• 0

bedrijfsovername - hoe waarderen?

Hallo,

 

Per 1 januari neem ik met mijn huidge collega alle aandelen over van onze werkgever. Het bedrijf is een adviesbureau.

Nu is er een waardebepaling (intrisieke waarde/rentibiliteitswaarde en DCF) gedaan met een uitkomst.

 

Dit was het gemiddelde van de drie berekeningen: 260.000 waarbij uitgegaan is van 140.000 intrensieke waarde.

 

omzet 2011: 370.000 winst 40.000, dit is jaar op jaar stijgend.

na wegvallen loonkosten en aftrek management fee van 100.000 is de winst 30.000 hoger voor 2012

 

Maar wat is een redelijke bod voor de aandelen. Er zal nog een ontrekking worden gedaan van het eigen vermogen met waarschijnlijk een uiteindelijk balans 2012 waar de intriesike waarde 75.000 wordt.

 

Bij ons is het spoor inmiddels bijster. Wij vinden 100.000 voor de goodwill meer dan genoeg. een en ander moet ook worden gefinancieerd, dit kost ook 40.000 per jaar (aflossing binnen 7 jaar.)

 

met vriendelijke groet,

 

ruben

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Ruben,

 

Ik wil graag even met je meedenken maar kan het nog niet helemaal volgen.

Wat ik nu begrijp:

- Adviesbureau

- Nu 3 mensen die omzet maken? Jij, collega en huidige eigenaar?

- Omzet 2011 370k en winst 40k. Wat is dit voor winst? Bruto? Netto? Zijn evt afschrijvingen en rente hierin verwerkt?

- Je schrijft: 'na wegvallen loonkosten en aftrek management fee van 100.000 is de winst 30.000 hoger voor 2012'. Dit begrijp ik niet zo goed. Je doelt neemt ik aan op het vertrek van de huidige eigenaar? DIe managementfee valt weg? En welke loonkosten vallen er dan weg? En waarom is dit effect dan maar 30k terwijl er meer dan 100k wegvalt?

- Zijn er afschrijvingen op dit moment?

- Zijn er investeringen nodig in de komende jaren?

- Hoe komt de omzet tot stand? Wat gebeurt er als de huidige eigenaar vertrekt?

- Is de omzet goed gespreid over verschillende klanten?

- Wat zijn de grootste afhankelijkheden en risico's voor dit bedrijf?

 

Als register valuator zijn de toekomstige cashflows voor mij veel belangrijker dan de intrinsieke waarde van de onderneming. Als op dit moment de intrinsieke waarde is meegenomen in de waardeberekening en de intrinsieke waarde dus de waarde naar beneden haalt, dan zou ik daar als koper heel blij mee zijn. Als onafhankelijk deskundige zou ik nl sterk neigen naar de DCF methode.

 

Om je alvast een idee te geven qua antwoord een hele grove indicatie (met alle voorbehouden, bla bla bla, dit is geen waardering, heb ik onvoldoende info voor etcetera):

Als er geen afschrijvingen en geen investeringen zijn en je wilt een rendement van 20-25% maken op het geld wat je er nu in gaat stoppen, ga dan eens uit van 4 x de nettowinst als prijs voor de onderneming.

 

De belangrijkste vraag hier is wat je verwacht dat de free cash flow (bij jullie waarschijnlijk dichtbij nettowinst) gaat zijn in de komende jaren.

 

Op basis van de info die jij nu geeft, lijkt 100k me in ieder geval aan de lage kant. Ik kan je nog wat betere info geven als je mijn vragen kunt beantwoorden.

 

Groeten, Manon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Manon,

 

Hieronder de antwoorden gequote.

 

al vast bedankt voor je tijd.

 

groet ruben

 

Beste Ruben,

 

Ik wil graag even met je meedenken maar kan het nog niet helemaal volgen.

