• 0

Rente lening Stichting Administratiekantoor aftrekbaar?

Ik heb een vraag over een situatie die volgens mij nogal zeldzaam is. Kort geleden heb ik een BV en een Stichting Administratiekantoor opgericht. De situatie is als volgt:

- De BV heeft een aandelenkapitaal van 18.000.

- De enige aandeelhouder is de Stichting Administratiekantoor. Die heeft de aandelen volgestort met de verplichte 18.000.

- De St. Adm. heeft certificaten van aandelen uitgegeven uit aan enkele certificaathouders.

- Echter, de certificaathouders hebben voor de certificaten in totaal minder dan 18.000 aan de St. Adm. Kantoor betaald.

- Om toch het benodigde bedrag te kunnen storten, is de St. Adm. een lening aangegaan, om daarmee het gat te vullen.

- Over deze lening moet de St. Adm. dus elk jaar rente betalen.

- Aangezien de St. Adm. zelf geen inkomsten heeft, moet de BV deze kosten betalen.

De vraag is nu:

- Kunnen de door de BV betaalde rentelasten als aftrekpost gebruikt worden? Ik heb begrepen dat een BV bij oprichting geen schulden mag hebben. Mag de rente van deze indirecte schuld dan wel als aftrekpost gebruikt worden?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Natuurlijk kan die bv die rente niet aftrekken. Is er in de stichtingsakte niet opgenomen hoe de kosten van de stichting worden gedragen? Lijkt mij dat vanuit het uitgekeerde dividend die rente betaald zal moeten worden.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
Natuurlijk kan die bv die rente niet aftrekken.

Waarom is dat zo natuurlijk? Als de rente doorberekend wordt aan de bv zijn dit toch kosten voor de bv? Die kunnen toch in mindering gebracht worden op de winst? Of denk ik nu te eenvoudig?

Lijkt mij dat vanuit het uitgekeerde dividend die rente betaald zal moeten worden.

En als er het eerste jaar geen dividend wordt uitgekeerd? Waar moet de Stichting dan de rente van betalen? De Stichting heeft momenteel geen eigen beginkapitaal.

• 0

Natuurlijk kan die bv die rente niet aftrekken.

Waarom is dat zo natuurlijk? Als de rente doorberekend wordt aan de bv zijn dit toch kosten voor de bv? Die kunnen toch in mindering gebracht worden op de winst? Of denk ik nu te eenvoudig?

Denk de STAK even weg. Jij bent de enig aandeelhouder en je hebt zelf 8K en je moet 10K bijlenen. Ben je nu ook van mening dat de rente op die 10K een voor de BV aftrekbare rente is? Precies.

De STAK is de aandeelhouder. Als de STAK als aandeelhouder geldt moet lenen voor de volstorting dan is dat een schuld van de STAK zelf, niet van de BV.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dus als ik het goed begrijp is de rente van de lening niet aftrekbaar omdat het door de STAK gebruikt wordt om het startkapitaal te financieren?

Als er later dus nog extra geld via de STAK zou geleend worden, bovenop het startkapitaal, dan zou die rente wel aftrekbaar zijn.

• 0

nee, je mist het doel van de STAK. Dat doel is juridisch (o.a. splitsing van zeggenschap en dividendrecht) en niet economisch. De STAK hoort dus helemaal geen handelende rol te spelen en dus ook geen leningen aan te gaan. De certificaathouders hadden de volle 18K moeten betalen aan de STAK zodat de STAK zonder leningen aan haar stortingsplicht had kunnen voldoen. Doe dat gewoon alsnog en het probleem is opgelost.

Moeten de certificaathouders daar zelf privé een lening voor aangaan, dan zijn dat voor hen aftrekbare rentelasten in box 2 IB (of in hun holding BV voor de VPB zo die er is/zijn).

Alternatief is dat tussen de STAK en de certificaathouders nu een lening bestaat voor het deel dat de certificaathouders niet gestort hebben van de 18K. Daarop dienen dan de certificaathouders aan de STAK een rente te betalen waarmee de STAK haar rentelasten kan voldoen. Maar zoals gezegd liever niet omdat de STAK in feite niets van doen heeft met het economisch verkeer.

Advies is IMHO dan ook dat de certificaathouders de schuld die de STAK heeft op zich nemen en dat zij de rentelasten dragen en niet de STAK.

Als de BV in de toekomst meer geld nodig heeft, dan kan de BV proberen dit zelf aan te trekken of de certificaathouders kunnen een lening verstrekken. Doe dit gewoon niet via de STAK want de STAK kent geen enkele opbrengsten. Normaliter is namelijk ook het dividendrecht voorbehouden aan de certificaathouders en niet aan de STAK.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar