• 0

geld uit BV voor bouw pand?

Beste forumleden,

na heel veel zoekwerk vooral op dit forum ga ik toch de vraag neerleggen.

-Ik heb een BV waar na verkoop van aandelen alleen nog een zak geld in zit.

-ik ga op prive grond een pand laten bouwen voor 50% prive gebruik en 50% zakelijk gebruik voor mijn nieuwe VOF

Nu krijg ik het advies om dit pand prive te laten bouwen en huur te vragen aan de nieuwe vof die er straks in gaat zitten. Dit zouden dan inkomsten in box 3 zijn. Dit klinkt leuk maar,

Ik moet dan het geld uit m'n bv halen (25% dividend) aangezien ik dit prive niet heb en kan de btw voor het nieuwe pand niet terugvangen aangezien dit dan prive zou zijn.

Denk ik goed of niet ?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga op prive grond een pand laten bouwen voor 50% prive gebruik en 50% zakelijk gebruik voor mijn nieuwe VOF

Nu krijg ik het advies om dit pand prive te laten bouwen en huur te vragen aan de nieuwe vof die er straks in gaat zitten. Dit zouden dan inkomsten in box 3 zijn.

 

 

Hier gaan een aantal zaken niet goed:

 

- je kunt niet huren wat van jou is (in een VoF ben jij de ondernemer en jij bezit ook het pand);

- in iedere constructie waar jij voor opteert en de onderneming is met jou verbonden vallen huurpenningen nooit onder box 3.

 

StevenK zijn suggestie lijkt mij op dit moment de meest voordelige. Maar zoals zo vaak, en zeker met deze prijskaartjes, bezuinig nooit op deskundig advies. Ik heb al vaker geschreven: penny wise pound foolish. Schakel een fiscalist in, leg hem de casus voor en laat hem de diverse scnario's doorrekenen. Hij of zij verdient zijn honorarium meerdere malen voor jou terug.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet huren wat al van mij is. Ja dat klinkt wel logisch natuurlijk.

En de bv laten bouwen op mijn prive grond ?mag dat ? (klinkt ook niet heel logisch )

 

 

Ik weet niet hoe groot die zak geld is die in je BV zit, maar je zou je privégrond kunnen verkopen aan je BV - zo kun je al het nodige afromen. De BV kan dan op die grond bouwen en verhuren aan de nieuwe VoF (en eventueel aan jou privé). Natuurlijk zou de BV daarvoor ook een hypotheek kunnen afsluiten.

Bij minder financiële middelen in de BV zou er ook een recht van opstal op jouw grond ten gunste van de BV gevestigd kunnen worden. Concreet betekent dit dat de grond van jou blijft, wat er op de grond gebouwd wordt is van de BV. Op deze manier zou de BV dus kunnen bouwen op jouw privé grond.

Maar lenen van je BV en daarmee de bouw realiseren (suggestie van StevenK) kan ook erg interessant zijn - dat je niet van jezelf kunt huren betekent natuurlijk niet dat je dit vermogensbestanddeel niet aan de VoF ter beschikking zou kunnen stellen.

 

Nogmaals, op HL kunnen we onmogelijk een passend advies geven, en daar is het forum ook niet voor bedoeld. Laat dit doorrekenen door een deskundige die de hele casus kan overzien.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb morgen een afspraak met fiscalist.

 

 

Goed om te lezen! Succes met de afwegingen en houd ons op de hoogte.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren een gesprek gehad en de fiscalist was van mening om de VOF te laten lenen bij de BV voor het zakelijke deel van de nieuwbouw.

Voor het prive deel van de nieuwbouw kan ik dan prive lenen bij de BV.

De grond onder het zakelijke deel zou dan of op de balans van de VOF kunnen als eigen inbreng of verhuren aan de VOF voor max 1,2 % van de waarde van de grond.

Dit laatste snapte ik gisteren helemaal maar vandaag effe niet dus misschien kan iemand me hier ophekdering geven ?

gr. N

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat de btw voor het zakelijke gedeelte terugvangen geen probleem is.

Maar begrijp ik het goed dat het zelfstandigheidscriterium alleen geldt als je een kantoor in je woonhuis hebt, en als je een gecombineerd pand hebt met ongeveer half prive en half werk je dan keuze hebt ? Dus dat je 50% zakelijk aanmerkt en op je balans zet en 50% prive houdt ??

Link naar reactie
  • 0

Nu de bouw heel dicht bij komt heb ik nog de volgende vraag.

 

Zou het voor mijn situatie niet makkelijk zijn om het recht van opstal te gebruiken ?

Alle btw is dan terug te vangen door de BV en na 15 jaar gaat het eigendom over van de BV naar de eigenaar van de grond. Dat ben ik prive.

Wel moet ik voor het prive gedeelte huur betalen aan de BV en de VOF moet natuurlijk ook huur betalen aan de BV

Of ben ik helemaal in de war ?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben 26 october bij een fiscalist geweest.Zie hier onder

 

Ik heb gisteren een gesprek gehad en de fiscalist was van mening om de VOF te laten lenen bij de BV voor het zakelijke deel van de nieuwbouw.

Voor het prive deel van de nieuwbouw kan ik dan prive lenen bij de BV.

De grond onder het zakelijke deel zou dan of op de balans van de VOF kunnen als eigen inbreng of verhuren aan de VOF voor max 1,2 % van de waarde van de grond.

 

Alleen heb ik twee problemen.

1 Zo kan ik niet alle btw terugvangen

2 twijfel ik er aan of ik de grond aan mijn VOF kan verhuren. Dit zou toch weer aan mezelf verhuren zijn.

 

Om kort te gaan twijfel ik een beetje aan het advies. Misschien ten onrechte.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Navija,

 

De grond en de opstal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als de opstal van het zakelijke gedeelte word ingebracht in de v.o.f. zal de grond moeten volgen.

 

Verhuur van grond aan een samenwerkingsverband waar een met jouw verbonden persoon deel van uitmaakt, valt sowieso onder de terbeschikkingstellingsregeling, dus belastingheffing in box 1 i.p.v. box 3.

 

De BTW op het zakelijk gedeelte kun je sowieso terugvragen. De BTW op het privé gedeelte zal niet gaan, omdat dit deel geen deel uitmaakt van het BTW ondernemingsvermogen, tenzij er sprake is van een gemengd bedrijfs/woon-pand. BTW op het privé gedeelte betaal je in de loop der jaren wel weer naar rato terug, dus het gaat dan alleen om een financieringsvoordeel.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.