• 0

Starten met dilemma `s

Hallo

 

Ik lees hier al een tijdje mee omdat ik samen met een vriendin een webwinkel wil starten.

Nu heb ik al veel onderzoek gedaan en heb ik op bijna alle punten genoeg informatie gevonden waardoor we zouden kunnen gaan starten.

We hebben alleen een vrij groot probleem in constructie.

 

Wegens door ziekte gemaakte schulden zit ik de komende 3 jaar nog in de wnsp.

Hierdoor mag ik geen zelfstandig beroep uitoefenen en zou ik in loondienst bij haar moeten komen.

En pas me in kunnen kopen als de wnsp is afgerond of als ik het volledig zou kunnen aflossen.

Maar we verwachten dat we het eerste jaar nog geen salaris kosten kunnen veroorloven.

Omdat we alles terug in de winkel moeten stoppen

En het meer moeten beschouwen als een hobby met een kleine winstsmarge.

 

Nu vroeg ik me af of hier iemand was die ideen had over hoe we deze constructie kunnen opzetten

Bij voorbaat dank

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat nou "constructie"?

Als het geheel beschouwd begint als hobby met een kleine winstmarge is er zakelijk geen belang om het samen te doen. Je vriendin kan het dan best alleen en waar nodig kan jij in je vrije tijd dan hand- en spandiensten verrichten. Als je vriendin het werk op een gegeven moment alleen niet meer aan kan en ze er voldoende omzet uit kan halen om haarzelf en een medewerker te betalen, dan kan je altijd nog kijken of jij daar de aangewezen persoon voor bent.

 

Waarom zou je alles op één paard inzetten? Jij kunt beter zorgen dat je komende drie jaar een gewoon betaald salaris ontvangt waarmee je je om wat voor redenen dan ook ontstane schulden kunt terugbetalen. Ik neem aan dat jij zelf ook het liefst je verantwoordelijkheid wilt nemen en er alles aan wilt doen om binnen die drie jaar zoveel mogelijk schulden terug te betalen...

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch de winkel door je vriendin laten opstarten, en jezelf pas inkopen als je uit de WSNP bent. Hier voorkom je een hoop gedoe mee denk ik, maar misschien dat anderen daar nog wat zinnigs over te zeggen hebben.

 

Sowieso lijkt het me belangrijk dat jij eerst gaat ervaren of je dit wel aan kan, gezien je arbeidsongeschiktheid. Ik zou als ik jouw vriendin was, niet het risico willen lopen meteen iemand in loondienst te hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch de winkel door je vriendin laten opstarten, en jezelf pas inkopen als je uit de WSNP bent. Hier voorkom je een hoop gedoe mee denk ik, maar misschien dat anderen daar nog wat zinnigs over te zeggen hebben.

 

Sowieso lijkt het me belangrijk dat jij eerst gaat ervaren of je dit wel aan kan, gezien je arbeidsongeschiktheid. Ik zou als ik jouw vriendin was, niet het risico willen lopen meteen iemand in loondienst te hebben.

 

Idd loondienst zou niet kunnen

Daarom zijn we op zoek naar andere mogelijkheden.

We wilden het werk zo verdelen dat ik alle administratieve taken zou vervullen en zij de goederen zou doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ongeacht je arbeids(ongeschiktheid) geef je zelf aan dat de verdiensten vooralsnog onvoldoende zullen zijn om jullie beiden een inkomen te verschaffen. Een "constructie" gaat daar niet bij helpen.

 

Als jij denk dat je wel degelijk (aangepast) werk kan doen, dan kan je gezien je WSNP nog steeds beter zoeken naar een loondienstverband. Jij moet die webshop niet op je naam willen hebben gedurende de WSNP. Je zou toch niet willen dat de webshop binnen de gestelde termijn een vermogen kan vormen en de webshop bv. voortijdig verkocht gaat worden. Ook de schuldeisers zijn er uiteindelijk gebaat bij als jij een goed inkomen verwerft en ze daarmee terugbetaalt, maar ik kan me voorstellen dat er bij zijn die evt. opgebouwd vermogen direct willen terugzien.

 

Gaarne niet te snel conclusies trekken

Idem dito...

Link naar reactie
  • 1

Beste,

 

Lastige situatie

Hoe dan ook, zullen jullie samen dit bedrijf runnen ongeacht de eigendomsverhoudingen en in het begin zal je vriendin de enige eigenaar zijn omdat jij geen eigen bedrijf mag hebben vanwege de wsnp.

 

In algemene zin zijn er voor een ondernemer (jou vriendin dus) 4 mogelijkheden om jou te belonen voor het meewerken in het bedrijf.

 

Dat zijn (quote van de bovenstaande link)

 

U betaalt uw partner niets en u maakt gebruik van de meewerkaftrek.

U spreekt met uw partner af dat u deze een arbeidsbeloning betaalt voor het meewerken.

U sluit een arbeidsovereenkomst met uw partner, zodat uw partner bij u in dienstbetrekking is.

U en uw partner worden ieder afzonderlijk ondernemer (zie ook het onderdeel Rechtsvorm).

 

ik zal kort even toelichten maar lees zelf de informatie in de link even uitgebreid door dan ben je een hoop wijzer.

