• 0

Eenmanszaak en Privé bankrekeningen

Hallo Allemaal,

 

Ik zit met een paar vragen en zal ze niet allemaal tegelijk stellen.

Mijn eerste vraag is: Er is een Eenmanszaak geopend.

Als eigenaar ben je hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele verliezen.

Ik heb de beginbalans opgesteld maar zit met het volgende:

 

In het grootboek heb ik een rekening "Privé" aangemaakt.

Ik heb van mijn spaarrekening een bedrag, noem het werkkapitaal, in mijn eenmanszaak ingebracht.

Zeg even 1000 euro.

Na boeking van deze post heeft mijn eenmanszaak nu in ieder geval een positief vermogen.

Op mijn "Spaarrekening", die ik voor de oprichting al had staat nog een batig saldo.

 

I.v.m. aansprakelijkheden vroeg ik mij af, niet alleen juridisch maar meer boekhoudkundig of ik alle saldi, die tot mijn privé bezit behoren gescheiden moet houden van de zakelijke boekhouding of dat al mijn privé tegoeden in de zakelijke boekhouding opgenomen moeten worden.

Gevoelsmatig zijn alle liquide middelen, die ik voor de oprichting van mijn zaak had nu automatisch eigen vermogen van mijn zaak.

Af en toe kan ik natuurlijk van een privé bankrekening geld inbrengen in mijn zaak.

Is dat geld wel echt een inbreng op zo'n moment of behoorde het bij oprichting van mijn eenmanszaak, direct al tot het eigen vermogen van de zaak.

 

Wie kan mij daar in simpele termen iets over vertellen?

 

De boekhoudkundige basis moet natuurlijk rotsvast zijn, anders blijf ik al in de start hangen.

 

Alvast heel veel dank,

 

Groeten, Frits

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Frits,

 

Jij bepaald zelf welk deel van je geld je inbrengt in de eenmanszaak en ja het is uitermate verstandig om prive en zakelijk gescheiden rekeningen te hebben op die manier is altijd glashelder wat je privé vermogen is en wat je zakelijk kapitaal is.

 

Het uitwisselen van geld tussen privé en zakelijk gaat inderdaad via de grootboekrekening "privé"

 

Pas als het fout gaat in je eenmanszaak omdat je niet meer uit je zakelijk vermogen kan betalen hebben schuldeisers het recht ook je privé middelen aan te spreken

Link naar reactie
  • 0

In het grootboek heb ik een rekening "Privé" aangemaakt.

Ik heb van mijn spaarrekening een bedrag, noem het werkkapitaal, in mijn eenmanszaak ingebracht.

Zeg even 1000 euro.

Na boeking van deze post heeft mijn eenmanszaak nu in ieder geval een positief vermogen.

Op mijn "Spaarrekening", die ik voor de oprichting al had staat nog een batig saldo.

 

I.v.m. aansprakelijkheden vroeg ik mij af, niet alleen juridisch maar meer boekhoudkundig of ik alle saldi, die tot mijn privé bezit behoren gescheiden moet houden van de zakelijke boekhouding of dat al mijn privé tegoeden in de zakelijke boekhouding opgenomen moeten worden.

Gevoelsmatig zijn alle liquide middelen, die ik voor de oprichting van mijn zaak had nu automatisch eigen vermogen van mijn zaak.

Af en toe kan ik natuurlijk van een privé bankrekening geld inbrengen in mijn zaak.

Is dat geld wel echt een inbreng op zo'n moment of behoorde het bij oprichting van mijn eenmanszaak, direct al tot het eigen vermogen van de zaak.

 

Groeten, Frits

 

Dag Frits.

 

De liquide middelen zijn niet automatisch eigen vermogen.

Enkel die bedragen die op de zakelijke rekening gestort worden maken onderdeel uit van je zakelijk vermogen.

Het saldo van de zakelijke rekening en eventueel kassaldo is zakelijk.

 

Het overige geld is privé vermogen.

Dit is met name belangrijk voor je belastingaangifte.

 

Zoals je zelf schrijft ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de onderneming zowel met het zakelijke als het privé vermogen.

 

Succes met je onderneming.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.