• 0

exporteren naar het buitenland (Duitsland)

Ik ga binnenkort exporteren naar Duitsland. Omdat het zomerproduct betreft en een van mijn grote concurrenten ook niet stil staat, heb ik geen tijd om een gedegen exportplan/strategie te maken. Wat heb ik nu gedaan. Ik heb een nette verkoopbrief opgesteld in het Duits en deze naar een aantal grote potentiele bedrijven gestuurd aldaar. Ook heb ik een aantal samples gestuurd naar Agenten/tussenpersonen. Nu heb ik onlangs van een van deze agenten een positieve reactie ontvangen. Deze persoon wilt dus evt. wel de verkoop van dit product in Duitsland op zich gaan nemen. Hij stelt wel min of meer een aantal eisen: Zo wilt hij o.a. dat het product onder zijn label verkocht mag gaan worden. Ik ben dan zelf bang dat het bedrijf straks (lees: na een jaar of wat) het product zelf gaat na-maken en mij zodoende niet meer nodig heeft. Het product is immers niet beschermd dmv octooien of iets dergelijks. Wat is nu wijsheid? Ik kan natuurlijk ook met hem afspreken dat hij voor onbepaalde tijd niet het product zelf mag gaan verkopen, maar dat ik altijd de leverancier blijf. Maarja, dat zal hij ook niet mee akkoord gaan, denk ik? Iemand hier ervaring mee?

 

Nog een ander vraag: Wanneer de klant uiteindelijk je product bij je gaat afnemen. Wat is voor de buitenlandse handel dan meestal standaard bij levering bij een eerste klant. Dat er eerst betaald wordt, waarna de levering plaats vindt, of onder rembours. Of dat er een gedeelte wordt aanbetaald. Ik vraag dit natuurlijk omdat je nog niet weet wat voor mensen je te mekan hebt. Zomaar grote aantalen opsturen en dan maar hopen of je je geld krijgt, is natuurlijk out of the question!

 

Zijn er verder nog tips/weetjes waar je op moet letten gedurende de export met een nieuwe buitenlandse klant/afnemer? Zowel algemeen als juridisch?

 

Alvast dank voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf werk ik bij de EVD. Wij helpen MKB' ers op weg op de buitenlandse markt.

 

Ik mag geen advies geven. Wat ik hier vertel vertel ik op basis van ervaringen die ik hoor van bedrijven die aan het buitenland leveren. Professioneel advies is dit dus niet. Wel informatie uit de praktijk.

 

De eerste klant zou ikzelf leveren nadat de betaling is gedaan. Heb je de agent al een keer 'face to face'gesproken? Ga een keer met hem mee naar de eerst klanten en kijk hoe hij werkt. Is het 1 minuut binnen en weer weg? Moet hij in die ene minuut 500 producten aanprijzen? Of heeft hij meer tijd? Misschien dat een marktscan een optie is? We gaan dan gratis op zoek naar potentiële partners. Wel op voorwaarde dat u een duidelijk beeld van de marktkans heeft en dat u de gevonden contacten snel kunt opvolgen.

 

Kijk ook eens op www.evd.nl/duitsland

De EVD faciliteert en stimuleert internationale activiteiten van bedrijven, overheden en instellingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.