• 0

Geleende auto. Hoe verwerk ik die in de boekhouding?

Als de gezinsauto al bezet is leen ik soms de auto van een goede vriend.

Hij wil daar geen vergoeding voor. Wel vul ik uiteraard de benzinetank weer netjes.

 

Hoe verwerk ik dat precies in mijn boekhouding?

Uiteraard heb ik zelf ook al erover nagedacht en gezocht. Maar ik hoor toch graag van de kenners of ik op het goede spoor zit.

 

Volgens mij moet ik niet de brandstofkosten opvoeren, maar 19 cent / km. Klopt dat?

Dan zit ik wel nog te twijfelen over het aantal op te voeren kilometers.

Mag ik de kilometers die ik maak voor halen en terugbrengen van de auto ook meerekenen? Financieel gezien maakt dat allemaal niet zoveel uit natuurlijk. Maar ik wil het gewoon graag weten, om het netjes en correct te doen.

 

 

En ja, ik heb ook hier op het forum gezocht. Maar ik kon er zo 1-2-3 niets over vinden. :-)

Netwerken met Social Media | Advies | Training | Workshop | 1 op 1

LinkedIn | Twitter | Facebook | Bloggen | Google+

Maatwerk | Praktisch | Enthousiast | Helder | Gedegen | Optimist | Vader | GTD | Zakelijke dienstverlening | MKB | Relatiebeheer |

 

http://about.me/antoineglerum

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Correct me if I'm wrong:

Zolang de leenauto zakelijk wordt gebruikt idd 19 ct/km. Halen en brengen zijn ook zakelijke kilometers.

Jouw goede vriend vraagt geen vergoeding, maar als hij dat wel zou doen dan komt die vergoeding uit prive van de 19 ct/km die je zakelijk terugkrijgt.

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

ik kan de logica inzake de 19 cent niet volgen.

 

Hoe zou je het aanpakken als je voor een zakelijke rit naar een autoverhuurder stapt, daar een auto huurt en deze volgetankt teruggeeft?

 

Precies, volledig zakelijke kosten waar de 19 cent per KM geen enkele plek in heeft. Je gebruikt immers niet de eigen privé-auto voor zakelijke doelen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Gaat fiscus niet moeilijk doen over 'overbodige' kilometers?

 

Ik zou ze niet uitdagen ;)

Zolang de km redelijkerwijs gemaakt worden is er m.i. niets aan de hand.

Wordt even anders als jij 100 km moet halen/brengen om vervolgens 25km zakelijk te verplaatsen.

 

Even een vraagje: hoe ga je er mee om als je met de gezinsauto moet tanken na zakelijk gebruik?

Aan wie vraag je dat? TS of in algemeen?

 

Maakt toch helemaal niet uit! Brandstof zijn gewoon privekosten, zowel voor de gezinsauto als voor de leenauto. Om het zakelijk gebruik te compenseren wordt 19 ct/km opgevoerd.

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 1

Wat zou je doen als je geen goede vriend had die zijn auto beschikbaar stelt? ik denk een auto huren toch? een zakelijke afspraak moet toch doorgaan.. de kosten van een huurauto kun je gewoon aftrekken dus de kosten van een auto van een vriend die je zijn benzine vergoed, die benzine kun je ook als "huurprijs" zien

 

ik zou gewoon de volledige kosten aftrekken. wel even duidelijk op de bon aangeven dat het met een geleende auto is getankt.

 

edit: zit je ff een ander mailtje tussendoor af te handelen heeft Joost al een vergelijkbaar antwoord gegeven..

Link naar reactie
  • 1

Joost, welke kosten definieer jij dan als zakelijk in deze casus?

 

De overbodige kilometers zijn niet zakelijk natuurlijk, dus zal Antoine de brandstof moeten splitsen in zakelijk verbruik en niet zakelijk. Als hij een beetje oplet dan kan hij die verdeling eenvoudig vaststellen.

 

 

Als TS de zakelijke km, in de vorm van tanken, met de priveauto uit privé betaalt waarom dan onderscheid maken met de auto van vriend?

Dezelfde regel dus toepassen die je met de priveauto doet.

 

Nee, de wet is duidelijk: artikel 3.17-1-b IB:

tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel: € 0,19 per kilometer

 

De auto is geen privé-vermogen en hij heeft privé geen auto gehuurd. Hij betaalt weliswaar geen huur, maar als de rit zakelijk is en hij tankt zakelijk, dan kan hij IMHO gewoon de brandstof opvoeren als autokosten en de BTW terugvragen, mits gepind met de zakelijke pinpas.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Weet je, ik zie het wel als serieuze vraag maar toch komt het gevoel boven dat in zo'n geval naar mogelijkheden wordt gezocht om gelden vrij te maken. Waarom gooi je de tank van de auto vol als je 25 of 50 km gereden hebt terwijl je dit als vriendendienst wordt aangeboden? Lijkt mij dat er dan een beloningsvorm wordt gezocht voor eventuele andere verrichte werkzaamheden. Véél vaker gezien en gehoord bij startende en jonge ondernemers.

(niet persoonlijk naar Antoine maar in zijn algemeenheid bedoeld)

Link naar reactie
  • 0

Interessant!

 

Ik zie hier dus precies dezelfde discussie voorbij komen die ik voor mezelf dus ook heb gehad.

Vooralsnog neig ik naar de 19 ct/km. Al was het maar omdat ik het veel eenvoudiger vindt.

 

De brandstofkosten als bedrijfskosten opvoeren is al lastig. Want de auto is lang niet altijd volgetankt als ik hem mee krijg.

Dus moet ik ook maar gokken hoeveel ik er precies weer bij moet doen.

Om van opsplitsen van de brandstofrekening naar declarabel 'zakelijk' en niet declarabel 'ophalen/terugbrengen' maar helemaal niet te spreken.

En af en toe jaag ik 'm ook door de wasstraat. Wat doe ik daar dan mee?

Pfff....

 

Nee, ik geloof dat 19 ct/km me veel meer aanspreekt. Nu nog duidelijkheid dat het ook op die manier hoort, of tenminste màg. :)

Netwerken met Social Media | Advies | Training | Workshop | 1 op 1

LinkedIn | Twitter | Facebook | Bloggen | Google+

Maatwerk | Praktisch | Enthousiast | Helder | Gedegen | Optimist | Vader | GTD | Zakelijke dienstverlening | MKB | Relatiebeheer |

 

http://about.me/antoineglerum

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik geloof dat 19 ct/km me veel meer aanspreekt. Nu nog duidelijkheid dat het ook op die manier hoort, of tenminste màg. :)

 

Strikt formeel kan dit dus niet. Het is niet je eigen auto en je huurt ook geen auto privé. Als je al met die vriend zou willen overeenkomen dat het wel om huur gaat (bijv. door de extra brandstof te zien als 'vergoeding voor het gebruik') dan zou die vergoeding bij hem weer belast zijn als inkomen.

 

Je kunt je ook afvragen of de fiscus kan weten in welke auto jij rijdt als je zakelijk verkeer pleegt......

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.