• 0

ICT ZZP'er in Duitsland

Beste all,

 

Ik ben zelf geen Nederlander, maar ik leef al tijdje in NL, daroom hop ik, dat jullie mijn nederlands goed kunnen begrijpen.

Ik heb de "master degree" in telekommunikation and ben in NL meer dan 10 jaaren bezig in ICT. Nu will ik graag een ZZP'er worden en ik will graag in Duitsland als "nederlands" ZZP'er gaan werken. Ik blijf gewoon registreerd in NL en ik will een keer per week terug komen naar NL.

Mijn vraagen is:

1. Ben ik een speciale verguningen nodig (VAR of uitzonderingsvergunning, of ...?..) of is mijn master degree al voldoende?

2. Moet ik registreen ook in Duitse gemeente, of Finanzamt, of......?

3. Wat moet ik qua BTW regelen, als Ik als NL ZZP'r mijn opdrachtgever will factureeren?

 

Ik heb al SVB, GWO,BDZ, BD en....... gevraagd, maar ik heb afwijkende aantwoorden gekreegen.

 

hartelij bedankt voor hulp

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er mist teveel informatie om een volledig antwoord te kunnen geven. Binnen de Europese Unie mag een heleboel en is het de bedoeling dat het niet uitmaakt wat je waar doet. Dat komt echter niet altijd precies zo uit. Ik weet niet of er in dit geval sprake is van complicerende factoren, zoals verblijfs-/werkvergunning, etc. of dat je EU-burger bent?

 

Het klinkt alsof je feitelijk in Duitsland een onderneming gaat vestigen, met Duitse klanten, terwijl je in Nederland wilt blijven wonen. Waarom wil je die onderneming in Nederland registreren en niet in Duitsland?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Er mist teveel informatie om een volledig antwoord te kunnen geven. Binnen de Europese Unie mag een heleboel en is het de bedoeling dat het niet uitmaakt wat je waar doet. Dat komt echter niet altijd precies zo uit. Ik weet niet of er in dit geval sprake is van complicerende factoren, zoals verblijfs-/werkvergunning, etc. of dat je EU-burger bent?

 

Het klinkt alsof je feitelijk in Duitsland een onderneming gaat vestigen, met Duitse klanten, terwijl je in Nederland wilt blijven wonen. Waarom wil je die onderneming in Nederland registreren en niet in Duitsland?

hartelijk bedankt voor je aantwoord ronaldinho,

 

Ik kom uit Slowakije, dus EU-burger. Ik heb gedacht meer op somige fiscaale/branche vergunningen of op vergunning welke gerelateerd zijn met arbeitsrecht in Duitsland. De reden waroom ik een ZZP in NL will opstartedn is, dat ik heb gedacht dat het eenwoudiger is, omdat ik al in NL leef, en mijn vrouw leeft en werkt hier ook. Als ik een ZZP "bedrijf" in Duitsland zal opstarten dan moet ik ook bij Duitse fiscus geregistreerd zijn en belastingen doen. Ik weet dat ik geen dubbekle belasting gaan betalen, maar steeds ...... twee registraties, twee fiscussen, twee belasting advisors.....

 

En mischien zal ik volgende jaar zaken in Belgie of Oestenrijk doen....

 

Welke informaties mist er? Ik weet niet hoet moet/kan, daroom geev ik alle informatie, als jij kan helpen :D

Link naar reactie
  • 0

Ook als je in Nederland geregistreerd bent, zul je je wellicht toch (ook) in Duitsland moeten registreren. Dat is mede afhankelijk van de soort werkzaamheden en hoe deze worden uitgevoerd (bijvoorbeeld of er sprake is van een vaste inrichting of niet). Ook voor de btw geldt dat soms kan worden volstaan met een Nederlandse inschrijving en soms een registratie in het land waar de dienst wordt verricht nodig is.

 

Vanuit commercieel oogpunt speelt dan altijd nog de vraag of de afnemer bereid is in zee te gaan met een buiten Duitsland gevestigde ondernemer, of dat hij toch voor de bekende weg kiest en gaat voor een Duitse onderneming. Ook dat is branche- en afnemerspecifiek.

 

In de grensregio zul je zeker belastingadviseurs kunnen vinden die hier vaker mee te maken hebben. Het lijkt me geen overbodige luxe daar eens een keer een afspraak mee te maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste taiko,

 

"De EU-Dienstenrichtlijn maakt het voor dienstverlenende ondernemers eenvoudiger om in Europa zaken te doen. De richtlijn neemt een aantal belemmeringen weg en vergemakkelijkt het regelen van formaliteiten in de EU-lidstaten. Alle lidstaten hebben een centraal elektronisch loket waar u als dienstverlenende ondernemer terecht kunt."

 

Graag wil ik je verwijzen naar onze Duitse collega's. Voor de site in het Duits en de site in het Engels.

 

 

Groet, Nynke

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

All,

 

hartelijk bedankt voor uw racties en ideen. Ik zal nog verder zoeken

 

Nynke,

 

hebben wij ook gelijke EU kantoor in Nederland?

 

Ik will graag weten wat zijn "moet / kan / kan niet" van NL overheid in dergelijke situatie. (ZZP registreerd in NL , werkt voor klanten in DE)

 

 

alvast bedankt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.