• 0

SPAM is voortaan VERBODEN

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik had begrepen dat spam naar particulieren verboden is, maar dat bedrijven onderling nog wel mogen spammen.

 

Als je doorklikt naar de OPTA dan zie je dat je alleen kan klagen over spam op een prive email-adres. Ik ben trouwens benieuwd hoe de OPTA kan zien wat een prive en wat een zakelijk emailadres is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mag ik mijn zakelijke "klanten en relaties" nou een nieuwsbrief sturen? Ik stuur ze ook mailings per post. De adressen zijn verkregen over de jaren door "single opt-in" en de nieuwsbriefen zijn voorzien van een erg eenvoudige opt-out (gewoon terugsturen met opmerking, bij voorkeur unsubscribe)

 

De berichten die mij bereiken spreken elkaar tegen en van de spierballentaal van de OPTA wordt ik ook niet veel wijzer.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Neem even de positie van jouw 'zakelijke' relaties in. Beschouwen ze hun email-adres niet als persoonlijk: dan mag je blijven mailen.

 

Zijn het wel persoonlijke adressen maar hebben ze expliciet toestemming gegeven, of impliciet via genoemde uitzonderingen (reeds bestaande relaties), dan mag je blijven mailen.

 

Twijfel je aan bepaalde adressen (en dat doe je blijkbaar, kan je de OPTA niet de schuld van geven) wijs de twijfelgevallen dan op deze nieuwe regeling en vraag opnieuw toestemming. Je hebt er zelf ook belang bij een actief relatiebestand te houden, en degenen die jou niet langer als relatie zien te schonen uit je bestand.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat is makkelijk gezegt. Zo'n nieuwsbrief is nogal "low interest". Hij wordt wel bekeken, maar niet belangrijk gevonden. Ik heb eens gevraagd aan de ontvangers van mijn papieren nieuwsbrief of ze hem wel/niet langer wensten te ontvangen. Nog geen 10% reacties. Terwijl je als je het mensen vraagt, ze wél blij zijn als ze hem krijgen.

 

Veel mensen hebben zich lang geleden opgegeven voor de nieuwsbrief. Ze lezen hem wel en klikken óók op linkjes (zo'n 25% per nieuwsbrief) maar vinden het niet "belangrijk". Als ik een mail ga sturen en vraag om hun abonnement te hervevestigen ben ik zo 3/4 van mijn adressen kwijt. Daarvoor zijn ze me nét iets te waardevol (8 jaar sparen)

 

En hoe moet ik nou weten of iemand zijn privé adres opgeeft om mijn nieuwsbrief te ontvangen? Ik richt me met mijn diensten op de zakelijke markt, hanteer ook prijzen ex-btw. Mag ik dan aannemen dat de interesse van mijn abonnees zakelijk is? Moet ik aan het adres zien of een abonnee een zakelijk of een privee adres heeft gebruikt?

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Dat eigenaardige onderscheid tussen zakelijk en prive hebben we aan VNO-NCW te danken, dus misschien moet je hen vragen hoe ze dat verschil in praktijk brengen.

 

Jouw oriëntatie op de zakelijke markt zegt niks over de ontvangers. Je kan hen toch moeilijk verwijten dat ze in jouw bestand zijn terechtgekomen. Eén terechte klager en je hangt. Waaraan, weet ik ook niet. ;D

 

Acht jaar 'sparen' moet ook een enorme berg bestandsvervuiling opleveren. Staar je niet blind op die 75% die niet klikt op één nieuwsbrief, 25% klikt blijkbaar wel en dat is een mooie score. Misschien kun je nagaan wie structureel nooit klikt en probeer daarvan na te gaan of ze je mail uberhaupt nog wel willen. Spam is zo'n enorm probleem aan het worden dat goedwillende ondernemers ook een beetje goede wil moeten tonen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens kan ik me niet voorstellen dat de OPTA zich druk gaat maken over jouw soort nieuwsbrieven. Als jij weet dat je je bestand zorgvuldig hebt opgebouwd (opt-in) en je lezers een snelle opzeg biedt (opt-out) lijkt er me niks aan het handje.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

op de site van spamvrij staat hier een faq over. http://www.spamvrij.nl/werkwijze/faq-hoedanwel.php#hoedanwel. Hierin staat zo'n beetje letterlijk dat je je bestaande bestand moet leeg gooien en voor alle consumenten adressen een 'confirmed opt-in' moet hebben. Maar je kunt dus echt nergens vinden hoe het onderscheid tussen zakelijk en particulier gemaakt wordt....

 

Kan ook nog leuk worden met dat formulier op spamklacht.nl. Je kunt nergens de headers van de e-mail kwijt. Mijn domeinnaam wordt al zo'n twee maanden misbruikt voor spam (krijg zo'n 100 bounces per dag binnen) Zodra deze trojan/spam virus gebruikt gaat worden voor op nederland gerichte spam ben ik dus de klos??

 

Willem

Link naar reactie
  • 0

Hihi, dat spamdiploma wil ik wel. Ik maak me moreel geen zorgen. Ik heb alle adressen netje verkregen door optin of door "klantrelatie" In onze business benaderen we soieso nooit ongevraagd mensen. Dat gaat niet.

 

Ik krijg inderdaad enige honderden "bounces" per dag binnen van spammers die mijn adres als afzender gebruiken. Voor je het weet sta je op een "blacklist". Door gebrekkig toezicht op gebrekkige regels gaan allerlei lieden voor eigen rechter spelen. Ik weet het. SPAM is een ramp. Maar internet is één van de weinige marketing kanalen die ik kan gebruiken. Dus ik baal als de toekomst van mijn volstrekt reguliere business op de tocht komt te staan. ::)

 

BTW ik verwerk de bounces en unsubscribes met de hand. Je wil niet weten hoeveel mensen de instructie:

Wenst u geen nieuwsbrief (meer) te ontvangen stuur dan een reply op dit bericht met “unsubscribe” in de onderwerpregel.

waar mijn bericht mee begint en mee eindigd, niet begrijpen. De meeste sturen nog een beleefd berichtje terug dat ze het abonnement willen beëindigen, maar vergeten dan het woord "unsubscribe" te vermelden. ::)

 

Dus dan maar handmatig alle replies doorspitten. ;)

 

BTBTW: Nu we het toch over spam hebben: Aanstaande donderdag hebben we een forumdiscussie in Breukelen, mede over dit onderwerp. zie Internet als Marketinginstument

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.