• 0

Bijtelling auto 2012, nieuwe Co2 grenzen

Dag ondernemers,

 

In het verlengde van alle fiscale auto-topics die al op HL aanwezig zijn, moet deze informatie ook met jullie gedeeld worden.

 

Voor veel ondernemers is een schone en zuinige auto rijden voordelig. Denk met name aan alle auto's in de 14% bijtelling of volledig elektrische auto's met 0% bijtelling als de Opel Ampera, Nissan Leaf, Citroën CZero, Mitsubishi iMiev en Peugeot ion. Hiervoor zijn vele fiscale voordelen. Deze kun je (vrijwel) willekeurig afschrijven en je hebt recht op investeringsaftrek.

 

Nu gaat de zaak op de schop in 2012. De emissiegrenzen (Co2 uitstoot) worden scherper, maar er is wel een overgangsregeling. Die is gewoon lezend erg complex.

 

Maar de Bovag heeft dit visueel heel goed samengevat. Check het stroomschema (opent als PDF) dat de Bovag gemaakt heeft voor de situatie in 2012. Hierin is ook met je huidige auto rekening gehouden.

 

Roept dit vragen op, post hieronder zodat we een mooi Auto Bijtelling 2012 topic maken.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je moet wel even in het goede jaar kijken, Joost. Vanaf 2014 bestaat er wel degelijk tijdelijk een categorie 7%. Als het niet voor die tijd weer aangepast wordt...

 

 

Devlinx vroeg naar 2012 ;): Maar dank voor de info uiteraard

 

Waar kan ik dan de geldende wetgeving terugvinden die van toepassing is in 2012?

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost: Ik verwacht niet dat ik jou heel veel nieuwe dingen over auto's kan vertellen. Maar voor die vele andere lezers hier is het best wel nuttig om het dan nog even helder op het netvlies te hebben. Anders gaat het nog een eigen leven leiden en heb jij het straks weer gedaan ;D

 

@Brood: de laatste opmerking op het informatieblad van het ministerie merkt daar nog wat over op:

Op auto’s die al voor 1 januari 2012 zijn aangeschaft en niet meer dan 50 gr/km CO2 uitstoten, is voor zover ze daar nog geen recht op hadden vanaf 1 januari 2012 het 0% tarief van toepassing tot 1 januari 2017.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Brood: de laatste opmerking op het informatieblad van het ministerie merkt daar nog wat over op:

Op auto’s die al voor 1 januari 2012 zijn aangeschaft en niet meer dan 50 gr/km CO2 uitstoten, is voor zover ze daar nog geen recht op hadden vanaf 1 januari 2012 het 0% tarief van toepassing tot 1 januari 2017.

 

Hallo Ronaldinho,

Ik doel op de tabel uit de link van Joost.

 

Dus in het jaar 2011: Staat niets over < 50, maar < 111 geeft een bijtelling van 14 %, daar valt dus < 50 ook onder. >;(

Na 1 jan 2012 wordt dit inderdaad 0%.

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me eigenlijk af hoe het zit met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en de nieuwe regelgeving in 2012. In mijn fiscaal memo staat het volgende:

 

Auto's met een zeer lage co2 uitstoot komen in aanmerking voor investeringsaftrek. Dan wordt er doorverwezen naar de tabel met co2 uitstoot, maar deze veranderen natuurlijk vanaf juli 2012.

 

Stel je hebt een auto die vanaf juli 2012 in de nieuwe grens valt (en dus geen auto met zeer lage co2 uitstoot meer is), hoe gaat het dan in z'n werk met de investeringsaftrek, als je deze auto hebt gekocht in de eerste helft van 2012?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik vroeg me eigenlijk af hoe het zit met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en de nieuwe regelgeving in 2012. In mijn fiscaal memo staat het volgende:

 

Auto's met een zeer lage co2 uitstoot komen in aanmerking voor investeringsaftrek. Dan wordt er doorverwezen naar de tabel met co2 uitstoot, maar deze veranderen natuurlijk vanaf juli 2012.

