• 0

Recht op Programmering e- installatie KNX

Tegenwoordig worden woningen en utiliteit projecten uitgerust met slimme componenten voor schakelen, dimmen, visualiseren enz. van de installatie.

De klant koopt een installatie, de installateur levert een installatie, voorzien van programmering.

 

1 - Heeft de klant recht op deze programmering (USB stick oid) of is het leveren van de geprogrammeerde installatie de enige verplichting.

 

2 - wat nu als de woning in een appartementencomplex zit, waarbij deze woning onderdeel is van de totale installatie van het gebouw? Maar: als woning x het fout doet treden er problemen op bij alle andere!

 

Wie weet hoe dit juridisch in elkaar zit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Freddy

 

Wat is er tussen de bewoner en de leverancier van de woning overeengekomen?

 

Als ik een nieuwbouwwoning koop met een CV ketel, met al het leidingwerk gereed en de ketel aangesloten, denk je dan dat ik er genoegen mee zou nemen dat ik de regelunit zelf moet kopen en installeren? Tuurlijk niet, ik koop de woning met werkende CV en dus met een werkend bedieningspaneel in de woonkamer.

 

Kortom, ga na welke afspraken er zijn gemaakt om het systeem op te leveren aan de bewoners. Dat zal ergens op papier staan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Knx is een standaard programmeertaal.

Standaard wil o.a. zeggen dat een knx programmeur het kan wijzigen.

 

Het programma heb je als consument niet nodig, je hebt er ook niks aan als doorsnee consument.

 

Met het drukken op lichtknop a gaat lamp a aan.

Druk je op lichtknop b dan gaat lamp b aan.

 

Wil je dat andersom, dan kan dat, elke installateur met een programmeerapparaat en kennis kan het voor je doen. Je kan het zelf ook doen met kennis en een programmeerapparaat. iPhone heeft het al voor een bepaald aantal merken schakelmateriaal.

 

 

Uiteraard moet het zonder fouten worden opgeleverd.

Dat valt onder garantie.

 

Pas wel op met garantie, als een derde installateur iets wijzigt, heeft de oorspronkelijke installateur het recht alles op het gebied garantie naast zich neer te leggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is juist het punt, de programmering wordt gedaan met software die een consument niet kent/beheerst enz.

De kans bestaat dat als iemand gaat wijzigen, er "algemene" functies zijn die niet (goed) meer functioneren.

 

Het programma zit in de componenten, als de installatie wordt opgeleverd, zijn de componenten uiteraard werkend geprogrammeerd

Om wijzigingen aan te brengen is die file nodig.

Als de installatie gewijzigd moet worden door een andere installateur moet die 1- de programmering hebben of 2- opnieuw beginnen...

(het gaat niet om een concreet geval, het is een vraag die speelt onder installateurs)

 

Er staat niets in de alib (alg. leveringsvoorwaarden installerende bedrijven) welke wordt gehanteerd

 

De klant koopt en krijgt dus de werkende installatie, maar hoe zit t met de programmeerfile???

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Pas wel op met garantie, als een derde installateur iets wijzigt, heeft de oorspronkelijke installateur het recht alles op het gebied garantie naast zich neer te leggen.

 

 

 

Mee eens, maar wanneer heeft iemand gewijzigd, en wat?

dat weet je dus niet, en is niet te achterhalen.

Een storing in woning x kan veroorzaakt worden in de aanpassing van woning y

Link naar reactie
  • 0

Heel snel een antwoord Freddy,

 

Als het goed is, zijn er filters aangebracht die het signaal van de buren tegenhouden.

 

De prgrammering is natuurlijk uniek, er is geen enkele andere woning waar dezelfde programmering wordt toegepast, behalve dan in seriebouw.

 

Van mij mag je de file hebben bij overdracht, dan zou je op prijsverschil een andere installateur een wijziging laten aanbrengn, dan gaat het om een paar euro's.

 

 

Ik verwacht niet dat een installateur de programmeercode vrij hoeft te geven, de installatie wordt werkend opgeleverd en het is niet dermate dramatisch dat er zonder de programmeerfile geen wijzigingen meer kunnen worden aangebracht.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat koopt de klant? Waar betaalt hij precies voor?

 

Als hij extra betaalt voor een programeerbare unit is het anders dan dat hij betaald voor het aanleggen van een lamp + schakelaar die desgewenst aan en uit kunnen. In het eerste geval zou ik het eerlijk vinden dat de klant het programma kan wijzigen, dus met broncode, en in het tweede geval niet...

 

Gr

Mark

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.