Wat ik nu begrijp:

- Adviesbureau milieu, wij doen ook onderzoeken en zijn verplicht gecertificeerd

- Nu 3 mensen die omzet maken? Jij, collega en huidige eigenaar? klopt, al doet de eigenaar niks qua arbeid

- Omzet 2011 370k en winst 40k. Wat is dit voor winst? Bruto? Netto? Zijn evt afschrijvingen en rente hierin verwerkt?netto winst na aftrek afschrijving en rente

- Je schrijft: 'na wegvallen loonkosten en aftrek management fee van 100.000 is de winst 30.000 hoger voor 2012'. Dit begrijp ik niet zo goed. Je doelt neemt ik aan op het vertrek van de huidige eigenaar? DIe managementfee valt weg? En welke loonkosten vallen er dan weg? En waarom is dit effect dan maar 30k terwijl er meer dan 100k wegvalt? er is voor ons drieen nu een loonpost van circa 130k, deze valt weg en hiervoor komt 100k voor ons tweeen aan management fee voor terug.

- Zijn er afschrijvingen op dit moment? ja beetje, 2 auto's, 1 pand (4k per jaar) en wat inventaris

- Zijn er investeringen nodig in de komende jaren? eigenelijk 2 auto's, maar niet persee

- Hoe komt de omzet tot stand? Wat gebeurt er als de huidige eigenaar vertrekt? omzet zal gelijk blijven, eigenaar heeft geen invloed, alle klanten hangen op mijn kwaliteiten en kennis

- Is de omzet goed gespreid over verschillende klanten?ja, veel kleinere klanten enkele grote

- Wat zijn de grootste afhankelijkheden en risico's voor dit bedrijf? kan ik niet bedenken, alle toeleveranciers zijn vervangbaar, alleen klanten kunnen wegelopen maar merken dat het bij de concurrent niet beter zal zijn.

 

Als register valuator zijn de toekomstige cashflows voor mij veel belangrijker dan de intrinsieke waarde van de onderneming. Als op dit moment de intrinsieke waarde is meegenomen in de waardeberekening en de intrinsieke waarde dus de waarde naar beneden haalt, dan zou ik daar als koper heel blij mee zijn. Als onafhankelijk deskundige zou ik nl sterk neigen naar de DCF methode.

 

Om je alvast een idee te geven qua antwoord een hele grove indicatie (met alle voorbehouden, bla bla bla, dit is geen waardering, heb ik onvoldoende info voor etcetera):

Als er geen afschrijvingen en geen investeringen zijn en je wilt een rendement van 20-25% maken op het geld wat je er nu in gaat stoppen, ga dan eens uit van 4 x de nettowinst als prijs voor de onderneming.

 

De belangrijkste vraag hier is wat je verwacht dat de free cash flow (bij jullie waarschijnlijk dichtbij nettowinst) gaat zijn in de komende jaren.

 

Op basis van de info die jij nu geeft, lijkt 100kvoor alleen de goodwill he.. me in ieder geval aan de lage kant. Ik kan je nog wat betere info geven als je mijn vragen kunt beantwoorden.

 

Groeten, Manon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

de eigenaar doet alleen de boekhouding, vanuit huis.

 

zonder ons (we zijn op persoonlijke naam gecertificeerd) is het bedrijf is eigenlijk niks waard.

 

Je kan zien dat we voor onszelf betalen ja.

 

wat we nu kopen is eigenljk een lopende bv met een naamsbekendheid en certificering.

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zou ik eens een serieus ondernemersplan in elkaar zetten wat er minder binnen zou komen als jullie als nieuw bedrijf (met nieuwe naam) beginnen. Dat kost opstarttijd, maar hoeveel in euro's? En wat is het dan dus waard om een lopende zaak over te nemen.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Ook al aan zitten denken ja.

 

probleem is echter dat we drie maanden geen werk kunnen uitvoeren voor onze vaste klanten.

 

ook is onze naam bekend in ons werkgebied, hoe lang duurt het voordat zij dat weten...

