• 0

B2B deal met groot bedrijf

Beste Leden,

 

Ik weet niet zeker of dit het juiste forum is, maar ik vond hem het beste onder juridisch vallen.

 

Wij hebben medio juni een grote opdracht gekregen in onze webshop voor een order waarde van circa 3000 euro.

Deze order is na productie begin september geleverd. Aangetekend en wel bij hun distributie centrum.

 

Nu kwamen ze twee weken geleden met de melding dat er een aantal miste van een bepaald product. Prima dat kan mis telling of iets dergelijks. Deze hebben wij nageleverd, nu kwamen ze vandaag met de mededeling dat het niet het vorige product was wat ze miste, maar een ander product, Wij hebben er hier 10 van geleverd en ze zeggen dat we er maar 5 geleverd hebben. 5 van de 10 lijkt mij erg knap aangezien zelfs een kleuter tot 10 kan tellen. Wij hebben voor het verzenden de levering 3 keer nageteld.

 

Wat mij dus onwijs stoort is het feit dat onze levering al zeker 3 weken in hun distributie centrum lag en ze toen pas kwamen met dat er dingen miste. In die tijd is het pakket misschien al 100 keer door mensen opgetild enz..

 

Ze hebben de factuur ook nog niet betaald en wij hebben nou geen flauw idee wat we hiermee moeten doen.

 

Iemand die ons hierin wat advies kan geven? Zijn wij nog steeds verantwoordelijk voor deze zending?

 

Met vriendelijke groet,

 

Erwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zijn wij nog steeds verantwoordelijk voor deze zending?

 

Ja, totdat de zending ontvangen is. Het hoeft geen drie weken te duren om erachter te komen dat een zending niet compleet is. Heb je daar overigens iets van in je algemene voorwaarden over opgenomen ?

 

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Natuurlijk ben jij wel verantwoordelijk voor de zending, het hangt er denk ik ook een beetje vanaf wat jij in je algeme voorwaarden hebt staan. Ik neem voor het gemak even aan dat je het onderstaande in je av hebt verwerkt.

 

-Hoeveel tijd heeft de ontvanger voor het melden van onvolkomenheden in de levering en is deze termijn overschreden?

-Heeft de ontvanger moeten tekenen voor goedkeuring bij ontvangst?

 

Wat is eigenlijk de waarde van de producten, als het om 5 producten van 5 euro gaat zou ik er bij een hele grote afnemer niet al te moeilijk over doen en de producten gewoon nasturen. Als het om 5 producten van 1000 euro gaat wordt het natuurlijk een ander verhaal.

 

Als jij zeker weet dat de zending correct was zou ik de afnemer hier nogmaals op attent maken, als ze voet bij stuk blijven houden zou er toch op aan dringen dat ze de factuur gewoon moeten voldoen omdat ze het gebrek veel eerder hadden kunnen melden.

 

Hoe het juridisch precies in elkaar zit kan iemand anders op dit forum je vast uitleggen

 

Als jij zeker weet dat de producten

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zijn wij volledig verantwoordelijk voor de zending, maar deze is aangetekend verzonden en voor getekend bij ontvangst. Wat er daarna in die 3 weken met de bestelling gedaan is, is voor ons niet controleerbaar. Normaliter leveren wij aan particulieren en hier gelden regels voor als de wet koop of afstand, maar deze zijn niet van toepassing op bedrijven zover ik weet.

 

Ja, totdat de zending ontvangen is. Het hoeft geen drie weken te duren om erachter te komen dat een zending niet compleet is. Heb je daar overigens iets van in je algemene voorwaarden over opgenomen ?

Laat ik het anders formuleren, zijn wij nog verantwoordelijk voor deze bestelling welke 5 weken geleden afgeleverd is.

Link naar reactie
  • 0

De wet koop op afstand is inderdaad niet van toepassing op bedrijven, nou weet ik van mijn tijd in de detailhandel dat wij gemiddeld 5 werkdagen de tijd hadden om gebreken te melden, zo niet dan was het jammer maar helaas.

 

Is er op de pakbon getekend voor een aantal " stuks" of gewoon voor een hele pallet. Ik zou aan je klant melden dat jij vindt dat de termijn voor het melden van gebreken ruim overstreken is en dat je er vanuit gaat dat de klant alsnog zsm tot betaling overgaat. Maar nogmaals als het een klant is die in de toekomst nog veel van je gaat afnemen en het nog aannemelijk is dat het allemaal op een misverstand berust zou ik er niet al te moeilijk over doen.

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 0

Dit is volgens mij echt een geval van de betaling zo lang mogelijk rekken met allerlei smoesjes om voorlopig en liever helemaal niet te hoeven betalen. Gewoon er bovenop zitten! herinnering sturen. Alles via email bevestigen. Opslaan. en tenslotte de deurwaarder erachteraan.

