• 0

van ontwerp naar textiel prototype

Hallo,

 

Ik heb door het forum gezocht en heb er al een heleboel nuttige informatie van overgenomen.

Echter blijf ik toch met een paar vragen zitten waar ik geen antwoord op kon vinden.

 

Ik wil een textiel product laten fabriceren. Het ontwerp is er en is uitgewerkt tot in de puntjes en nu ben ik opzoek naar een bedrijf die voor mij een prototype kan maken. Ik wil dit prototype zo uitgewerkt mogelijk hebben en heb hier voor ook een budget voor gemaakt. Door in het verleden nare ervaringen te hebben meegemaakt op ondernemers gebied wil ik dat niet nog een keer laten gebeuren.

 

Ik krijg een vreemd gevoel om naar iemand toe te lopen, en te vragen of hij dit wil maken. Mijn idee ligt dat bij iemand anders en dat voelt verkeerd. Misschien is dit de normaalste zaak en is dat het risico wat een prototype met zich meebrengt. Heeft iemand een idee of een advies?

 

Een andere vraag is, hoe gaat het na het prototype verder. Zoals ik gelezen heb is het bijna niet mogelijk om het product te laten fabriceren in West-Europa omdat de kosten te hoog zijn. Voor mijn product weet ik dat niet zeker om dat het enigszins eenvoudig is. Aan de andere kant weet ik dat China pas bij enorme orders begint en data het standaard kwaliteitsgehalte niet hoog is. Daardoor zal ik waarschijnlijk iets moeten zoeken in het Oost-Europese maar zou niet weten hoe ik dan moet beginnen. Stuur ik prototypes naar bedrijven op?

 

In mijn hoofd en in mijn ondernemersplan ziet het er allemaal goed en haalbaar uit, maar ik heb gewoon totaal geen benul van welke stappen ik in de praktijk moet zetten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kan aan mij liggen maar heb echt totaal geen idee waar je het over hebt. Textiel product?

Moet ik hierbij denken aan t-shirt? blouse? Of...

 

Wat het exact is heeft namelijk nogal invloed op waar je het voordelig een enkel ex. van je product kan laten maken en waarvan de kwaliteit dan ook nog is goed is. (uiteraard)

Drukwerk en meer.... veel meer! http://www.drukwerkboys.nl

 

DrukwerkBoys.nl het voordeligste drukwerk van NL!

Link naar reactie
  • 0

Zoals Sanne aan gaf is het een beetje wazig.

Kan het kloppen dat je een product ontwikkelt denkt te hebben, die een doorbraak zou kunnen betekenen in een bepaalde branche en je weet niet hoe je hier in prematuur stadium mee om moet gaan? (pfff)

 

Eerst je idee registreren bij notaris of belastingdienst, dat geeft al een stuk(je) bescherming. Dan een potentiele leverancier zoeken en je idee globaal voorleggen, zonder specifieke beschrijvingen. Daarna kun je een NDA (geheimhoudingsverklaring) laten tekenen en je idee verder met deze leverancier uitwerken.

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf heb genoeg ervaring met het maken van textiel in China om je de volgende tips te geven;

Ten aanzien van je eerste punt (maken prototype): Daarvoor zul je toch echt je ontwerp tot in detail moeten tonen aan een fabrikant. Die zal dan aangeven of hij dat kan maken en een (aantal) samples maken, waarna dat weer eventueel aangepast kan worden en nog eens gemaakt. Ook zal hij aan kunnen geven wat de stuksprijs zal worden (wat hem betreft).

 

Wat betreft de fase erna:

De fabrikant zal echter wel een idee willen hebben van de potentieele afzet, want het is gebruikelijk dat degene die het prototype maakt ook de uiteindelijke productieorders krijgt. Als dit voor hem geen interessante aantallen zijn,z al hij liever zijn tijd in een andere klant steken.

Als je hem ervan kan overtuigen dat het goed kan groeien heeft een fabriek op zich geen probleem met het maken van 'slechts" een paar honderd stuks.

De kwaliteit van het sample betekent helaas niet altijd dat elke productieorder van hetzelfde niveau is. Daarvoor kun je eventueel bedrijven inhuren die terplekke de kwaliteit controleren.

Kijk eens op hollandinchina.org, bel met de NL-ambassade in china voor advies over benadering.

 

Als je je al deze zorgen wilt besparen denk dan eens na over de optie om je idee te verkopen of in licentie te geven aan een bestaande fabrikant van soortgelijk textiel. Jij strijkt dan commissie op voor elk product dat verkocht wordt.

Als je je idee beschermd hebt en de fabrikant komt uit de EU, dan zal hij het echt niet zo snel illegaal kopieren.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het om badstof gaat ben je momenteel beter uit in Bangladesh. Kwaliteit is beter en de prijs ook.

Echter China werkt wel sneller, vooral met samples.

Denk eraan om het ontwerp te registreren als het echt uniek is.

Waarom laat je niet een soortgelijk sample maken. Waarbij je niet al te veel prijsgeeft over het ontwerp maar wel inzicht krijgt in de werkwijze en kwaliteit van de leverancier.

Normalitair neem je bij een nieuw product enkele potentiele leveranciers onder de loep, en bestel je bij een paar samples. Waarna er een test order(s) volg(en)

Textielsamples zijn niet zo heel duur om te maken.

God create the sky and earth, all the rest is "Made in China"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.