• 0

Het factureren van artiestengages en BTW-afdracht

Ik heb het forum afgezocht, maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag, vandaar dat ik 'm nu zelf stel:

 

Om behoorlijk idealistische redenen ben ik ooit gestart met het verlonen van artiesten conform de Artiestenregeling.

Dit had gevolgen voor de hoeveelheid BTW die door mij moet worden afgedragen en daardoor ook voor het wel of niet kunnen toepassen van de KOR.

Vanwege het eerder genoemde idealisme en het feit dat de BTW op artiestengages tot 1 juli van dit jaar 6% was, heb ik me er eerder (niet zo) druk over gemaakt. Zolang 't me per saldo maar niets kostte.

 

Sinds per 1 juli de BTW over gages naar 19% is gegaan, is het verhaal echter heel snel heel anders geworden!

 

De stand van zaken op dit moment:

BTW over mijn eigen verdiensten (de vergoeding voor de verloning): € 154,93

BTW over de gages van de artiesten: € 2.344,47

 

Aangezien de gages conform de Artiestenregeling worden uitbetaald (dus - hoe krom ook - onder de LH vallen), is er geen enkele 'inkoop-BTW' die ik hier tegenover kan stellen.

 

Bestaat er een margeregeling voor deze situatie?

Zoals de zaken er nu voor staan (ik ben maar een kleine ondernemer en zou zonder de BTW over de gages ruimschoots van de KOR gebruik kunnen maken), kost het verlonen me nu geld. Handenvol geld. En al mijn idealen ten spijt: mijn financiële positie staat dat helaas niet toe.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en/of het meedenken!

 

Groeten, Renée Daniëls

 

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Renée

 

Helaas bestaan hier geen alternatieven voor en is dit de consequentie die kleeft aan de verhoging van de BTW op podiumkunsten.

 

Om het even in perspectief te zetten:

De maximale KOR is 1.345 euro per jaar. Dat bedrag geef je ook op als inkomsten in de inkomstenbelasting. Laat ik even aannemen dat het bij jou in de 33% IB valt, dan leverde de KOR jou in het verleden (1.345 - 33% =) € 901 per jaar op.

 

Wellicht dat dit je perspectief iets verandert, tenzij die 901 euro natuurlijk echt een aanslag op je inkomsten is, dat weet ik natuurlijk niet.

 

Voor het overige is het zo dat de 19% BTW ook eerst door jou ontvangen wordt van je klanten, dus daaraan zal het niet liggen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, dankjewel voor je snelle reactie!

 

 

Helaas bestaan hier geen alternatieven voor en is dit de consequentie die kleeft aan de verhoging van de BTW op podiumkunsten.

 

 

De consequentie is hetzelfde, alleen is de impact groter. Althans, voor mij, omdat het verlonen voor mij een 'idealistisch bijproduct' is. Grote 'verloners' gaan met hun werkelijke omzet al over de KOR-grens heen, dus dan maakt 't allemaal niet meer uit.

 

 

Wellicht dat dit je perspectief iets verandert, tenzij die 901 euro natuurlijk echt een aanslag op je inkomsten is, dat weet ik natuurlijk niet.

 

 

Ongeacht de grootte van de impact: er zijn dagen dat ik géén 900 euro in de prullenbak smijt (weet je wel hoeveel biertjes dat zijn???? ;) ) Het is overigens 'maar' zo'n € 800.

't Verandert in zoverre iets aan m'n perspectief, dat ik nu heb uitgerekend dat ik toch nog iets overhoud aan het verlonen. En aangezien mijn motto voor dit ideaal 'als 't me maar niks kost' is, heb je me hoe dan ook gerust gesteld!

 

 

Voor het overige is het zo dat de 19% BTW ook eerst door jou ontvangen wordt van je klanten, dus daaraan zal het niet liggen.

 

 

Deze opmerking snap ik niet helemaal (dat klinkt beter dan 'helemaal niet' ;D ).

 

Groeten, Renée

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Voor het overige is het zo dat de 19% BTW ook eerst door jou ontvangen wordt van je klanten, dus daaraan zal het niet liggen.

 

 

Deze opmerking snap ik niet helemaal (dat klinkt beter dan 'helemaal niet' ;D ).

 

Groeten, Renée

 

Ik bedoel hiermee dat het verlies door de nieuwe regeling voor podiumkunsten beperkt blijft tot de KOR en niet meer dan dat.

Fijn dat je gerust gesteld bent :)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.