een vast gebied hebben dan kun je (nadat NL is opgedeeld) redelijk makkelijk administreren wat waar vandaan komt en bij wie hoort. Een soort rayonbescherming moet er dan natuurlijk wel zijn.

Verder lijkt het mij dat je eens moet kijken achter de schermen van een franchiseorganisatie (dat kan ik eventueel voor je arrangeren). Volgens mij kun je daar heel veel uit halen.

 

Ook hebben wij met Achmea afspraken gemaakt. Elke klant van ons krijg hoge korting op al hun zakelijke verzekeringen, bijv. de AOV. Dit is service, hier verdienen wij geen cent op!

BTW.. Het is me niet helemaal duidelijk of je verzekeringen verkoopt. Als dat wél het geval is, hoe ga je dan om met AFM?

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je contact hebt met nieuwe klanten als ze hun administratie aan jullie overdragen. Dan kan je toch vragen aan je klant hoe ze bij je zijn gekomen?

 

Of denk ik nu te simpel?

 

xxx

Sanne

 

Beste Sanne,

 

Graag zou ik het zo simpel willen doen. Helaas is er weinig vertrouwen in de mensheid en wordt ik niet op mijn blauwe ogen vertrouwd.

 

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Misschien denk ik te simpel, maar als je aan je wederverkopers vraag om elke week/maand een lijst met bedrijven die ze zijn afgegaan dan kun je toch nieuwe klanten aan die lijst koppelen en het zo oplossen?

 

Komt bij dat je dan tegelijk de conversie per verkoper ziet en tijdig kunt bijsturen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien denk ik te simpel, maar als je aan je wederverkopers vraag om elke week/maand een lijst met bedrijven die ze zijn afgegaan dan kun je toch nieuwe klanten aan die lijst koppelen en het zo oplossen?

 

Komt bij dat je dan tegelijk de conversie per verkoper ziet en tijdig kunt bijsturen.

 

Beste Fiorano,

 

Ook jouw tip heeft wel wat. We hebben daar zelf ook over nagedacht maar is het nog net niet.

Heel erg bedankt voor het meedenken!!

Link naar reactie
  • 0

Op elke folder een andere url vermelden?

 

domein.nl/aanmelden -> verkoper 1

domein.nl/registeren -> verkoper 2

domein.nl/reg etc etc

 

Ik denk dat ik weet waar je heen wil en dit lijkt mij persoonlijk perfect! Maar kan dit zomaar? Dan heb ik eigenlijk heel veel extra sites? Wil je proberen het iets duidelijker uit te leggen hoe jij het voor je ziet.

 

Bedankt!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jafe bedoelt waarschijnlijk allemaal pagina's of subdomeinen maar adt wordt een complete chaos.

Een andere mogelijkheid is:

domeinnaam.nl/aanmelden/index.php?ref=rayon1

domeinnaam.nl/aanmelden/index.php?ref=rayon2

domeinnaam.nl/aanmelden/index.php?ref=rayon3

Zodat je kunt zien waar de ref vandaan is gekomen, maar dat gaat de lead volgens mij ook gewoon niet intypen.

(Dat is goed voor campagnes op internet, banners, links en dergelijke)

 

Je zal via de andere kant moeten benaderen.

Nederland in unieke rayons indelen, aan ieder rayon een wedervekoper hangen, de lead leiden naar een landingspagina waar hij/zij nawte en pc moet ingeven, pc afvangen en vertalen naar rayonnummer, gegevens naar callcenter sturen en klant benaderen. Moeilijker kan het niet zijn. Als een lead inbelt open je je CRM en kun je tegelijk zien in welk rayon deze lead zich bevind en wie de wederverkoper. Je kunt dit verder geheel naar eigen wens invullen en eventueel koppelen aan: aanvraag - voortgang - rapportage en dergelijke. Een paar drukken op de knop en je hebt per gewenste periode de gegevens van 1 of meerdere werderverkopers in beeld of excel. Je kunt je je fakturering er aan hangen maar ook je leads (per pc-gebied of ander filter) benaderen voor eventuele vervolgakties. You name it... Ik ben nauw betrokken geweest met het bouwen van dit unieke CRM-systeem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.