 

Je moet niet soft zijn. dat zijn ze ook niet naar jouw toe. Gewoon erachteraan gaan. Sorry als het wat cru overkomt! maar ik heb dit vaak genoeg meegemaakt, maar dan in de bouwsector, en daar gaat het precies zo. Alles opleveren, maar dan komen de klanten ook nog met honderden zemelpuntjes.

 

Eventueel kun je nog bij een kredietbeoordeler een rapport opvragen over het betaalgedrag. Als dit al niet zo best eruitziet, zou ik er echt werk van maken.

Link naar reactie
  • 0

Is het echt een groot bedrijf? Heb je te maken met professionele inkopers of iemand in een zijstraatje? Hebben ze vaste inkoop- en aanleverprocedures of ging het via-via?

 

Waarom kopen zijn in via de B-to-C route? Is dat DC voor interne leveringen of voor de aanvoer naar winkels?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dit betreft een bedrijf wat kort geleden nog een tv zender overgenomen heeft in Nederland. Dus financiële draagkracht heeft het desbetreffende bedrijf voldoende. Ik wil niet met namen gaan gooien, maar mijn eerste zin zegt denk ik voldoende.

 

Waarom ze bij ons kochten en niet zelf een groothandel gezocht hebben weet ik niet, vond het allang prima dat ze voor een dergelijk bedrag bij ons bestelde.

Link naar reactie
  • 0

Uit ervaring weet ik dat grote bedrijven leuk lijken te zijn om als klant te hebben, maar dit soort problemen zijn daar standaard. Het is namelijk enorm lucratief voor hen om met beginnende of kleine bedrijven te werken en altijd wat van de prijs of andersinds af peuteren na levering. Hier hebben ze gewoon mensen voor in dienst die op deze manier voor het bedrijf veel geld verdienen. In o.a. de bouwwereld is dit gemeengoed. Allerlei zzpers krijgen op elke rekening commentaar en altijd met het doel om minder te hoeven betalen dan afgesproken. Ook betalingstermijnen overschrijden is hier heel gebruikelijk, soms wel met een half jaar. De beste remedie is: vooraf betalen of bij aflevering. Uiteindelijk ben je als bedrijf geen bank en de afnemer (ook een groot bedrijf) hoort dat ook niet te zijn. Er zijn tegenwoordig via internetbankieren heel goede manieren om boter bij of vóór de vis te krijgen.

Slaapt wel zo lekker.

Link naar reactie
  • 0

 

Het kan ook de secretaresse van de xx-manager zijn die even snel wat bestelt voor een bijeenkomst, om pas later tot de ontdekking te komen dat er inkoopregels zijn. Daar zou jij natuurlijk niet het slachtoffer van moeten worden. Hebben ze getekend voor ontvangst? Wordt er op dat ontvangstbewijs gesproken van een aantal? Van je juridische positie weet ik niks, maar gevoelsmatig is het nu veels te laat om te zeuren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat mij verbaast is dat je bij de eerste melding er klakkeloos vanuit ging dat de fout aan jouw kant lag - terwijl je de zending 3 keer had nageteld - en direct naleverde. Dat bleek dus uiteindelijk onterecht, wat al aangeeft dat de klant geen held is in het controleren van een zending. En als hij dat de eerste keer niet was, waarom zou hij dat dan nu ineens wel zijn? Heeft de klant die nalevering overigens al teruggestuurd? Of gaat hij daar extra voor betalen?

 

Als je er eigenlijk zeker van bent dat alles is geleverd, kan het helpen om met de klant de zending in detail door te spreken. Want waren alle producten apart verpakt? Zaten die 10 producten samen in één doos? Of waren het twee dozen met 5 stuks? Heeft de klant alle dozen inmiddels uitgepakt? Hoeveel colli heb je verstuurd en hoeveel heeft de klant er ontvangen? Is alles inmiddels nageteld?

 

Persoonlijk zou ik het liefst meteen in de auto stappen en samen de boel gaan tellen ...

Link naar reactie
  • 0

Als het een nieuwe grote is, is het de moeite waard om zelf de bestelling af te leveren en samen met de dienstdoende verantwoordelijke de zending na te lopen. Kost iets meer tijd aan het begin maar je wint ook qua klantcontact weer extra vertrouwen. Ik zou nu ook alsnog zelf langsgaan. Vaak is het niets meer dan een vergissing en praat het face 2 face veel gemakkelijker. Vaak heb ik meegemaakt dat ik met een naar onderbuikgevoel ergens heen ging. En terugkwam met een extra verkoop. Klant blij, ik blij!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.