Goedemorgen,

Eventueel heb ik de mogelijkheid in te stappen in een BV.

Mijn investering zal geen geld zijn, maar tijd. Het idee is om een bepaalde periode (ongeveer een jaar) mijn tijd te investeren, en aan de hand van vooraf bepaalde punten word dan mijn aandeel in de BV bepaald.

De overschrijving van deze aandelen gebeurd dus achteraf.

Ook is het zo dat mijn eventuele partner ervoor wil kiezen om 50% van de aandelen te "bewaren", zodat eventuele zakenpartners de mogelijkheid hebben zich voor een klein deel in te kopen. De verdeling tussen ons zou dan dus zijn over de overige 50%. Maar, aangezien hij degene is die de BV opricht, zijn de aandelen van hem tot het moment dat deze daadwerkelijk worden verkocht. De kans is dus aanzienlijk dat de verhouding de eerste tijd op 25% voor mij en 75% voor hem ligt.

Is dit iets wat gangbaar is?

Alvast dank voor eventuele reactie's.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34037-constructie-instappen-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Inderdaad, mijn inzet gedurende dat jaar geeft me recht op aandelen.

Dag Janna

Dus dan is de verkrijging van de aandelen een beloning voor je geleverde arbeid. Dat impliceert dus een verkapt salaris waarover gewoon loonheffing verschuldigd is.

Op deze manier aandeelhouder worden zonder inleg van eigen vermogen, werkt niet. Dan kun je beter nu aandeelhouder worden en meteen afspraken maken over winstdeling, beloning afhankelijk van resultaat etc. Dit forum is daar wellicht niet geschikt voor omdat voor een goed advies financiële details noodzakelijk zijn.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dat jaar ben ik inderdaad niet in loondienst, juist die tijd word als 'investering' gezien.

Maar nu begrijp ik dat het verkrijgen van de aandelen op die manier als verkapt loon word gezien.

De meest logische optie is dan inderdaad om meteen als 'partner' te beginnen.

Dank voor de antwoorden!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar