• 0

private investor gevonden wat nu?

Ik ben bezig met een nieuwe service in mijn vakgebied. Wat een gat in de markt is,gezien de reakties van mijn klanten. De bedoeling is om per 1 jan 2012 te starten met deze service.

 

Nu heeft zich via via een private investor aangeboden die interesse heeft om te investeren.(hij ziet ook de potentie). Maar hoe kan ik bepalen wat dit alles waard is? Het concept is klaar,dat staat als een huis. Maar ik heb b.v nog geen jaar de service verleend waar je winstcijfers zou kunnen zien.

 

Ik wil natuurlijk ook niet mijn unieke service voor een appel en ei verkopen,zo vaak komt het niet voor dat je een gat in de markt vindt.

 

zijn er bepaalde richtlijnen waar de waarde van een potentieel product/service kan worden berekend?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik de service landelijk wil gaan neer zetten dan heb ik zeker een investeerder nodig. De reakties zijn zo positief dat mij is geadviseerd om niet eerst 2-3 jaar de service op provincie niveau aan te bieden. Maar meteen landelijk te gaan binnen een jaar.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roco,

IMHO

Als ik jou was zou ik eerst een prognose over de komende 5 jaar maken vanaf de uitrol als de investeerder instapt.

(Bij de prognose kun je overigens zien hoeveel vreemd vermogen er in moet en dit kun je aan de investeerder laten zien)

 

De ontwikkelingsperiode heeft een bepaalde waarde (te bepalen door gedane arbeid x tarief plus kosten die je gemaakt hebt). In je eerste aanloopjaar heb je ook ontwikkelingskosten, en aanloopkosten gemaakt. Voorgaande zou ik sowieso meenemen op de balans als jouw eerste inbreng.

 

Stel dat je het geheel in een BV zet waar jij, je investeerder én een derde (om pat-stelling te voorkomen) de aandelen van verdelen.

De terugverdientermijn van het vreemd vermogen kun je omslaan in een percentage ten opzichte van balanspositie. Dit percentage neem je als maatstaf voor de verdeling van aandelen en er blijft automatisch een restpercentage over wat voor het leeuwendeel jou toebehoort (de waarde van je concept). Dit dus verdelen tussen jou en de derde vennoot (bijv de serviceprovider).

 

In deze constructie heb je allemaal inbreng en belang in de onderneming. De investeerder het geld, jij concept en aanloopkosten en de derde de kanalen en een ieder is gebaat de onderneming winst te laten behalen.

 

Ieder jaar zie je de waarde van je concept (lees inbreng) stijgen of dalen. De investeerder heeft in deze net zoveel belang dat het concept een succes wordt als jij en hij is een sterke medespeler in plaats van een lastige crediteur (als de bv een keer in zwaar weer verkeerd)

 

Er zullen ongetwijfeld rekentools zijn en ik hoop dan ook dat deze door andere HL'ers worden aangereikt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rocro,

 

Er is op het forum veel gepraat over dit soort zaken, gebruik de zoekfunctie en zie ook dit topic.

Ik zou adviseren met meerdere mensen te praten voordat je zo'n traject met een investeerder ingaat, en lees ook eens in de Gids Startkapitaal, die vind je hier (oude versie, maar nog steeds erg nuttig).

 

Dan om op je concrete vraag te reageren: Ja er zijn richtlijnen om de waarde te bepalen. Maar de belangrijkste richtlijn is: "wat de het bedrijf voor jou en de investeerder waard is". Omdat een jong bedrijf zo onzeker is kan je allerlei rekenmethodes gebruiken, maar het belangrijkste is dat jullie allebei tevreden kunnen zijn. Gebruik de methodes want daardoor krijg je gevoel voor bedragen, maar baseer de prijs op je eigen inschatting.

 

Ik vind trouwens het idee van een derde aandeelhouder om patstelling te voorkomen zelf geen goed idee (maar iedereen zijn mening). Ik zou juist aanbevelen om nu max 20 a 30% van de aandelen te verkopen, zodat je een ruime meerderheid houdt en daarmee zeggenschap.

 

Succes!

Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Beste Rocro,

 

Dit forum is voornamelijk ontstaan om innovatieve ondernemers te helpen. Durfkapitaal investeren is daarbij een very hot topic geweest. Zelf heb ik daar nog even (via een goede oude bekende van het forum) als tussenpersoon bij gezeten..

 

Jouw verhaal klinkt me bekend in de oren. Ik weet niets van je bedrijf, je hebt al een investeerder, moet perse landelijk, maar weet niet wat de boel waard is.

Tja, das lastig. Voor nieuwe innovatieve bedrijven is er geen betrouwbare vorm van waardebepaling. Je weet immers niet wat het gaat doen en het zal altijd bij inschattingen blijven.

 

De drie vragen die je altijd jezelf moet stellen:

 

Is de investeerder een betrouwbare partij? Heb je onderzoek gedaan naar de achtergrond? Heeft hij meerdere investeringen? en hoe loopt dat?

Voegt de investeerder naast geld ook andere waarde toe aan jouw bedrijf? Of is het enkel een financiële transactie?

Kan je er echt niet op eigen kracht komen? Een investeerder is een lastpak en kan bij "exit" erg veel (niet alleen geld) gaan kosten.

 

Kortom; bezint eer ge begint. Het geld schept mogelijkheden, maar ook belemmeringen. Op eigen kracht verdient altijd mijn voorkeur, tenzij er echt zwaarwegende motieven zijn om het anders te willen. "Er is mij geadviseerd om direct landelijk te gaan" vind ik ietwat mager, voor een dergelijk zwaarwegende beslissing. Zeker als er nu sprake is van een (gestaag) groeiende omzet, waardoor natuurlijke groei binnen de mogelijkheden ligt.

