• 0

Gesplitste rekening boeken

Situatie:

 

Ik heb een machine geleverd gekregen voor productie. Deze wordt in januari 2012 geïnstalleerd.

 

Machine: 8000

Transport kosten: 1000

Installatie kosten: 1000

 

Betaling: 50% aanbetaling en 50% na installatie

 

De aanbetaling heb ik geboekt, maar de rekening na installatie komt pas in 2012.

 

Ik wil wel vast afschrijven op deze machine, hoe los ik dat op?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de rekening van het transport later (begin 2012) komt dan kun je hem meenemen als kosten in 2011 omdat het de transportkosten zijn van de machine die inmiddels geleverd is.

 

Boekstukken invoeren is overigens niet mijn ding.

Volgens mij moet je gewoon de inkoopfaktuur van de machine boeken als investering en je betaling verwerken als deelbetaling op de betreffende crediteur.

Link naar reactie
  • 0

Als een derde deze machine zou leveren inclusief montage dan zou de factuur vermoedelijk een totaalbedrag van € 10.000 laten zien zonder onderverdeling.

 

M.i. is het dus verdedigbaar dat de machine in totaal € 10.000,00 kost en ook voor dit bedrag geactiveerd wordt.

(Wellicht interessant voor de premie ?)

 

De afschrijving kan pas beginnen op het moment dat de machine in productie wordt genomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf ben voorzichting om " klakkeloos" het versneld afschrijving te propageren.

 

Bij een gering inkomen en een te verwachten toename ervan is het zeker niet voordelig om vervroegd af te schrijven.

Immers de eerste twee jaren kan het heel goed zijn dat er maar een beperkte belastingdruk bestaat.

Terwijl er in de daaropvolgende jaren een hogere tariefschijf van toepassing is.

 

Het is dan zeker niet voordeling om vervroegd af te schrijven !

Link naar reactie
  • 0

De totale machine dient geactiveerd te worden in 2011 voor 10K. Een verplichting (nog te betalen kosten) van 5K moet worden opgenomen.

 

Afschrijven in huidig boekjaar kan nog niet. De machine kan pas worden afgeschreven vanaf het moment dat de machine in gebruik wordt genomen.

 

Investeringsaftrek: je mag investeringsaftrek claimen over de machine. Zo ongunstig is het dus niet om de machine te activeren (in plaats van nemen als kosten zoals wordt gesuggereerd). Let op: de investeringsaftrek over het gedeelte van de machine die nog niet in 2011 is betaald, mag je pas claimen in 2012.

 

Willekeurige afschrijvingen: klakkeloos toepassen moet je zeker niet doen. Bekijk hoeveel voordeel je er mee hebt in 2011. Zit je in de 52% schijf inkomstenbelasting (ik ga er even van uit dat de casus IB ondernemerschap betreft), dan zeker willekeurig afschrijven. In lagere schijven: laat je adviseren voor je specifieke situatie. Bedenk dat je de afschrijvingen in de komende boekjaren niet meer hebt. Geeft bedrijfseconomisch ook een beetje vertekend beeld van de resultaten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.