 

Als jullie kiezen voor mogelijkheid 1 meewerkaftrek, heb jij formeel dus geen inkomsten omdat je vriendin extra belastingkorting krijgt, je moet minimaal 525 uur per jaar werken om voor deze aftrek in aanmerking te komen.

 

mogelijkheid 2 is de arbeidsbeloning. dit is geen echte loondienst maar feitelijk gewoon een afspraak met jou partner dat je een bepaalde beloning krijgt voor de uren die je werkt in het bedrijf. Lees even goed hoe het precies werkt in de bijgevoegde link.

 

mogelijkheid 3, de arbeidsovereenkomst lijkt nu niet haalbaar

 

mogelijkheid 4 beide ondernemer worden, dat zou het uiteindelijk streven zijn. de meest waarschijnlijke rechtsvorm is tegen die tijd waarschijnlijk de man-vrouw firma, maar daar ligt mogelijk wel het gevaar van het "ongebruikelijk samenwerkingsverband" (zoals beschreven in de link over man-vrouw firma) omdat zoals jij het nu beschrijft jij vooral ondersteunende diensten verricht.

 

Voor nu lijken mogelijkheid 1 of 2 dus het meest wenselijk vanuit jullie positie bezien, wat je dan wel nog moet uitzoeken is hoe er tegen deze beloningsvormen word aangekeken in relatie tot de wsnp, dat weet ik niet.

 

Of een arbeidsovereenkomst mogelijk is als jij de enige werknemer bent weet ik niet zeker omdat 1 van de voorwaarden is dat je op dezelfde wijze word beloond als andere werknemers.. ik weet niet of men dan bedoelt in je eigen bedrijf of in vergelijkbare functies..

 

Ik denk dat bovenstaande wel de nodige aanknopingspunten geeft om verder te komen hoe om te gaan jou beloning voor arbeid, maar zowel wsnp als de arbeidsongeschiktheid maakt het wel wat complex om een oplossing te vinden die aan alle regels voldoet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De administratieve kant van een startende webshop hoeft niet zoveel uur in beslag te nemen. Kan je niet tegen minimumloon en op basis van een 0 uren contract in dienst treden?

 

Er zijn waarschijnlijk wel enkele nadelen aan een 0 uren contract, maar die lees je hieronder wel.

Link naar reactie
  • 0

Bij een webwinkel word bijna alles achter de computer gedaan.

De webpagina `s zijn je etalage

Al je producten moeten daar representatief op worden gezet.

Inkoop verkoop is ook merendeel online.

Daarnaast ook de bijkomende zaken zoals reclame

Alles bij elkaar zit daar veel tijd in.

 

Ik denk dat ik iets te kort door de bocht neerzette dat ik de administratieve kant zou doen.

Gezien ik dit ook hieronder heb geschaard.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eens goed met je vriendin op papier gaan zetten wie wat nu gaat doen. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat jij alles wat achter de computer gedaan kan worden moet doen, omdat je toch in bed ligt.

 

Verder zou ik even nadenken over een 3 of 5 jaren plan. Wat is de te verwachten omzet? Hoe ga je dat doen als jij na 3 jaren wilt instappen als volwaardig partner?

 

Het feit blijft bestaan dat jij geen ondernemer mag zijn, en dus zijn de opties van Roel het meest aantrekkelijk.

Link naar reactie
  • 0

We hebben een werkverdeling naar kunnen in gedachte.

Zij zou de goederenontvangst en de shipping regelen inclusief persoonlijk de regionale leveringen afhandelen.

Dit is geschat op 50 % / 50 %

 

 

De prognose is dat we na een jaar genoeg omzet zouden hebben om voor ons zelf te kunnen voorzien.

Dit is omdat we met minimale investering zullen beginnen en we dus maar langzaam kunnen uitbreiden.

 

 

Helaas is inderdaad het voor mij inderdaad op zijn minst lastig om vanaf de start mede-eigenaar te zijn in een vof.

Ik ben wel op zoek naar opties om hier toch toestemming voor te krijgen gezien er bij mij geen rechterlijke dwang zit achter de schuldsanering.

 

Maar jij stelt nu juist de vraag aan mij waarvoor ik juist dit topic heb geopend

Ik ben dus op zoek naar een constructie waardoor ik dus dit kan doen, ook als ik niet in een vof kan en het dus officieel een eenmanszaak zal zijn tot ik hier wel toe in staat ben.

 

standaard loondienst zien we als laatste optie

 

Edit

ben ook aan het kijken hoe het dan zit met winstuitkering bij loondienst

 

En roel bedankt voor je linken maar ik vrees dat die alleen gaan over "stellen"

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat er andere opties zijn voor jullie situatie, behalve loondienst. Je kunt altijd proberen toestemming te krijgen, maar van wat ik heb gehoord is dat in de meeste gemeenten bijna onmogelijk. Soms terecht, maar in sommige gevallen ook erg jammer omdat mensen best geld binnen kunnen brengen.

 

En andere optie is natuurlijk om die drie jaar uit te zitten en deze tijd te gebruiken om je webshop, netwerk en ondernemingsplan te perfectioneren. Het klinkt misschien lang, maar het is geen eindeloze termijn.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.