 

Stel je hebt een auto die vanaf juli 2012 in de nieuwe grens valt (en dus geen auto met zeer lage co2 uitstoot meer is), hoe gaat het dan in z'n werk met de investeringsaftrek, als je deze auto hebt gekocht in de eerste helft van 2012?

 

Naar mijn weten gaat de nieuwe grens in vanaf het moment dat je de auto koopt. Dus het is niet zo dat als je hem begin 2012 koopt dat je dan in juli opeens meer moet gaan betalen. Ik heb zelf ook nog geprofiteerd van de bijtellingsregeling. Ik heb zelf een Skoda gekocht en met deze auto kun je echt [mod edit: link verwijderd, kennelijk spam] Ben blij dat ik deze auto heb aangeschafd en zal ook iedereen een zuinige auto aanraden zeker qua kosten. Echter las ik vanochtend een artikel op: http://www.telegraaf.nl/autovisie/av_goeroes/wernerbudding/11748092/__Column__Kruistocht_tegen_de_elektrische_auto__.html en de schrijver van die artikel is helemaal niet zo enthousiast. Iemand die deze mening deelt? Ik hoor graag van jullie! Gr. Maxime

Link naar reactie
  • 0

Iemand die deze mening deelt? Ik hoor graag van jullie! Gr. Maxime

 

Nieuwe ontwikkelingen hebben altijd tegenstand. Meestal met het argument het is nog niet goed genoeg. De pioniers nemen dat voor lief en beslissen toch. Toen de benzine auto kwam waren er ook tegenstanders die nog met paard en wagen reden.

 

@ Kau,

De investeringsaftrek geldt voor zeer zuinige auto’s het hele jaar 2012. Hieronder valt volgens mij de 14% bijtelling categorie en lager (0%).

De 14% categorie gaat per 1 juli voor diesel naar 102 gr/km. Diesels die daar dus bovenuit komen vallen dan niet meer onder de zeer zuinige. Dus KIA na aanschaf op 1-7-2012 is dan niet mogelijk. Dit volgens mijn logica en niet volgens enig memo.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook in dit forum gepost met een voorbeeld van twee auto's omdat ik er (nog) niet uit kom. Als je namelijk in de brochure Milieulijst kijkt dan kun je op bladzijde 51 lezen dat de Vamil van toepassing is auto's met een uitstoot lager dan 92 gram/km voor diesels en lager dan 103 gram/km voor niet diesels. Als ik in dit forum de diverse topics doorspit en ook op andere fora, websites enz. lees dan spreekt men elkaar tegen. Een concreet voorbeeld is een Volvo C30 D2. Die valt nu in de KIA regeling maar niet meer per 01.07.2012. Volgens de hier genoemde brochure geldt dit echter NIET voor de Vamil omdat de Vamil nu al uitgaat van de aangescherpte regels, dat is toch vreemd?

Life is what you make of it!

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn weten gaat de nieuwe grens in vanaf het moment dat je de auto koopt. Dus het is niet zo dat als je hem begin 2012 koopt dat je dan in juli opeens meer moet gaan betalen.

 

Ik dacht dat het ging om de datum waarop de auto op naam gesteld wordt, dus daadwerkelijk afgeleverd wordt. Als je een auto wilt kopen die onder de huidige regels voordelig is, is het dus zaak te zorgen dat de leverancier die voor 1 juli kan leveren... en dat is nu al krap, gezien de levertijden op veel modellen.

Link naar reactie
  • 0
geplaatst door: Kau   geplaatst op: 11 maart 2012, 00:02

Ik vroeg me eigenlijk af hoe het zit met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en de nieuwe regelgeving in 2012. In mijn fiscaal memo staat het volgende:

 

Auto's met een zeer lage co2 uitstoot komen in aanmerking voor investeringsaftrek. Dan wordt er doorverwezen naar de tabel met co2 uitstoot, maar deze veranderen natuurlijk vanaf juli 2012.

