• 0

Aandelen in een BV dat getroffen is door de financiele crisis

Beste Mensen,

 

Ik heb een voorstel gekregen van een goede vriend. Hij wilt namelijk een aandeel in zijn BV aanbieden aan mij, zonder dat ik ervoor hoef te betalen. Mag dit? of moet het een symbolische bedrag zijn van € 1,-

 

Zijn BV is tijdelijk getroffen door de financiele crisis dat hij nu zijn personeel een aandeel wilt geven in ruil voor steun (gewoon dat je weg gaat op naar een andere baan denk ik). Situatie is nu zo dat de BV genoeg geld heeft om een half jaar vol te houden, maar daarna is een ?.

 

De vraag is: Doen of niet? Zo ja op mn eigen naam moet laten zetten, of in een BV (dat ik dan nog moet oprichten).

Wat is de impact op belasting technisch of hoofdelijke aansprakelijkheid?

Hoe zit het met aangifte hiervan?

Moet ik de waarde ervan aangeven etc?

Kost me dit geld als ik de waarde moet opgeven?

 

Zoals je leest heel veel vragen waarmee ik zit. Ik wil heel graag mijn goede vriend helpen, maar ik wil ook niet met de gebakken peren zitten door mijn goedheid. Wie kan mij helpen,

 

Jaffang

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

wil je echt dat we alle risico's opsommen?

 

Laten we eens beginnen met het feit dat je blijkbaar geen idee hebt welke verplichtingen je op je neemt als je deze BV koopt. Je kunt nooit overzien welke lijken er in de kast van deze BV liggen. Dit los van de fiscale gevolgen van het hebben van een BV.

 

Waarom zou je een verlieslijdende BV willen overnemen voor 1 euro? What's in it for you? De BV maakt verlies en heeft waarschijnlijk schulden en die wil jij overnemen voor 1 euro? Als het fout gaat dan draai jij er nog voor op ook. Bovendien moet je de zin:

dat hij nu zijn personeel een aandeel wilt geven in ruil voor steun

uitleggen als dat elk (niet al te best geïnformeerd) personeelslid die blijft medeaandeelhouder kan worden. Kunnen jullie leuk met z'n allen gaan overleggen en vechten over hoe je een zinkend schip kunt redden of verlaten.

 

Klinkt bot, maar het is heel simpel.

 

Als je zijn aandelen koopt voor 1 euro, dan neem je alle shit en ellende over die aan de BV kleeft. En blijkbaar heb je geen idee van de risico's die je loopt. Ik zou nu zelfs achter mijn oren krabben over het 'goede vriend' gehalte.

 

Een wat simpelere vergelijking wellicht:

 

Het komt op mij over alsof hij aan jou een oude auto wil verkopen voor 1 euro met een APK tot 1 december 2011 waarvan hij weet dat zelfs de afsleepkosten bij uitval van de auto hoger zijn dan de dagwaarde van de auto en dat de herstelkosten om nog een APK te halen het tienvoud zijn van de dagwaarde van de auto.

 

DON'T!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.