• 0

Huis aan huis reclame drukwerk verspreiden

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als u reclamemateriaal (folders, flyers en monsters) huis-aan-huis, onder het winkelend publiek of achter ruitenwissers van auto's wilt (laten) verspreiden, hebt u meestal toestemming of een vergunning nodig van de gemeente. Ik raad u dan ook aan om dit na te gaan bij de gemeente waar u van plan bent om het reclamemateriaal te gaan verspreiden.

 

Groet,

Winod

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Als u reclamemateriaal (folders, flyers en monsters) huis-aan-huis, onder het winkelend publiek of achter ruitenwissers van auto's wilt (laten) verspreiden, hebt u meestal toestemming of een vergunning nodig van de gemeente. Ik raad u dan ook aan om dit na te gaan bij de gemeente waar u van plan bent om het reclamemateriaal te gaan verspreiden.

 

Groet,

Winod

 

Ik weet dat dat inderdaad bij winkelend publiek is en openbaar verspreiden. Maar voor huis-aan-huis is er toch geen toestemming nodig?

Link naar reactie
  • 0

Als u reclamemateriaal (folders, flyers en monsters) huis-aan-huis, onder het winkelend publiek of achter ruitenwissers van auto's wilt (laten) verspreiden, hebt u meestal toestemming of een vergunning nodig van de gemeente. Ik raad u dan ook aan om dit na te gaan bij de gemeente waar u van plan bent om het reclamemateriaal te gaan verspreiden.

 

Graag een toepasselijke en relevante link. Er komt een punt waar de overheid terughoudend moet zijn, ivm grondwettelijke vrijheden.

 

Wat ik zie is dat veel gemeenten deze formulering hanteren: "Wilt u reclamemateriaal verspreiden? Hiervoor heeft u in principe geen toestemming van de gemeente nodig..." Waar een flyerverbod geldt, wordt HAH doorgaans expliciet uitgezonderd. Dat mag wel.

 

Ik zou als Antwoord voor Bedrijven heel terughoudend zijn om voorop te lopen in overheidscensuur!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

 

In de Model APV (pdf) van de VNG zijn halfslachtige verordeningen betreffende ongeadresseerd reclamedrukwerk sinds 2008 verwijderd.

 

Uit de code verspreiding ongeadresseerde reclamedrukwerk blijkt dat dit een kwestie van zelfregulering is waarbij de rol van de gemeente beperkt is tot het ter beschikking stellen van JA/NEE stickers.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Een aantal gemeenten hanteert een zgn flyerverbod om het uitdelen van folders op specifieke lokaties of tijdstippen te belemmeren. Dat vergt dus een check. HAH-reclame valt daar niet onder. De tekst die Antwoord voor Bedrijven ook op zijn website gebruikt, is nergens op gebaseerd.

 

Er lijkt een link met de nieuwe WABO, waar de ouwe reclamevergunning is opgegaan in een omgevingsvergunning. Maar dat betreft buitenreclame en plakletters op ramen.

 

Er heeft dus iemand bij Antwoord voor Bedrijven zitten rommelen. Dat is vervelend, want lokale overheden beginnen die formulering nu over te nemen. Kijk maar eens naar Coevorden. Daar komt de gemeenteraad niet eens bij kijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij klopt dit ook niet. Ik heb een tijd het idee gehad om een studentenbedrijf voor verspreiding van reclame te beginnen. Heb toen veel onderzoek gedaan naar wetgeving. (minder dan een jaar geleden) En ook toen kwam ik tot de conclusie dat dat gewoon mag. Landelijk. Enige uitzondering is de Nee Nee (en Nee Ja) sticker. Elke andere manier van verspreiden. Bijvoorbeeld bij een winkelcentrum. Moet je wel toestemming vragen. Meestal stellen ze jou dan verantwoordelijk voor het schoon maken en houden van de lokatie. Dus de folders die mensen krijgen en weer weg gooien op straat moet jij opruimen.

Link naar reactie
  • 0

Als je in Google zoekt op reclamemateriaal, verspreiden, toestemming vind je talloze APV's waarin staat dat er in principe geen toestemming vereist is voor het verspreiden van reclamedrukwerk. Daarbij is impliciet sprake van folders en flyers, wat een heel andere categorie is dan HAH.

 

Antwoord voor Bedrijven heeft gelijk dat je bij flyeren (het uitdelen van folders op de openbare weg) best even kan checken wat de lokale APV zegt, maar op huis-aan-huis bezorgen is die APV voor zover ik weet niet van toepassing.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik weet uit eigen ervaring dat HAH vrij is, mits je de stickers respecteert.

 

flyeren in winkelgebieden is nog iets lastiger: als het niet in de APV is geregeld wil niet zeggen dat het wel mag,

indien het (afgesloten) winkelgebied van één eigenaar is, en de winkelstraat niet van de gemeente is, zal je toestemming aan de eigenaar van het winkelcentrum moeten vragen!

(geldt bij mijn weten ook voor afgesloten (betaalde) parkeerterreinen en garages.)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Veel APV's belemmeren ook de distributie van non-commercieel drukwerk. Ondanks de grondwet mag je geen folders uitdelen in de winkelstraat. Daar kun je echter creatief mee omgaan. Deze actie van Greenpeace is een voorbode van nieuwe ambush marketing die we komende zomer ook bij de Olympische Spelen in Londen gaan zien.

NikeBodyBoard.thumb.jpg.063dfb4ec8753f81fe82673949fc3d0d.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.