 

Just my 2 cents, op basis van wat ik nu weet...

Henk

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor alle reakties

 

Wat betreft het landelijk op zetten van de service dit zou ook door een soort franchise kunnen worden gedaan.

 

Ik heb de laatste 2 jaar veel geld en tijd gestoken in mijn bedrijf,nu ik een gat in de markt heb gevonden met een nieuwe service. Om daar financieel iets van terug te zien d.m.v een investeerder is mooi, maar dat dan wel tegen de juiste waarde.

 

Het is misschien beter om het gat in de markt 1-2 jaar in de markt te zetten waar dan ook winstcijfers kunnen worden overlegd. Mocht er dan een investeerder zijn dan kun je wel een eerlijk berekening maken wat de waarde zou zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt mijns inziens helemaal.

 

En als je wilt gaan franchisen, zal je eerst een pilot vestiging moeten draaien. Dat kan je eigen vestiging zijn. Daarnaast kan je dan beginnen met een franchisenemer (2e pilot) en als die ook goed draait meerdere werven. Als het echt een gat in de markt is ga je geld verdienen, dat je weer kunt inzetten voor de groei.

 

Nog een laatste opmerking mbt investeerders; Die leveren geen winst, ze snoepen er enkel van mee, omdat ze middelen hebben geleverd. Enkel en alleen als je denkt aan een "exit", zou een investeerder je de laatste winst kunnen brengen.

 

Veel succes!!

Henk

Link naar reactie
  • 0

 

 

Nog een laatste opmerking mbt investeerders; Die leveren geen winst, ze snoepen er enkel van mee, omdat ze middelen hebben geleverd. Enkel en alleen als je denkt aan een "exit", zou een investeerder je de laatste winst kunnen brengen.

 

Veel succes!!

Henk

 

Ik vind die constatering erg kort door de bocht en ben het er ook niet mee eens. Veel investeerders leveren meer dan alleen kapitaal en zelfs als dat niet zo is dan nog is het toch logisch dat indien middelen verschaft worden hier rendement tegenover staat. Of er nu kennis, een concept, mankracht of kapitaal benodigd is, voor niets gaat de zon op. Als je het op eigen kracht kan doen prima, heb je een investeerder nodig dan is dat niet per definitie een profiteur die op enkel op jouw idee meelift

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vind die constatering erg kort door de bocht en ben het er ook niet mee eens. Veel investeerders leveren meer dan alleen kapitaal en zelfs als dat niet zo is dan nog is het toch logisch dat indien middelen verschaft worden hier rendement tegenover staat. Of er nu kennis, een concept, mankracht of kapitaal benodigd is, voor niets gaat de zon op. Als je het op eigen kracht kan doen prima, heb je een investeerder nodig dan is dat niet per definitie een profiteur die op enkel op jouw idee meelift

 

Zie mijn voorlaatste post in deze draad ;)

Henk

Link naar reactie
  • 0

het is natuurlijk altijd een belangrijke moment in je bedrijf als je zou besluiten om met een investeerder in zee te gaan. De klanten die gebruik zullen gaan maken van mijn service hanteren een 60-90 dagen betalings termijn. Wat gezien mijn jonge bedrijf en de investeringen die ik heb gedaan te veel is.

 

Een andere manier om aan geld te komen is natuurlijk een bank, maar zelfs met een sterk concept betwijfel ik of hier wat valt te halen. En weet ik niet of het zinvol is om dit tijdrovende/frustrerende traject in te gaan...

Link naar reactie
  • 0

Een andere manier om aan geld te komen is natuurlijk een bank, maar zelfs met een sterk concept betwijfel ik of hier wat valt te halen. En weet ik niet of het zinvol is om dit tijdrovende/frustrerende traject in te gaan...

 

Rocro,

 

Dat is weer een discussie van een heel andere aard. Ik denk overigens dat het niet tijdrovend en frustrerend hoeft te zijn om met een bankier van gedachten te wisselen of je idee/plan/onderneming levensvatbaar cq financierbaar is. Ook daarover is op het forum al heel veel gesproken. Met de zoekfunctie haal je de betreffende discussies er zo uit.

 

Nog even grofweg de vijf criteria voor een bankier

1. Solvabiliteit; Hoeveel eigen geld breng je mee, tegen de lening die je nodig hebt.

2. Rentabiliteit; Hoe zit het met je terugverdienmogelijkheden, aflossingscapaciteit.

3. Zekerheden; kan je iets als borg stellen voor het geval het fout gaat.

4. Ondernemingsplan; Welke markt, kansen, bedreigingen, produkt en hoeveel is daarop onderzocht

5. Ondernemerschap; Is deze man/vrouw in staat om waar te maken wat hij/zij beweert?

 

Op één van de vijf punten een onvoldoende betekent zondermeer minder (of geen) financierbaarheid. Klinkt rot, maar is ook een beetje zelfbescherming voor ondernemers. Investeerders hanteren overigens soortgelijke criteria enkel zullen ze iets meer risico willen nemen omdat ze ook iets meer ervoor terug krijgen dan alleen rente (als het goed gaat) en vragen ze geen zekerheden.....

 

Heb je eigenlijk je plan al eens goed doorgerekend? Cashflow analyse? Liquiditeitsbegroting?

Henk

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rocro,

 

De zin

Nu heeft zich via via een private investor aangeboden
trof mij. In mijn optiek bieden investeerders zich niet aan. Je moet ze zelf zoeken en al helemaal in de seed-fase van een bedrijf. Ik raad je aan om de investeerder om referenties te vragen en die te checklen. Lees eens mijn artikel over businessdevils. NB. Deze staat overigens ook in kapitaalgids.

 

Succes!

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.