 

Gemak is ook geld waard natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de extra info en ook de vragen van TwaBla en Johannes maken een hoop duidelijk. De vraag is inderdaad wat is het jullie waard om dit bedrijf voort te zetten in plaats van zelf iets te beginnen? Je noemt zelf:

- gemak

- 3 maanden concurrentiebeding

- naamsbekendheid (toch?)

 

Je kunt het van verschillende kanten bekijken. Als je kijkt naar wat het bedrijf jou en je partner in de komende jaren op kan leveren, dan is dat dus ongeveer 70k per jaar wat er overblijft nadat jullie zelf salaris gehad hebben. Op basis van die info zou je best meer kunnen betalen voor de aandelen dan 100k want je hebt dat in 1,5 jaar terugverdiend. Jij noemt het goodwill maar eigenlijk is het gewoon de prijs voor de aandelen.

 

Tegelijkertijd koop je eigenlijk in casu niet zoveel en hoe vervelend het ook is voor de huidige eigenaar, op basis van de info die jij hierboven geeft, is het bedrijf niet zoveel waard op deze manier. Als jij en je collega stoppen, dan is er niks over.

 

Het antwoord van StevenK was misschien wat kort op basis van de eerste informatie maar hij heeft in dit geval wel gelijk. Dit is een kwestie van onderhandelen. Als jullie drie maanden niet voor jullie klanten mogen werken dan gaan ze misschien wel naar een ander dus het is voor de lange termijn wel degelijk iets waard om dit af te kopen. Vergis je ook niet in naamsbekendheid, ik weet niet of het vooral aan jullie eigen namen hangt of aan de naam van het bedrijf, dit zou best impact kunnen hebben. Aan gemak zou ik zelf niet zoveel waarde hechten maar dat is persoonlijk, wel bespaar je mogelijk ook kosten (briefpapier, website, telefoonnrs omzetten etc etc) en blijf je goed bereikbaar als je dit overneemt ipv voor jezelf te beginnen.

 

Het gaat er kortom om wat je er zelf voor over hebt, jammer dat ik je geen concreet antwoord kan geven maar dat kan eigenlijk alleen jij ;D

Link naar reactie
  • 0

het betreft gelukkig geen concurentiebeding.

Voor ons werk moet je gecertificeerd zijn voor iso en enkele procescertificaten

dit duurt 1 a 2 maanden. daarnaast moeten we erkend worden door de overheid.

 

vandaar de 3 maanden.

 

en wat de bekendheid betreft... mijn naam is 1 ding maar alle klanten noemen onze bedrijfsnaam.

de kwaliteit ligt in mijn goede handelen waarbij de klanten zich goedvoelen

 

van die 70k moet de boel wel gefinancieerd worden door een bank. dit zal rond de 40.000 bedragen.

dan is de terugverdientijd eigenlijk ruim 3 jaar.

is dan 100k aandelen reeel?

 

bedankt voor de info hier kan ik zeker wat mee.

 

groet ruebn

Link naar reactie
  • 0

 

Maar vergeet niet te onderhandelen. De oprichter heeft er al jaren geld uit gehaald. Ik ken de onderhandelingssfeer niet, maar ik heb iets vergelijkbaars bezig gemaakt met een oprichter die een management buyout probeerde te regisseren, waarbij het zittend management jaaaren opgezadeld werd met een schuldenlast. Ze hadden dat bedrijf samen opgebouwd, maar nu wilde de oprichten incasseren.

 

Er mag vab mij best een oprichterspremie betaald worden, een beloning voor het ondernemerschap. Maar als die goodwill vooral een gevolg is van jullie inzet, is dat helemaal niet het eigendom van de ondernemer. Dus leg dat alternatief om voor jezelf te beginnen gerust op tafel. Het is poker. Durf te bluffen! Kan zo maar 50.000 euro schelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Absoluut met TwaBla eens. Hou het net lang genoeg vol zodat er geen schade optreedt richting klanten en zodat de huidige eigenaar niet in de modus komt waarin hij het nog liever in de goot gooit dan het aan jullie verkoopt ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.