• 0

Bedrijfspand prive kopen

Ik wil een bedrijfspand kopen met prive geld en deze voor mijn bedrijf gebruiken.

De aankoop prijs is dermate gunstig dat een waarde stijging op den duur zeer reeel is.

De evt kosten die gemaakt worden wil ik niet als zakelijke kosten opgeven maar gewoon ook prive betalen.

 

Ik werd gewezen op onderstaand artikel:

 

http://www.beno-acc.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=151:meer-over-onroerend-goed-fiscaal&catid=7:nieuwsarchief&Itemid=24

 

Heb ik nu de keuze om het als prive vermogen te etiketteren of is het sowiezo verplicht bedrijfsvermogen ?

Mocht het verplicht bedrijfsvermogen zijn, moet ik het dan op de balans zetten en afschrijven ?

Mocht het verplicht bedrijfsvermogen zijn, kan/moet ik btw terug vragen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor alles: wat voor een rechtsvorm heeft jouw onderneming? Zonder dit antwoord kunnen wij je niets zinnigs zeggen over deze vraag.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@m1155

 

Wie is overigens de andere vennoot in de VOF?

 

Zus en een vriend.

 

Ik heb inderdaad gedacht om het te huren van mezelf maar dan zouden me ouders het moeten kopen en aan mij verhuren, aangezien ze al op leeftijd zijn is dit weer onverstandig bij evt overlijden en erf toestanden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Je hebt met een VOF en de bovenwoningen wel wat meer regels te volgen dan zomaar wel of niet zakelijk. Ik neem even aan dat het pand splitsbaar is (niet dat het noodzakelijk gesplitst moet worden).

 

Dan geldt voor de benedenverdieping dat het verplicht (buitenvennootschappelijk) vermogen is van jou.

De bovenverdiepingen vallen doorgaans in box 3 van jou.

 

Of e.e.a. feitelijk zo uitwerkt, hangt dan weer af van de feitelijke situatie. Advies met een fiscalist ter plekke of om tafel is wel aan te raden voordat je hierin een fout maakt. Het luistert nogal nauw, zo ook het BTW vraagstuk omdat je deels zakelijk en deels privé verhuurt.

 

WOZ-waarde: opvragen bij de huidige eigenaar. Gemeente bellen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is de koop rond en ben erachter dat het voorste gedeelte van de beneden verdieping (20a25%) een eigen "huisnummer" heeft en een eigen OZB waarde. De rest van de beneden verdieping en de gehele bovenverdieping heeft ook een eigen OZB waarde.

 

Het voorste gedeelte wil ik gebruiken voor het bedrijf, dat word dus verplicht bedrijfsvermogen, de evt kosten mag ik als zakelijke kosten opvoeren.

Vraag 1: Hoe geef ik dit op aan de fiscus of moet het op balans komen en moet ik het als prive storting in de zaak zien?

Vraag 2: Verhuren aan vof heeft geen voordeel toch ?

 

Het achterste gedeelte ga ikzelf prive gebruiken en is prive vermogen.

 

De bovenverdieping wil ik verhuren en is prive vermogen.

Vraag 3 Moet ik nu BTW berekenen als ik verhuur aan een bedrijf ??

Link naar reactie
  • 0

Alleen rest mij de vraag of de afschrijving van 50 jaar verminderd moet worden met het bouwjaar, pand is al 35 jaar oud, kan ik afschrijven in 15 jaar ?

 

Zo werkt het niet. Uitgangspunt is dat een pand wel langer meegaat dan dat. De 50 jaarstermijn moet je ook zien als een compromis. Dat het pand dus al 35 jaar oud is, is irrelevant. Vanaf de aanschaf door elke opvolgende ondernemer geldt de termijn van 40 a 50 jaar.

 

Daarbij moet je ook opletten dat je je houdt aan de regels die sinds 2007 van kracht zijn: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/109

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraagje over dit onderwerp.

 

De investerings aftrek is toch voor het bedrijf als geheel en hoeft toch niet opgedeeld te worden naar percentage wat is ingebracht door afzonderlijke firmant ? (zie namelijk samenwerkingsverband in aangifte naar voor komen.)

 

en bij de afschrijving word afgeschreven tot de bodemwaarde is bereikt (helft van WOZ waarde.) Is dit de woz in jaar van (tenminste, jaar voorafgaand) aankoop of moet je dit elk jaar aanpassen ?

Link naar reactie
  • 0

De KIA wordt door de individuele vennoten afzonderlijk toegepast, niet door de VOF. Voor de vaststelling van het percentage, moeten de investeringen van de verschillende vennoten wel worden samengeteld. Als ieder evenveel bijdraagt aan de investeringen, dan is voor iedereen de investeringsaftrek dus even hoog. Maar het is mogelijk dat er verschillen ontstaan.

 

De bodemwaarde is afhankelijk van de WOZ-waarde die geldt voor het jaar waarover aangifte wordt gedaan. Dit moet dus elk jaar worden aangepast. De bodemwaarde is 50% van de WOZ-waarde bij vastgoed in eigen gebruik en 100% van de WOZ-waarde bij verhuurd vastgoed.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De KIA wordt door de individuele vennoten afzonderlijk toegepast, niet door de VOF. Voor de vaststelling van het percentage, moeten de investeringen van de verschillende vennoten wel worden samengeteld. Als ieder evenveel bijdraagt aan de investeringen, dan is voor iedereen de investeringsaftrek dus even hoog. Maar het is mogelijk dat er verschillen ontstaan.

 

De bodemwaarde is afhankelijk van de WOZ-waarde die geldt voor het jaar waarover aangifte wordt gedaan. Dit moet dus elk jaar worden aangepast. De bodemwaarde is 50% van de WOZ-waarde bij vastgoed in eigen gebruik en 100% van de WOZ-waarde bij verhuurd vastgoed.

 

Eigenlijk zou het zo kunnen zijn dat in 2012 geen afschrijving op het pand is omdat de WOZ is gedaald maar in 2013 zou er weer afgeschreven kunnen worden omdat de WOZ stijgt ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.