 

Stel je hebt een auto die vanaf juli 2012 in de nieuwe grens valt (en dus geen auto met zeer lage co2 uitstoot meer is), hoe gaat het dan in z'n werk met de investeringsaftrek, als je deze auto hebt gekocht in de eerste helft van 2012?

Dit geld toch alleen voor personenauto's...

Zelf heb ik een bestelbus aangeschaft die niet zuinig is, maar ben er wel vanuit gegaan dat deze onder de KIA regeling valt.

Ik gebruik de bus niet alleen voor zaken maar ook Privé

 

Volgens de belastingdienst...

 

Voor sommige investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om:

[*]investeringen in bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals woonhuizen, grond, dieren, personenauto's die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer, vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen

[*]bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur of voor gebruik in het buitenland

[*]bedrijfsmiddelen die minder dan € 450 per stuk kosten

[*]transacties tussen een lichaam en personen of rechtspersonen (bijvoorbeeld bv's en nv's) die voor ten minste een derde deel een belang hebben in dat lichaam. Als u bijvoorbeeld aandeelhouder bent van een bv en u verkoopt een bedrijfsmiddel aan de bv, dan heeft de bv geen recht op investeringsaftrek.

 

Conclusie:

Als de Bestelbus volgens de belastingdienst aan de eisen voldoet van een bestelbus (link) mag de KIA regeling worden toegepast.

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat een Lexus CT200h naast de 14% bijtelling in aanmerking komt voor de:

- kleinschaligheidsinvesteringsaftrek &

- 75% willekeurige afschrijving (valt m.i. onder code C5076 van de Vamil lijst 2012)

- ook als je de auto naast bedrijfsmatig gebruik privé gebruikt?

 

Ik verwacht dit jaar een hogere winst dan volgend jaar, dus dat zou erg goed uitkomen.

 

Ik moet de auto nog aanschaffen, en de kans zit er in dat de tenaamstelling pas na 1-7 plaatsvindt. Zover ik uit de Bovag-tabel van topic starter kan afleiden heeft die datum alleen effect op de termijn dat de 14% bijtelling geldt.

 

Aangezien ik zeker geen fiscalist ben, leek het me goed dit even te checken...

Link naar reactie
  • 0

De CT200h stoot aan CO2 87 gr/km uit. Daarmee zit deze auto ruim onder de grens van 102 gr/km CO2 die vanaf 1 juli 2012 geldt. De 14% bijtelling blijft gehandhaafd.

 

Maareh, maak toch maar even een proefrit, die CVT versnellingsbak en de bagageruimte (welke?), jaiks...

De alternatieven zijn helaas niet bezaaid qua prijsklasse en formaat.

 

Misschien kun je nog iets vinden voor 1 juli 2012. Peugeot 508 Hybrid4 is veel ruimer en even duur. Volvo V40 kun je vergeten want die komt niet voor 1 juli op kenteken.

 

Succes met je keuze.

 

Joost

(die een Citroën DS3 eHDI met alle opties koos over de CT200h met alle opties, scheelt qua bruikbare ruimte niet veel (okay wel twee deuren), maar is de helft (!!) goedkoper qua catalogusprijs en dus bijtelling en rijdt ontzettend veel beter. Slot note: ook al gereden met de Megane station 14% bijtelling diesel, zeer rap wagentje (beter dan de DS3 die ik al niet sloom vind) en qua ruimte zeker beter dan de Lexus).

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie, al denk ik dat we toch voor de Lexus gaan. Auto's blijven smaak niet waar? :-)

 

Maar even terugkomend op mijn vraag, kloppen onderstaande uitgangspunten:

- kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is mogelijk &

- 75% willekeurige afschrijving is mogelijk (valt m.i. onder code C5076 van de Vamil lijst 2012)

- ook als je de auto naast bedrijfsmatig gebruik privé gebruikt, of maakt het dit onmogelijk?

