• 0

Faillisement bij Borgstelling

Goedemiddag,

 

Ik heb een korte vraag. Heb absoluut het forum afgezocht maar geen exact antwoord op m'n vraag gevonden.

 

Wat gebeurd er met een MKB Borgstelling wanneer een eenmanszaak failliet gaat wanneer de eigenaar de WSNP ingaat? E

Bij voorbaat dank.

 

MVG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Linda,

 

Zover ik weet betaalt de overheid dat gedeelte van de lening waar zij borg voor staat uit aan de financier. De financier zal dat deel dus niet meer verhalen op de failliet.

De overheid zal dit, vermoed ik, niet verhalen op de kredietnemer. Met de borgstelling is immers een zekerheid verstrekt aan de financier die niet gedekt is door een garantie van de kredietnemer - de overheid kan nergens verhaal halen. Dit rsico dekt zij af door provisie te rekenen.

 

Het effect lijkt mij trouwens marginaal, de schuld wordt immers n de WSNP-regeling opgenomen en kwijtgescholden. Die garantstelling zal nauwelijks uitmaken aan het einde van de rit.

 

Maar ik ben zeker geen expert op dit vlak, ik lees graag of ik de plank mis sla ;)

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Linda,

 

We hebben je vraag voorgelegd aan de helpdesk BMKB. Onderstaand het antwoord van de helpdesk:

 

Er zijn verschillende scenario's mogelijk, echter valt de vordering van de bank met borgstellingskrediet, gewoon onder de wet WSNP. Dit betekent dat de procedure normaliter verloopt, zoals elke andere schuldsanering.

 

Bij een WSNP-traject (schuldsanering) wordt er een bedrag vrijgemaakt voor alle crediteuren, dit is een bedrag wat deze persoon binnen 3 jaar kan sparen.

De natuurlijk persoon wordt geacht dit traject van 3 jaar te doorlopen en na drie jaar kan deze persoon "een schone lei" verklaring krijgen. Zie Wat houdt de schone lei in?.

 

Voor meer informatie over de WSNP, zie http://www.wsnp.rvr.org/index.cfm

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.