• 0

Uittreden Vof + Nieuwe zaak opzetten

Hallo,

Ik wil stoppen met de samenwerking met mijn partner in de Vof.

Zij wil de huidige Vof voortzetten. Ik wil zelf ook doorgaan met een eigen onderneming in dezelfde omgeving.

Nu ben ik bereid om zelf uit de Vof te stappen en haar te laten doorgaan met de huidige Vof.

Ik zal dan ook een nieuwe eenmanszaak oprichten.

Hoe kunnen we dit nu correct afhandelen op verdeling van de winst, het klantenbestand en het opheffen concurrentiebeding in het contract?

Kunnen wij zelf een overeenkomst op papier zetten met betrekking tot het concurrentiebeding en verdeling van de klanten en is deze dan rechtsgeldig?

Indien mijn vennoot niet akkoord gaat met de verdeling van klanten en het concurrentiebeding wat kan ik dan in dit geval het beste doen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34052-uittreden-vof-nieuwe-zaak-opzetten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo pd77,

Even voor de beeldvorming.

Is dit je zakenpartner (vennoot) of je levenspartner?

Als ik het goed begrijp dan hebben jullie een venootschappsovereenkomst? (gedeponeerd bij KvK of notaris?)

Belangrijk is om in ieder geval de balanspositie in kaart te brengen zodat je beiden weet waarover je praat.

Moet die ontbinding zo snel mogelijk of willen jullie het boekjaar nog samen afwikkelen?

Kun je wat aanvullende info posten?

• 0

Hallo Pewede,

Bedankt voor de reactie. Hier wat meer informatie.

Het gaat om een zakenpartner. Er is een Vof contract afgesloten, deze is niet gedeponeerd bij de KvK of notaris.

De ontbinding zou ik graag zo snel mogelijk willen afwikkelen.

Ik zie uw antwoord graag tegemoet.

• 0

dag pd77

Als je juridisch onderlegd bent, dan kun je zelf sleutelen aan een overeenkomst. Waarmee ik bedoel te zeggen: je gaat een vof splitsen. Het laatste wat je wilt is dat jullie onderling een document opstellen dat voor velerlei uitleg vatbaar is. Dit nog los van de fiscale complicaties die kunnen optreden als jullie de zaken niet goed vastleggen.

De verdeling van de bezittingen en schulden van de VOF als ook het klantenbestand wordt een kwestie van onderhandelen. Uitgangspunt is de huidige balans van de VOF. Eventueel kunnen jullie de klanten met gesloten portemonnee verdelen, maar vaak zal de een geld moeten bijleggen indien hij overbedeeld wordt op rato van omzet.

Kortom (en dit is maar wat me zo 1,2,3 te binnen schiet), er staat jullie best wat te wachten en om het allemaal in goede banen te leiden. Zoek hulp.

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hallo pd77

er staat jullie best wat te wachten en om het allemaal in goede banen te leiden. Zoek hulp.

daar sluit ik mij helemaal bij aan.

[*]Verstandig is het om samen te bepalen welke datum de ontbinding moet plaatsvinden. Hou er wel rekening mee dat gebroken boekjaren (in bijv november van VOF naar EMZ) dubbele kosten met zich mee brengt, denk aan KvK en de jaarrapporten.

[*]Daarnaast een duidelijk overzicht hoe de rekening couranten van de vof t.a.v. de vennoten zich verhouden tot elkaar

[*]De eindbalans van de vof

[*]Waardebepaling van de onderneming

[*]Wie krijgt de naam van de vof mee en wat gebeurd er met het klantenbestand (ook qua waarde)

[*]Hoe stel je (eventuele) crediteuren en schuldeiser/ bank op de hoogte

[*]Hoe draag je het uit naar klanten/debiteuren en in de media

[*]Overeenkomsten bij bank / verhuurder / telefoonmij en dergelijke aanpassen

[*]Ontbinding van het contract met de nodige beschrijvingen (doe dat aub bij een jurist) zodat er geen voetangels en klemmen kunnen komen.

Voortzetting van vof naar EMZ heeft meer consequenties dan men over het algemeen denkt. (lopende contracten - mogelijke claims - aanspraken uit verleden etc.)

Bovenstaande zal ongetwijfeld niet compleet zijn, maar je hebt in ieder geval huiswerk.

Als je er samen niet uit komt dan is mediation een erg goede optie.

Zorg dat je dus in ieder geval samen blijft communiceren en wikkel de vof af binnen afzienbare tijd af anders kan het wel een dure geschiedenis worden.

Veel succes.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar