• 0

Patent op stand voor notebook

Beste leden,

 

Ik heb een vraag over een US patent en misschien dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

 

Afbeelding 1:

mstand-patent.jpg

 

Afbeelding 2:

stand-ss.jpg

 

Afbeelding 1 gaat om een gepatenteerde houder voor een laptop. Afbeelding 2 is een conceptuele afbeelding voor

een nieuwe laptop houder (zie de rode lijnen).

 

De verschillen tussen de twee afbeeldingen zijn:

- 90 graden hoek t.o.v. 70 graden hoek (zie figuur 2 en 4)

- rechthoekige vorm t.o.v. schuine vorm (zie figuur 3)

- verschil in materiaal gebruik (metaal vs plastic)

- dikte (3mm vs 10mm)

 

Zijn de verschillen groot genoeg dat het conceptuele product omschrijving geen inbreuk maakt op de gepatenteerde houder?

| IT-student | interesse in startups and e-commerce

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk (weet dus zeker niet zeker) dat de liggende U-vorm het innovatieve is. Ik denk dat de hoeken er niet zo toe doen. Wellicht hebben HL deskundige in de innovatie wereld een betere kijk hierop.

Ten tweede vind ik het originele beter wat betreft vering en misschien ook wel ergonomisch beter.

Maar fabricage met de hoekige en metaal gebogen is wellicht makkelijker.

 

Succes. ;)

 

Link naar reactie
  • 0
Zijn de verschillen groot genoeg dat het conceptuele product omschrijving geen inbreuk maakt op de gepatenteerde houder?

Voor de leek zijn de overeenkomsten groot genoem om het een vrijwel identiek product te noemen. Waarom bedenk je niet iets echt nieuws of een nieuw aspect aan de uitvoering, bv, een handig opvouw mechaniek, een hoogteverstelling of zo iets?

 

Nb. in het verleden gebruikten we in ons bedrijf goedkope opvoudbare en verstelbare plastic standaards voor keukenboeken om de laptop mee op de gewenste werkhoogte te stellen. Deze voldeden uitstekend, maar misschien zijn dergelijke dingen in lichtmetaal nog iets steviger.

Link naar reactie
  • 0

mstand_features.gif

 

Binnen 1 minuut via Google. "Google........., zouden meer mensen moeten doen".

 

Heb echter geen verstand van design patents behalve dat dit soort zaken hier via het auteursrecht geregeld zijn. Heb dus ook geen mening over dit specifieke geval behalve dezelfde verbazing als dit enige bescherming zou genieten.

Even de hoek een beetje veranderen en het materiaal gaat je in ieder geval niet helpen. Het gaat om het karakteristieke van het ontwerp. Maar ik begrijp ook niet waarom de Apple hoekjes zo speciaal zijn tov de Samsung. Aan mij heb je dus weinig in dit geval. Wie het weet mag het zeggen. ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is het document waarin het patent vermeld staat:

 

http://www.google.es/patents?id=H0WnAAAAEBAJ&printsec=abstract&zoom=4#v=onepage&q&f=false

 

Hoewel de juridische(?) onderbouwing nog mist, denk ik dat ik (net als jullie) moet concluderen dat de liggende U-vorm de innovatie is, en hetgeen wat gepatenteerd is "ornamental design for a laptop stand, as shown and described"

En zolang die vorm nog duidelijk af te leiden is ongeacht de verschillen, lijkt het me niet toegestaan.

 

Bedankt voor jullie bijdragen. Topic mag wat mij betreft gesloten worden :)

 

| IT-student | interesse in startups and e-commerce

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij iets te snel geconcludeerd. Mijn punt was juist dat het waarschijnlijk wel mag. Je mag je laten inspireren door anderen als je maar geen inbreuk maakt op het eigen karakter.

 

Je moet dus niet van één design patent uitgaan waarvan het nog maar de vraag is of dat (hier) een belemmering vormt. Als je 20 of zo modellen kan vinden, en dat lijkt me niet moeilijk, van stands die er erg op lijken van voor de indiening. En wellicht een (oud) octrooi met een soortgelijk model waar geen rechten meer op zitten. Dan wordt het steeds aannemelijker dat je niet in de moeilijkheden zal komen als je zoiets laat maken. Zeker als je er een eigen draai aan geeft. Het gaat om de totaalindruk.

 

Lees bijvoorbeeld eens (even Google gebruiken) over de Triptrap van Stokke, de Marlies Dekker bandjes en de Fat boy zit zak.

 

Je moet weten wat je doet maar je niet zomaar uit het veld laten slaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.