 

De 14% bijtelling staat dus i.i.g vast, maar daar was ik eigenlijk al achter.

 

Groeten en bedankt,

Tom

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Tom

 

Zo te zien in de recente wetgeving klopt dat (KIA en VAMIL). Let wel: datum wetgeving stamt van 20 januari 2012, dus zeker weten kun je dit niet. Zoek even contact met AgentschapNL.

 

groet

Joost

 

PS:

al denk ik dat we toch voor de Lexus gaan. Auto's blijven smaak niet waar? :-)

Helemaal mee eens. Opel Ampera of Chevy Volt al gezien? Ook niet mijn ding, maar wie weet ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Opel Ampera of Chevy Volt al gezien? Ook niet mijn ding, maar wie weet ;)

 

Zeker gezien, maar nee, we gaan toch voor de Lexus. Ik ben gewoon fan van dit merk. :) En als ik dan morgen nog positieve reactie krijg op de VAMIL e.d. dan weet ik het zeker.

Link naar reactie
  • 0

Is de vervallen vrijstelling tot 500 km prive ook van toepassing op huurauto's?

 

Voor mijn bedrijf huur ik nog wel eens een auto, voornamelijk in het buitenland, en hou hier een rittenregistratie voor bij. Zelf heb ik geen auto (prive of zakelijk), dus ook geen bijtelling. Betekent dit dat ik simpelweg geen enkele privekilometer mag maken in een gehuurde auto?

Link naar reactie
  • 0

Is de vervallen vrijstelling tot 500 km prive ook van toepassing op huurauto's?

 

 

De regeling is nog helemaal niet vervallen, dit punt is slechts onderdeel van de plannen op hoofdlijnen voor 2013 die tot het einde van het jaar worden uitgewerkt, hoe de regeling rond bijtelling auto's en privegebruik er uit gaan zien is nog niet bekend.

Link naar reactie
  • 0

... maar voor wat het waard is: het maakt voor de fiscale behandeling niet zoveel uit of de auto gehuurd, geleased, gekocht zelf gemaakt of op andere wijze verkregen wordt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dit informatieblad geeft een overzicht van de fiscale voordelen van zuinige auto's t/m 2015. Ik heb zelf een Volvo 60 Plug In Hybrid besteld die hopelijk nog in 2013 wordt geleverd. Met 49 gram CO2/km valt die dan nog in de 60 maanden 0% bijtelling. ;D

 

Nog in 2013 ???. Kun je hem zolang missen als bedrijfsauto ::)

 

Volvo is best een leuk merk, maar er zijn ook anderen:

Zoals: Ford C-Max Energi, Ford Fusion Energi, Suzuki Swift Plug-in, Audi A1 e-tron, BMW i8, Fisker Surf, Chevrolet Volt, Toyota Prius PHV, Mitsubishi Outlander P-HEV, Dodge Ram 1500 Plug-in Hybrid, Ford Escape plug-in .

En de Opel/Vauxhall Ampera.

 

Ikzelf rij Toyota Auris (geen plug in) , maar ga hem de volgende keer proberen in te ruilen voor een simpele Toyota EV P001 ;D (puur electrisch)

Link naar reactie
  • 0

De productie van de V60 PIH start in oktober 2012. De eerste serie wordt in Nederland niet verkocht, vandaar dat de levertijd in de 2e helft van 2013 ligt. Maak je geen zorgen, ik heb momenteel een (niet zo schone) V70 als bedrijfsauto. ;)

 

Met alle respect maar de V60 PIH is niet echt te vergelijken met de andere schone auto's die je noemt. Dit is een 70 pk elektromotor aangevuld met een 210 pk diesel. Ook de afwerking is navenant: erg compleet en veel luxe. Zie deze folder. Oh ja, en dus 0% bijtelling bij levering voor 1 jan 2014. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.